Kisszabó Gábor: "Még nem fejeztem be a zenészi pályafutásomat"
- Ozírisz, Solaris, Első emelet, Step – Óvatosan lépkedtél előre a zenei pályán? Mi volt a hajtóerő, amit követtél, mit szerettél volna magadnak és a közönségnek bizonyítani? A lépések közben sikerült kikerülni a Tilalomfákat a csapatváltásokkal és a Hanglemezgyár betörésével?- A diktatórikus Hanglemezgyár betöréséhez, az anyagi és technikai nehézségek leküzdéséhez türelem és eltökéltség kellett, de nem éltem meg hosszúnak ezt az időszakot. A közönség előtti zenéléssel gyorsan teltek az évek és úgy érzem, minden a maga idejében jött. A Solarisból kilépve, 1982-ben alapítója voltam az
Első Emeletnek, amelynek 2 éves közönségsikere meggyőzte a Hanglemezgyárat, hogy életképes zenekarról van szó, így megszületett az első nagylemezünk 1984-ben, ami akkoriban a siker fokmérője volt, amit dupla teltházas lemezbemutató, a 100 000 feletti aranylemezek, a Pop-Meccs Gála –díjak, az R-GO-turné (1983), és a Kaja’s (1985) előzenekari megjelenés, külföldi fellépések igazoltak.
- Milyen Álmokat követtél, milyen művészi törekvésekre mondtál Igen!-t, milyen szerzői vágy élt Benned, hogy tovább Lépj!, és úgy érezd, „vállvetve könnyebb lehet” a zenei Támadás, és mitől vált ez Illúzióvá?- A
Step-be való átlépést mind művészi kötődés (Flipper Öcsi, Zsoldos Dedy), mind a Hanglemezgyár támogatása, mind a nagyobb szerzői figyelem megszerzése indokolta. Úgy éreztem, sokkal több elmondandó, megírandó van bennem, mint amire korábban teret kaptam, így tovább kellett lépnem. Tereh Öcsit azonban az általam tisztelt Fenyő Miklós váltotta a manageri poszton, aki viszont profin, tudatosan más zenei stílust jelölt ki, ahol a basszusgitár nem volt meghatározó és más hangszerelést kívánt, de ez számomra szakmai visszalépés lett volna, és a lemezeladás sem volt olyan sikeres. Bár a zenészi tolerancia maximálisan működött bennem a társaim miatt, hiszen ezután még egy évig játszottam a Step-ben, de nehezen irányítható vagyok, a saját utamat szeretem járni, ami pedig visszavezetett az Emeletbe. Az élet jól alakult, mint mindig és a visszatérés után nagyobb lehetőséget kaptam hangszer-, vokál-, szóló- szerzői téren.
- A Nyújtsd felém a kezed című szólóalbumod mélyebb húrokat pengetett meg. Szomorú szombat, szomorú vasárnap, Utolsó tánc, Búcsúzzunk ma el – hangulat, de mégis szükség van egy kinyújtott kézre? Mérleg vagy, talán ezért a kiegyenlítődés iránti vágy?- A siker felé több út vezethet, és az, hogy melyiket választjuk, függ a belső karaktertől, a tapasztalattól, a képzettségtől. Az élet mindig igazságos, a jó és a rossz visszaadódik, és hosszútávon minden kiegyenlítődik. Az ember út közben megismeri és elfogadja önmagát, és ha tesz érte, mindig megkapja a társakat és a lehetőségeket a tervei sikeréhez. A szólólemez készítésénél is az élet segített, így az anyagot Berkes Gábor stúdiójában vettük fel és Bogdán Csabánál készült a hangszerelés, míg pl. Kiki szólólemeze az EMI kiadónál jelent meg. Amíg muzsikálni akartam, úgy sikerült, ahogy elterveztem, szerencsésen, társak bevonzásával, egymás pályafutásának segítésével.
- Fontos a kreatív alkotó számára a szakmai környezet és közönség-visszajelzés. A felszínes Nézelődés helyett jól figyeltünk Rád és sikereidre? Te magad mit érzel igazi eredménynek, a Solaris klubos, építőtáboros koncert-időszakát, vagy a 90-es évekbeli külföldi album- és fesztivál-sikereket, az Emelet teltházas koncertjeit, aranylemezeit és Pop-Meccs gála-díjait, vagy a Dolgok közepébe csöppenve, az Első Emelet 2008-as, 25. jubileumi koncertjének közönségsikerét, a new-wave hullámain visszahozva a Kis generáció életérzését? - Az igazi eredmény a sok év után is fennmaradó szeretet a közönség irányából. Az Emelet jubileumi koncertjén a Syma-csarnok megtelt és a teljes közönség énekelt. Több ezer ember számára az Emelet zenéje meghatározó szerepet játszott a ’80–as években, és olyan szeretetteljes igény alakult ki a zenekar iránt, hogy sok éven át kérte a közönség a visszatérést. A koncerten a belső energiák épp olyan erősek voltak a zenekar részéről, mint régen, és magas szakmai színvonal jelent meg a színpadon. A dalok megszólalása bennem is visszahozta a régi emlékeket, és a saját zenéléssel a nosztalgia-érzés sokszorosa oldódott fel. A ’80-as évek változatos zenéjéből az általunk is képviselt populáris stílus ma is büszkén vállalható. Emellett az aktív évek díjai is fontosak, de az igazi siker, hogy lenyomata maradt a zenénknek.
- 1993-ban fordult Veled a világ és talán egy Telefon vett rá arra, hogy a zeneipar másik oldalára kerülj, amely lépés nem volt Szalmaláng, hiszen immár 15 éve adsz ki lemezeket, ma már az EMI label directoraként és a PMR ügyvezető igazgatójaként. Vannak dolgok, amikre mindig emlékezünk. Saját tapasztalatom, hogy kiadói kollégaként mindig pozitív hozzáállású, együttműködő, eredményorientált szakembernek ismertelek. Hogy léptél át a zene ezen oldalára és milyen sikereket tudhatsz magadénak?- A zeneipar kiadói oldalára Wilpert Imre (aki korábban, a Hanglemezgyártól bizalmat szavazott az Emeletnek az első albumnál) révén kerültem és az EMI lehetőséget látott abban, hogy magam is zenész révén könnyebben tudom kezelni a zenészi kapcsolatokat, technikai tudásom révén eredményesebb együttműködéseket kötök, gyorsabban kiszűröm a hibákat és a zenészek is elfogadnak.
- Klasszikus gitáros, rock-gitáros, basszusgitáros, csapattag, énekes, szerző, kiadói szakember – melyik szerepet éled meg legszívesebben életed filmjében? Az Édes évek mit tartogatnak még Számodra, amivel nem engeded, hogy a szél elfújja a lábnyomod? Egy Időgépbe ülve, milyen terveket világítana meg a lámpás, a jövőt kutatva a beszélgetés eleji tükörbe pillantva?- Még nem fejeztem be a zenészi pályafutásomat, hiszen nemsokára új hangszeren, nagybőgőn kezdek el tanulni, a tanárom is megvan már.
Az autentikus környezeti hangulat megteremtése érdekében, a beszélgetés helyszíne, Magyarország egyik legismertebb gitárkészítő mesterének varázsműhelye, a magyar zenei élet színe-java által közkedvelt Medgyesi Hangszercenter, akinek vezetője-tulajdonosa a Te zenei munkásságodat is évtizedek óta segíti professzionális, egyedi gitárok készítésével, így most is lehetőségünk adódik arra, hogy megszólaltass, saját kedvedre, néhány húros hangszert, hogy belehallgathassunk lelked játékába is, mert amit az ujjaid a basszusgitáron elmesélnek, azt nehéz lett volna szavakba önteni. Meghallgathatjuk a sok-sok éve Tőled megismert unikumszerű Szentivánéji álom-csodát? (otthonra ajánlom a Szentivánéji álom-felvétel basszusgitár-játékát, remek élmény – a szerző)
A fenti szavakból kiderült, hogy kis hazánk „Kisszabójának” zenevonata falja tovább a síneket, aminek néhány állomását most és néhányat talán még ezután is megismerhetünk. Addig is a zeneszeretők nagy része bizonnyal üzen egy „Boldog Névnapot!” annak a basszusgitárosnak, aki tehetségével, lelkesedésével mindig, egy szinte teljes zenekari hangzást tudott kicsalni kedvenc hangszeréből, a rajongók örömére!
Köszönjük, hogy tanúi voltunk/vagyunk!
(Az interjú a zenész szakmai életútja néhány fontos zenekarának albumairól és szólólemezéről válogatott dalok gondolatiságát követi, amely dalcímek kiemelésre kerültek a szövegben.)
-Szalai Kata-
[2008.05.24.]