2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Művészeti díjat kapott Szabó P. Szilveszter
Homonnay Zsolt szereti a bécsi hangulatot
Polyák Lilla és Homonnay Zsolt: "Megvárjuk, hogy a sors "beletuszkoljon” minket valamilyen helyzetbe"
Feleslegesen aggódtak a rajongók Dolhai Attila koncertje előtt
Legnépszerűbb magyar musicalszínész: a szemtelenül jóképű lett a harmadik
Janza Kata meglepő kijelentése: "énekelni kell, és semmi sem ciki"
Képgalériák
a főpróba képei
Kapcsolatok
Dolhai Attila
Szabó P. Szilveszter
Janza Kata
Homonnay Zsolt
Füredi Nikolett
Nádasi Veronika
Molnár Piroska
Földes Tamás
Száraz Tamás
Czető Ádám
Kapcsolódó események
Lévay Szilveszter – Mishael Kunze: ELISABETH
[2009. augusztus 22.
szombat 19:00]

Sisi siker a Dóm téren - remek fotókkal

A Szegedi Szabadtéri Játékok keretein belül, ezúttal is a Budapesti Operettszínházzal közös produkcióban, és természetesen Kerényi Miklós Gábor rendezésében mutatták be a többek által kult-darabként aposztrofált, Elisabeth című musicalt.

De miért?

Így aztán, két nap híján 13 évvel a magyarországi ősbemutatót követően, augusztus 15-én ismét belehasított a kérdés a szegedi éjszakába: „De miért, Lucheni, miért...?” Az idei 5 estével együtt, összesen már 22 alkalommal izgulhatta végig a közönség, vajon az előadás végére választ kap-e a bíró által feltett kérdésre. Ez már önmagában csúcs, hiszen egyetlen produkciót sem játszottak még ennyiszer a játékok történetében. De hogy maga az előadás is kiérdemli-e az előbbi minősítést, azt csak néhány, egy éjszakás Tisza-parti kaland bevállalásával tudtam megítélni. Előzetesen csak annyit: mindent egybevéve ezúttal sem csak a haltepertő és a csodás fagylalt-költemények miatt érte meg négy órát autóban ülni.

Nagyon sok ésszerű magyarázatot hallottam már arra vonatkozóan, miért is a már életében jelképpé vált, tragikus sorsú Sisi életútját bemutató darab lett az egyik legnépszerűbb musical hazánkban. A misztikus jelleg, a megannyi magyar vonatkozás, a zeneszerző (a szabadkai Lévay Szilveszter) származása, az izgalmas cselekmény, a remek karakterek, a címszereplő összetett egyéniségének megannyi megfejthetetlen titka, a valamennyiünkben élő szabadságvágy okán érzett empátia egytől egyig szerepet játszhatnak a musical sikerében.

A főpróba képei
Esetemben a Halál figurájának hihetetlen ötletes bevonása a történetbe, az elmebeteg gyilkos narrátorként történő szerepeltetése, a pergő eseménysor és a nagyon sok „legeslegjobb” jelenet hangulati és dallami sokszínűsége eredményezte azt, hogy megunhatatlan kedvenceim között tartom számon a darabot. Ha ehhez még hozzávesszük az általam olyannyira szeretett Dóm tér varázslatos hangulatát, és a sokszor emlegetett tényt, miszerint ez a hely szakrális jelleget ad az itt színpadra állított műveknek, akkor nem csoda, hogy felfokozott várakozással tekintettem kedvenceim ilyetén találkozása elé.

Végtelen történet

Vélhetően hasonlóan volt ezzel az a két főszereplő is, akiknek a pályafutásában fontos, majdhogynem sorsdöntő állomása volt az említett, 1996-os premier és akiknek a neve szinte elválaszthatatlanul összefonódott a darabbal. Olyannyira, hogy már több alkalommal is felvázoltatott az a kép, amint az öregek otthonában tartandó klubdélutánon Szabó P. Szilveszter bácsi járókerettel kitipeg az alkalmi színpad közepére és elénekli a Haláltáncot, majd betolják Janza Kata nénit, aki az Az már nem én lennék című számmal kápráztatja el mindazokat, akik nem felejtették el kicserélni az elemet a hallókészülékükben. Végül a Fáradt gályák-kal teszik fel a koronát közös produkciójukra.

Sisi újabb szegedi látogatásának hírére olyan nagyságok látogattak el a Tisza partjára, mint a mű zeneszerzője, valamint Valerie Habsburg-Lothringen, Elisabeth ükunokája és Uwe Kröger, aki a darab 1992-es ősbemutatóján Bécsben a Halált alakította. Megítélésem szerint Janza Kata és Szabó P. Szilveszter játéka ellen egyiküknek sem lehetett semmi kifogása. Ezen a ponton én sem éreztem semmilyen csalódottságot. Az előadás egészét tekintve azonban voltak fenntartásaim.

Túlzott elvárások?

Meg kell mondjam, kicsit többet vártam. Többet annál, mint hogy a kőszínházban megismert és megszeretett darabot kicsit jobb klimatikus körülmények között, jó levegőn nézhessem meg. Sokkal több pluszra számítottam, mint hogy az eddig is használt díszleteket némi „sufnituninggal” a nagyobb színpadhoz igazítsák (Bár még a tucatnyi alkalommal látott díszlet is okozott meglepetést az új környezetben. Most jöttem rá ugyanis, hogy annak fő elemeiből tulajdonképpen egy hajó körvonala bontakozik ki. Úgy látszik, ehhez a felismeréshez kellett a nagyobb tér és a jobb rálátás. Legalábbis nekem. Másoknak talán már réges-régen leesett a tantusz.).

Az sem nyűgözött le, hogy lényegében ugyanazokat a koreográfiákat nagyobb létszámú csapattal táncoltatták el. Sőt, egyes számoknál (mint például a Tej) a nagyobb tömeg kevésbé tudott együtt és egyszerre mozogni, amivel pont a legnagyobb erejét vesztette el a jelenet. Ez az erényvesztés egyébként még többször visszaköszönt az előadás során. Sokkal többször éreztem a nagy tér hátrányait, mint ahányszor a benne rejlő lehetőségeket sikerült kiaknázni.

Több jelenetet is megölt, hogy a Halálnak rohannia kellet, hogy időben a kellő pozícióba kerülhessen a színpadon. Ezzel elvesztette méltóságát. A sötét, zárt helyeken alkalmazott „üzemi fények” okán pedig nem egyszer a titokzatosság és a meglepetés ereje veszett oda (például Zsófia halálánál, amikor a „semmiből” kellene a Halálnak hirtelen előtűnnie). A Halál táncosainak is csak a száma növekedett, de számomra ez sokkal inkább felhígulást mintsem minőségi gyarapodást eredményezett.

A főpróba képei


Ráadásul az általam látott két előadás közül az egyiken olyan dinamizmussal játszott a zenekar, hogy az énekesek alig tudták követni a tempót. Láthatóan, hallhatóan többször zavarba jöttek ettől az „újítástól”.A reformra való törekvésben sokkal inkább örültem volna, ha a Kell egy tánc című dalt sikerült volna „belerendezni” a darabba, de úgy látszik, ennek a számnak a hiányával már végérvényesen szembe kell néznem.

A beszámoló folytatódik, irány a következő oldal.

[2009.09.01.]

  (1. oldal)  következő oldal »

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még