Az 1974-es legendás francia erotikus film holland színésznője, Sylvia Kristel 60 éves volt.
„Éjjel, álmában érte a halál” – tájékoztatta az AFP hírügynökséget a sztár menedzsere, Marieke Verharen. Kristelt – aki rákbeteg volt – júliusban kórházba szállították, mert sztrókot kapott.
Az Emmanuelle-nek – ami egy szexuálisan túlfűtött háziasszonyról szólt – számos folytatása született, és egy moziban a Champs-Elysees-n 11 évig játszották. Az 1974-ben megjelent erotikus film az egyik legelső volt, amit mainstream mozikban bemutattak. A sikert, ami megváltoztatta a korszak cenzúratörvényeit magának Kristelnek tulajdonították.
„Sok országban a tendencia folytatódott, és ez nagyban hozzájárult a sikerhez” – mondta.
Ugyanakkor az Egyesült Királyságban a film végül az X-besorolást kapta, és ezáltal súlyos „fazonigazításra” szorult. A vágatlan verzió nem is jelent meg az országban 2007-ig.
Kristel számos Emmanuelle-epizódban játszott még egyéb mainstream mozik mellett, amik – mint például a Lady Chatterley Szeretője és a Mata Hari – csak növelték renoméját, mint erotikus filmcsillag.
Magyarországon Gergely Róbert Emmanuelle-feldolgozása tette ismertté
Sylvia Kristel Hollandiában született 1952-ben. Marianne húgával a 21-es szobában nőttek fel a Commerce Hotel-ben, ami a szüleiké volt. Tinédzserként szigorú református neveltetése elől Amszterdamba menekült, ahol titkárnőként és pincérnőként dolgozott, mielőtt modellnek állt volna.
21 évesen két szépségversenyt is megnyert – a Miss TV Hollandiát és a Miss TV Európát – röviddel ezután pedig belga barátja, az író Hugo Claus arra bíztatta, folytassa a szereplést.
Akkor már feltűnt meztelenül a Because of the Cats (A Macskák Miatt) című filmben, amikor belebotlott az Emmanuelle válogatásába. Ahová valójában csak egy mosószappan reklám meghallgatására érkezett… Mint a The Evening Standard-nek 1994-ben elmondta: nem volt probléma azzal, hogy meggyőzze az alkalmasságáról Just Jaeckin rendezőt.
„Arra kért, vegyem le a ruhámat. Szerencsére olyan darab volt, amit könnyen le lehetett venni. Egy spagettipántos ruha volt, amit csal lecsúsztattam a vállamon, és már a földön is volt. A beszélgetést meztelenül folytattam és dohányozva. Egyáltalán nem voltak gátlásaim. Korábban vállaltam meztelen modellkedést, és ő azt mondta: nagyon könnyed vagyok.”
Az eredeti Pierre Bachelet-től
A Thaiföldön forgatott film Emmanuelle Arsan erotikus regénye alapján készült. Egy unatkozó háziasszony történetét meséli el, aki követi diplomata férjét Ázsiába, és idejét romantikus kalandokkal múlatja.
A film megjelenése hatalmas vitát kavart. Párizsban – ahol a premierje lett volna – hat hónapra betiltották. Kristalt viszont sztárrá tette. Hét évet töltött Hollywoodban, olyan filmekben szerepelt, mint a The Concorde: Airport '79, és a Private Lessons.
A színésznő – akinek szülei mindketten alkoholisták voltak – hamarosan az alkohol és a drog fogságában találta magát.
„Néha szükségem volt egy löketre, mielőtt bizonyos jeleneteket megcsináltam volna. Ez határozottan megvigasztalt, és bátorságot adott nekem. De aztán visszájára fordult a dolog, szinte el sem tudtam kezdeni a napot alkohol nélkül” – vallotta be.
Akkoriban hagyta el Claust – akitől egy fia született – a brit színészért, Ian McShane-ért. Kapcsolatuk változékony volt. Életrajzában szörnyűnek nevezte a románcot, mint írja: elbűvölő és szellemes volt, de túl sok mindenben hasonlítottak.
Később hozzáment egy amerikai milliomoshoz, Alan Turner-hez, aki azonban végett vetett a házasságnak 5 hónap múlva. Kristelnek azt mondta: borzalmas hibát követett el.
Második férje a „szépreményű” rendezőjelölt Philippe Blot volt, aki meggyőzte őt, hogy finanszírozza a filmjeit. Katasztrofálisak lettek. Kristel saját bevallása szerint 400 dollárral a zsebében lépett ki a házasságból.
„Ha tudtam volna, amit most tudok, talán egyik kapcsolatba sem vágok bele, Hugo kivételével” – nyilatkozta a Daily Mail-nek 1993-ban.
A meztelen filmezést az 1980-as években hagyta abba a kisfia miatt, akit kikezdtek társai az iskolában. 1994-ben azonban visszatért az Emmanuelle sorozatba, teljesen felöltözve.
Miután elhagyta Amerikát, visszavonult Dél-Franciaországba festeni. Különösen kedvelte a női portrékat és a rózsákat festeni. A 2000-es évek elején torok- és tüdőrákot diagnosztizáltak nála, így az elmúlt évtizedet a betegségével való harccal töltötte.
Menedzsere azt nem közölte, hogy az otthonában vagy a kórházban érte a halál a színésznőt, azt azonban elárulta, hogy temetése nemkap majd nyilvánosságot.