Megnéztük milyen a Hobo Blues Band Bolondvadászata
A zenekar 30 éves jubileumára nem csak a Papp László Sportarénában megtartott koncerttel készült. Erre az alkalomra Bolondvadászat címmel dupla CD-t is megjelentettek.
Exkluzív és igényes keményfedeles kiadvány
Ahogy a Hobo Blues Bandtől mostanában megszokhattuk, nem egyszerűen műanyagtokba csomagolt CD lemezzel jelentkezik, hanem exkluzív kiadvánnyal igyekszik felkelteni a vásárló érdeklődését (no és megnehezíteni a hamisítók dolgát). A Bolondvadászat esetében keményfedeles könyvről van szó, melynek első és hátsó borítója rejti a hangzó anyagokat. Az antikolt stílusú, rajzokkal illusztrált belső oldalakon, a lemezen elhangzó dalok szövegei olvashatók, forgatókönyvszerű, rendezői utasításokkal kiegészítve. A HBB legfrissebb kiadványa, akár 1984-ben megjelent elődje, a Vadászat konceptlemez újra-, és továbbgondolt változata.
A közel negyed századdal ezelőtt regnáló politikai rendszer semmilyen formában nem tűrte a társadalomkritikát. Egyes művészetek bizonyos képviselőinél éppen emiatt alakult ki az a fajta allegorikus kifejezési mód, melynek segítségével a sorok közé rejtve mégiscsak meg lehetett fogalmazni a kritikai mondanivalót. Ez esetben a vadászati téma köntösébe bújtatva hangzik el egy-két finom, és kevésbé finom utalás a korabeli állapotokra és történelmi eseményekre.
A pártállami elit körében szinte rituális privilégiumként jelent meg a vadászat, mint úri-elvtársi mulatság, s mint ilyet, szinte kizárólag a legfőbb állami-, és pártfunkcionáriusok gyakorolhatták. A Vadászat-lemez egy jóval korábbi (minden valószínűség szerint középkori) környezetbe helyezi a lazán összefüggő cselekményt, melynek áthallásos sorai mégiscsak az említett privilegizált társadalmi szokást fricskázzák ki.
A pártállami rendszerben betiltott szövegrészek is hallhatóak, helyenként aktualizálva
Közben eltelt 24 év. A társadalmi rendszer igen, az alapkoncepció nem sokat változott. Olyannyira, hogy a szerző-szövegíró az eredeti tételeket kissé modernizált hangszereléssel, az akkoriban betiltott szövegrészek visszaemelésével, és helyenként aktualizálva adja közre. A fő mondanivalót ezúttal a Bolond szájába adja, hiszen a csörgősipkás bohócot senki nem veszi komolyan.
Senki nem veszi komolyan, pedig státusza mögé bújva, figyelve, mindenről tud, mindenütt jelen van. Ha a helyzet úgy hozza, akár sírni is képes. Az udvari bolond büntetlenül kimondhatja az igazságot, anélkül, hogy bármiféle bántódása esnék. Őt csak egyszerűen kinevetik.
A Bolondvadászatot a Póka–Tátrai-féle ’84-es zenei tételek mellett a témához igazodó új szerzemények gazdagítják. A stílus sokszínűségét az Ott fogsz majd sírni c. tangó, a Vadászok bevonuló indulója, és a Triptichon három osztatú tétele tükrözi. Viszockij Farkashajszája, Schubert Pisztrángdalának átdolgozása, a régi kexes Baksa Soós írta Zöld-sárga, zöld-sárga, a lemez egy-egy fontos állomását jelzi.
A bónuszfelvételekben Petőfitől a Farkasok dala és Kutyák dala, valamint Shakespeare költemények megzenésítései kaptak helyet. Ez utóbbiak közül a záró számban (Szolgál a rongy bölcs), Földes Hobo László alighanem egész életére szóló ars poeticáját fogalmazza meg: „A bölcs fut, a Bolond marad,/Akármilyen fura:/Sok rongyból lesz futóbolond,/Bolondból rongy soha”.
-Hegedűs István-
[2008.10.28.]