Illényi Katica: "Amikor megszólal, a teremben szinte megáll a levegő"
Egy ismert és elismert művész találkozása egy ismeretlen hangszerrel. December 22-én a Kongresszusi Központban is theremin. Illényi Katicával beszélgettünk.
Hogyan találkozott és ismerkedett meg a hangszerrel?
Amikor egy új darabot felveszek a repertoáromban, mindig megnézem különböző előadok interpretálásban a művet vagy számot. Amikor Saint Saens: Állatok farsangja c. művéből a Hattyút kezdtem gyakorolni, találtam egy felvételt, amin egy idős hölgy mintha énekelt volna, de ahogy hallgattam és néztem, észrevettem, hogy ez mégsem ének lehet, bár nagyon hasonlít a hangszín, mert a két kezés mozgatta két antenna között egy doboz felett. Sok időbe telt amíg rájöttem, ez egy hangszer, amihez nem is ér hozzá a művész, és ez pedig a theremin.
Hogyan adódott a lehetőség a hangszer megszerzésére?
Itthon csak a "Csodák palotája"-ban láthatták az emberek, de hosszas kutatás után szerencsére Pesten egy hangszerboltban felfedeztem egy kiállító darabot és ott kipróbálhattam a theremin-t, amit viszont nem lehetett megvásárolni, így végül aztán Amerikából rendeltem meg a hangszert.
Mi ösztönözte leginkább a theremin szerepeltetésére?
Alig vártam, hogy megmutathassam, iszonyúan inspirált az, hogy szinte senki sem ismeri itthon ezt a csodálatos hangszert. Nehéz volt titokban tartanom a nagy újdonságot. Addig senki sem tudhatott róla, amíg meg nem tanultam játszani rajta olyan szinten, hogy tökéletesen bele tudjon simulni a koncertjeim repertoárjába.
Hogyan reagál a közönség a theremin szokatlan formájára és hangjára?
Amikor megszólal, a teremben szinte megáll a levegő..., hihetetlen látvány az, ahogy a hangokat a levegőben kell megtalálni anélkül, hogy megérinteném a hangszert. Először el sem hitték, hogy ez igaz. Azt suttogták egymás közt a közönség soraiban, hogy ez biztos csak valami trükk, talán valaki bejátssza a dallamot hátul a szimfonikus zenekarból, azt gondolták, ez valami varázslat, bűvészet, volt mindenféle feltételezés... de aztán felajánlottam, hogy fel lehet jönni, kipróbálni. Azóta sok koncertemen “játszottunk” együtt a hangszeren a nézőkkel, akik fel mertek jönni és kipróbálták.
Milyen élményt jelent megismertetni ezt a különleges hangszert a közönséggel?
Nagyon szeretem bemutatni, elmagyarázni, megismertetni a működési elvét, ez mindig egyfajta oktató része is a koncertjeimnek, melyet sok vicces példával illusztrálok, értem ezalatt azt, amikor egy Harley Davidson motor hangját imitálom, vagy a Hitchcock filmekből a kísérteties szellemek hangját utánozom, melyet az '50-es években valóban theremin-nel játszották a horror filmek hátborzongató jeleneteiben és persze mindezt még szemléletesebbé teszi, hogyha a közönségből feljön valaki a színpadra kipróbálni a theremin-t. Ez az a pillanat, ahonnan kezdve már mindenki elhiszi és belátja, hogy ez tényleg nem csalás és nem ámítás...
Mely műfajokhoz érzi leginkább közelállónak a theremin hangzást?
Nagyon szép a klasszikus zenében, itt megemlíteném a leghíresebb és legcsodálatosabban játszó theremin művésznő - Clara Rockmore nevét, ő volt a legszebben muzsikáló theremin virtuóz akit előszöt láttam. Hihetetlenül lehet utánozni rajta az emberi énekhangot, így nagyszerű az opera műfajában, de ezen kívül minden létező zenében megvan a helye, legyen az jazz, kortárs, vagy bármilyen modern elektronikus zene, mely lehet akár teljesen elvont avantgard műfaj is...
Tudna-e különleges hangszert használó dalt ajánlani olvasóink figyelmébe?
A youtube-on megtalálható egy felvételem, a Volt egyszer egy vadnyugat c. filmből, melyet theremin-en játszom.
Mikor láthatja a közönség legközelebb ezen a hangszeren játszani?
Adventi turném állomásai a Győri Filharmonikusokkal elsőként Győr, majd Pécs, Sopron, Tatabánya és Veszprém lesznek.
Budapesten a Kongresszusi Központban december 22-én a Győri Filharmonikusokkal, az Adventi koncertemen.
[2014.12.14.]