Merzbow - Gustafsson - Pándi Trió a Hajón
Szédületes űrutazásra hívják a legnagyobbak, legsúlyosabbak és legeredetibbek a közönségüket: az elektronikus zajzene doayenje, Merzbow Akita, a free jazz titánja, Mats Gustavsson és a metál és a kísérleti zenék legnagyobb ötvözője, Pándi Balázs. Előttük Magyarország nemzetközileg legismeretebb és legbecsültebb zenésze, Csihar Attila szólóban idézi meg mélységeinket.
Merzbow-Gustafsson-Pándi Trió (JP/SE/HU)
A "Merzbow" Masami Akita, a leghíresebb japán zajzenész művészneve. A Merzbow név a német dadaista művész, Kurt Schwitterstől származik, aki építészeti installációit "Merzbau"-nak nevezte. Ahogyan Schwitters támadta saját idejének konzervatív művészeti hagyományait forradalmi avantgarde kollázsaival, úgy provokálja a zene kortárs koncepcióját Merzbow zajzenéje.
Akitára nagy hatással voltak az olasz futuristák. Nemcsak a technológia és a gépi civilizáció iránti érdeklődésüket tette magáévá, hanem zaj iránti elkötelezettségüket szélsőséges határokig tágította. Egy másik inspirációt a japán író, Yukio Mishima által képviselt szado-mazochista irányzat jelentett számára. A zene erotizálásához a tudalatti folyamatokkal von párhuzamot, és a pornográfia metaforájának tekinti a zajt: "A pornográfia a szex tudatalattija, a zaj a zene tudatalattija."
Akitára a zaj egész életében lenyűgöző hatással volt. Számára a zaj, az újrahasznosítható hangzó szemét, a spirituális extázis elapadhatatlan forrása, a mértéktelen kicsapongás, a tabuk ledöntésének szimbóluma.
Merzbow a nyugtalan és kalandvágyó magyar dob-zsenivel, Pándi Balázzsal játszik ezen az estén is együtt, mintegy közös lemezük bemutatásával koronát téve az immár jó ideje tartó közös koncertezésüknek világszerte.
Vendégük Mats Gustafsson, akinek elemi erejű fúvósjátéka az észak-európai dzsessz egyik legnagyobb különlegessége. Az improvizatív zene középgenerációjához tartozó muzsikus szoros kapcsolatokat ápol a chicagói szcénával, emellett számtalan projektjével közeledik egyéb művészeti ágakhoz. Dolgozott együtt tánccsoportokkal, színházi produkciókkal és költészeti társulásokkal. A Gustafsson által művelt "extended", kiterjesztett szaxofonjáték-stílus a hangszer lehetőségeinek legvégső határág vezet: zörejekből és zajokból meditatív mozzanatokból pillanatok alatt jut el az elemi erejű kitörésekig.
Void of Voices (HU)
Csihar Attila a sötét rétegzenék egyik nagy neve világszerte. Ő énekelte fel az első kiadott norvég black metal albumot az 1993 -as Mayem - De Mysteriis Dom Sathanas –t. A kultikus magyar black legendában a Tormentorban énekelt. Közreműködik a drone doom alapzenekar Sunn O)))-ban, zenakarok még ahol működött: Korog, Aborym; projectjei: Pentemple, Burial Chamber Trio. Rengeteg albumon vendégszerepelt, és most ismét a Mayem énekese.
A Void of Voices Attila szóló-projectje, amely a drone és a dark ambient zenék kereszteződéseként írható le, amit rituális énekek, kántálások kísérnek. Attila egy fekete csukjában áll ki egyedül, mellette egy mikrofonállványon egy totem, előtte pedig egy kütyüpult, ami a zenekart helyettesíti és a tömény, rétegzett hangzáshoz kell.
[2012.04.05.]