2024. március 29. | péntek | Auguszta nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Linkek
Music Editor
Kapcsolódó cikkek
DJ SULI: hogyan készítsünk remixet?
A virtuális hangszerek világa II.rész - Steinberg - The Grand 2
Kapcsolatok
Legnépszerűbb csengőhangok

A virtuális hangszerek világa – I. rész

Ez év májusában beszélgettünk Dred-del, aki fölvetette egy zeneszerkesztéssel kapcsolatos tanfolyam lehetőségét. Azóta rengeteg levelet kaptunk e témakörben, ezért megkerestük a Music editor.hu főszerkesztőjét, Melisant, aki vállalta, hogy betekintést ad a virtuális hangszerek világába.

- Beszélhetünk ma már élethű hangzásokról, amikor egy virtuális hangszer jön szóba?
- Úgy gondolom, hogy már a ’80-as években is beszélhettünk élethű hangzásokról, hiszen akkor kezdődtek az élő hangszerek digitalizálása. Nem úgy készül egy hangszerszoftver, hogy egy sípoló hangot addig modulálnak, míg az zongoraszerű nem lesz. A legprofibb programoknál az eredeti hangszerekről vett tökéletes minőségű mintákat hallhatjuk vissza.

- Hogy készül egy ilyen mintavételezés?
- Egyszerűen, hiszen egy mikrofon segítségével (például, egy analóg hangszeren, mint a zongora) rögzítenek egy hangot. A kapott jelet digitalizálják, és számítógépen tárolják. Az eljárás neve: sampling, azaz analóg jelek digitalizálása. A kapott mintát nevezzük sample-nek. Minél tökéletesebb a felvett minta minősége, annál élethűbben fog megszólalni a szoftverünk.

- Hogyan lesz egyetlen felvett hangból egy teljes hangszerszoftver?
- Itt jön a képbe a sampler, ami a digitalizálás során nyert mintákból alkot egy egész hangszert. Egy zongora esetében, minél több ponton kell felvételeket készíteni, tehát sok-sok sample-re van szükségünk, majd ezeket a mintákat be kell illeszteni a megfelelő helyükre. A legtökéletesebb az lenne, ha minden egyes zongora leütést rögzítenénk, hiszen akkor a szoftverben minden virtuális billentyűre az eredeti hang kerülne. Ez persze hatalmas munka, ezért a digitalizálók egy oktávon (12 hang) belül általában 3-4 hangot digitalizálnak. Ezeket a hangokat a szoftver billentyűzetébe” oda illesztik, ahonnan digitalizálták. Egy mintát tehát fölhasználnak 3-4 billentyűre is.

- Ezért halljuk meg, hogy az számítógép-e vagy eredeti hangszer?
- Javarészt igen..

- Van tökéletes szoftver? Aminek hangját nehezebben különböztetjük meg?
- Én úgy gondolom, hogy van olyan program, mely vetekszik az eredetivel hangszerrel, de ez sokak szemében Isten káromlással ér fel. Ezért legközelebb bemutatnék egy-két olyan szoftvert, melyek kifejezetten élőhangszerek modellezésére készült.

Rovatunk augusztus 30-án folytatódik, amikor újabb érdekességekkel szolgálunk a virtuális hangszerek világába.

[2006.08.27.]

Megosztom:

Hozzászólások: Hozzászóláshoz, lépj be!
Melisan 2006.06.29. 06:12 • [2]
Ez igaz. És így is kell(ene). De nem mindig így történik, sajnos.
ProJector 2006.06.29. 00:30 • [1]
Ez a zongora billentyu kiosztasra valo utalas kicsit mar idejemult,azt gondolom Ti is tudjatok. Ma mar olyan hangminta keszlet is van,ahol billentyunkent akar tiznel is tobb mintat vettek.Kulonbozo billentesi eroseggel,akar pedalok lenyomasaval is.
PJ

Teljes fórum »»»

lap teteje
 
gazda szolgáltatás [2024.03.26.]
gazda szolgáltatás [2024.03.25.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Hot Wheels Monster Truck show - volt már jobb is
Nagy elvárásokkal mentünk a három...

Opera metal a Barba Negraban 
Kilencedik alkalommal volt szerencsém látni a „szívem...

James Blunt ismét elvarázsolt minket - képekben
Befutott az Amaranthe és a Dragonforce hajója a Barba Negrába
A Cirque du Soleil Budapestre hozta a bogarak életét
Power metal csata a Barba Negrában - Warkings koncerten jártunk
Csodálatos koncerten emlékezett Balázs Fecóra a Korál - képekkel
beszámolók még