10+1 R&B lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz – II. rész
Blackstreet: Another Level és R. Kelly: 12 Play lemezek.
Blackstreet: Another Level - Interscope, 1996
Az album, ahol az intro-t is visszatekered. R&B szerető embertől nem hallani rosszalló szót egyetlen Blackstreet albumról sem, pedig négy is van. A feketezene másfél évtizedig irányadó producere, a new jack swing hangzás atyja, Teddy Riley múltja felmérhetetlen. Zenei vállalkozásai a 80-as évek közepétől mind 1-1 önálló korszak az énekes feketezenében, egyik ilyen kreálmánya a Blackstreet négyese.
A négy korongból az „Another Level”-re esett választásunk. Nem pusztán azért, mert számaiban is ez a legsikeresebb Blackstreet nagylemez, hanem mert ezúttal a tömegek nem tévednek. A produkció szinte kivétel nélkül helyet kap minden idők legjobb lemezeinek számbavételekor, hiszen a csapat a modern R&B hőskorszakában, a 90-es évek közepén, a klub közönség („No Diggity”, „Fix”) mellett az otthoni zenehallgatókat is káprázatosan szolgálta ki, olyan balladáival, mint a „Don’t Leave Me”, a „Can’t Get You (Out Of My Mind)” vagy a „(Money Can’t) Buy Me Love”.
Csodálatos produceri munka, megújulás lemezről lemezre, hibátlanul alakított imázs jelzi a csapat útját, mely a 2001-es „Level II”-val valószínűleg a végéhez ért. Az „Another Level” 19 dalát a megjelenés után 11 évvel ízlelgetve még mindig találunk finomságokat, olyan hangzásbeli nüanszokat, melyeket Riley előtt és azóta sem érzékeltünk a rhythm & blues zenében.
A többszöri tagcserék ellenére a Blackstreet mindvégig a korszak meghatározó R&B ereje tudott maradni, hiszen vokál adottságaik, és minden idők egyik legtehetségesebb dalszerzője biztos sikerre és halhatatlanságra ítélte őket.
R. Kelly: 12 Play - Jive, 1993
Akik figyelemmel kísérték az elmúlt másfél évtized R&B muzsikájának alakulását, azok R. Kelly pályafutására is rálátást nyertek. Az 1993-ban megjelent „12 Play” az első produkció, ami a Public Announcement asszisztenciája nélkül készült, beindítva Kells egyedülálló szólókarrierjét, melyet mostanra minden létező formában elismert a zeneipar világszerte.
Ahogy R. Kelly valamennyi alakítása, így a „12 Play” is elejétől a végéig a nőkről szól. Akik a korongon a „Playa’s Only”, a „Burn It Up” vagy a legfrissebb „I’m A Flirt” c. kislemezekből megismert énekest keresik, azoknak csalódniuk kell. A „12 Play” Kelly-je a régi iskolát képviseli, tempós dallamain, mint a „Homie Lover Friend” vagy a „Freak Dat Body” a korszak elejének hip-hop hangzása kitörölhetetlen nyomot hagyott.
Az album örökzöld maxijai, a „Bump N’ Grind”, a „Your Body’s Callin” vagy éppen a „Sex Me” első, és második része elsősorban balladistává avatták a szélesebb közönség által klubfelvételeiről (félre)ismert énekest, ezek remixei producerként alapozták ismertségét. Az anyag megjelenésének esztendejében a „12 Play” uralta a rádióhullámokat, szinte az egyedüli jelentős R&B szólóerővé téve az adott évben R. Kelly-t.
A választás a listára esélyes Kelly lemezek közül nem volt egyértelmű. Az előadó saját nevét viselő korongja mellett, a dupla diszkes „R.”, sőt a 2000-es „TP-2.Com” is olyan felvételeket juttattak az iparnak, hogy más összeállítások méltán hozzák őket előkelő helyen.
Jackson & Bisop
[2007.04.13.]