2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Mariss Jansons
Amszterdami Királyi Concertgebouw Zenekar
Kapcsolódó események
Amszterdami Concertgebouw Zenekar
[2006. szeptember 8.
péntek 19:30]

Királyi zenekar a Palotában

A Budapesti Mahler Ünnep alaklmából az Amszterdami Királyi Concertgebouw Zenekar ad ma este koncertet  Mariss Jansons vezényletével.

Műsoron lesz Hans Werner Henze: Sebastian im Traum magyar országi bemutatója, valamint Ludwig van Beethoven: Egmont-nyitány, op. 84 és Gustav Mahler: I. (D-dúr) szimfóniája „A titán”.

Akár „irodalom és zene” címet is viselhetne a program, hiszen mindhárom elhangzó műnek van valamiféle irodalmi kapcsolata. Beethoven Goethe művéhez írt zenét, Hans Werner Henze zenekari darabját Georg Trakl azonos című költeménye ihlette, Mahler első szimfóniáját pedig – hogy „bezáruljon a kör” – egy olyan regényhez fűzi kapcsolat, amelynek hősében sokan Goethét vélték felfedezni.

„Az Egmontban az új idők egyik legelső példáját láthatjuk: egy nagy zeneművész lelkesültségét közvetlenül egy nagy költő művéből meríti”. Liszt Ferenc vélekedett így arról a színpadi kísérőzenéről, amelyet Ludwig van Beethoven komponált Johann Wolfgang von Goethe drámájának bécsi előadásához. Liszt kijelentése ma már túlzónak tűnhet, hiszen az 1810 júniusában tartott premier után a teljes Beethoven-mű csak ritkán, kivételképpen szólalt meg; egyedül a nyitánya maradt tartósan a hangverseny- repertoáron. Az Egmont-nyitány azonban kétségkívül mindmáig egyike szerzője legnépszerűbb alkotásainak.

Goethe drámája valóságos történelmi eseményeken alapszik. II. Fülöp spanyol király Egmont Lamoral grófot bízta meg németalföldi tartományának vezetésével. A gróf azonban (akárcsak a képzeletbeli Posa márki Schiller – és Verdi – Don Carlosában) Alba herceg ellenében hamarosan a lázadó nép oldalára állt, vállalva uralkodója bosszúját. Az öt felvonásos színműből természetesen a szerelmi szál sem hiányzik, amelynek – talán mondanunk sem kell –, nincs történelmi alapja: Goethénél Egmont egy polgárlányba, Klárába lesz szerelmes. A hős végül elbukik, ám elítélését emelt fővel fogadja. Börtöncellájában a közben öngyilkossá lett Klára képében a Szabadság angyala jelenik meg előtte, és babérkoszorút nyújt át neki. Egmont a szabadság eljövendő győzelmében reménykedve indul a vesztőhelyre.

Beethoven a Goethe-drámához négy felvonásközi zenét és öt betétszámot komponált, s a nyitányt csak ezután kezdte kidolgozni. A kompozíció fojtott, szaggatott, mély akkordokkal indul. Fokozatos bevezetés után szólal meg a fő téma: először szinte rejtve, a cselló szólamában, majd fortissimo dinamikával. Rövid kanyar után csaknem két oktávot zuhan alá nyolc taktus alatt kétszer is a dallam. Az alaphangnem f-moll: a legszenvedélyesebb Beethoven-zenék (például az Appassionata) hangneme. A szerkezet többé-kevésbé megfelel a szokásos szonátaformának.
Különösen fontos szerephez jut a műben egy rövid, mindössze négy hangból álló, erősen ritmikus (némiképp az V. szimfónia „sors”-motívumára emlékeztető) motívum: hosszabb szakaszok épülnek belőle. A befejező ütemekben a szorongató moll fényes dúrra vált. A hős elbukhat ugyan, de küzdelme nem lehet hiábavaló: alakja – Beethoven hite szerint – boldogabb, bölcsebb korok számára példaképpé válik.

Az erkölcsi üzenet a 20. század nagy világégései után kétségkívül naivnak és túlzottan derűlátónak tűnik. Sötét időkben azonban sokan merítettek erőt, találtak vigaszt Beethoven zenéjében. Így történt ez az 1956-os magyar forradalom napjaiban is. A Magyar Rádió a szorongatott Nagy Imre-kormány közleményei között is újból és újból ezt a zenét közvetítette, állítólag azért, mert a szerkesztők hamarjában e mű egyik lemezfelvételét tudták előkeríteni. Akár így történt, szinte véletlenül, akár nem: keresve sem találhattak volna jobbat. A magyarok számára mindenesetre az Egmont-nyitány immár visszavonhatatlanul az ’56-os szabadságharc zenei jelképévé vált. Az ember szinte reflexszerűen idézi magában az akkori drámai szavakat: „Csapataink harcban állnak…”

(MűPa)
Fotó: Simon van Boxtel

[2006.09.08.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még