"Próbáltunk törekedni a változatosságra" - Sectah Interjú
Csendháborítás címmel jelent meg a Sectah nevű csapat első lemeze. Ennek apropójából a Ghettorádió kérdez, Day és Radical pedig válaszol.
GR: - Mikorra vezethető vissza megismerkedésetek? Mikor döntöttetek úgy, hogy közös track után közös lemezt dobtok össze?
Day: - A spannolás már régóta tart. Rengeteg közös pörgés (kosarazgatás, piálgatás) után döntöttünk úgy hogy nyomassunk valamit közösen is. Ezután még sok idő volt míg ténylegesen el is kezdtük az albumra a felvételeket. Nagyon sokat nyomattuk együtt a szövegeket a kocsiban, utcán, parkban, otthon, mindenhol, mert csak így lehet fejlődni és kiismerni a másik stilusát!
Radical: - Már a DAY 20 előtt is szó volt arról, hogy majd egyszer csinálunk valamit, de a konkrét ötlet a szóló kiadása után jött.
GR: - Mivel töltik a $ectah tagjai a midennapokat mikor nem zenélnek?
Day: - A Sectah tagjai mindig zenélnek.(nevet) Egyébként én már Zalaegerszegre költöztem időközben, változnak a dolgok...Itt melózok, Szombathelyen sulizok szóval pörög az élet,de ugyanúgy tartjuk a kapcsolatot, amikor lehetőségem van hazalátogatok és akkor is zenélünk.(nevet)
Radical: - Felkelek, zene, suli, haza, zene, barátnőmmel "beszélgetés", zene, alvás. (nevet)
GR: - Mint hallgató mik azok a lemezek amik gyakran pörögnek a lejátszótokban ? Mit tennétek kötelező darabbá ?
Day: - Kezdve az alapoktól (Rakim,Krs 1) rengeteg olyan előadó van aki durván tud hatni az emberi fülre. Annak idején hatalmas lázban égtem az első Wu album, az Enter the Wu-tang hallatán, aztán a the W albumot meg is vettem, akkor még kazin.(nevet) Viszont haladni kell a korral, a mai hip-hop felhozatal is nagyon erős, európai téren pl. a Snowgoons. Amcsiból a Boot Camp cuccok, elsősorban Sean P és Ruste Juxx cuccai pörögnek mostanában, az új Heltah Skeltah is nagyon ász lett! Az örök darabok: La the Darkman - Heist of the Century, Rza - Birth of a prince, Gza - Liquid swords,Cappadonna - The Pillage, Inspectah Deck - The Movement és még sorolhatnám...
Radical: - Black Moon, Mobb Deep, Biggie, Wu-Tang. Ezek azok az előadók akik nagy hatással vannak rám.
GR: - A Day név régebb óta ismert az underground körökben. Főleg zenéid és szólóalbumod miatt vagy emlegetve. A nagylemezeden érezhető volt a WU rád tett hatása, többnyire ezt a vonalat követed, 60’-as, 70’-es évek jazz, funk dalaival mintázva. De ezúttal pár magyar mintát is felhasználtál.
Day: - Igazából nem követek semmilyen vonalat, meghallok egy mintát és már érzem hogy na ebből durva zene lesz vagy éppen átlagos. Akkor inkább nem is nyúlok hozzá. Egy zene akkor durva, hogyha megragad egy hangulatot, egy érzést és ezáltal másokban is elindít valamit, ehhez nem kellenek profi cuccok, egy számítógéppel és egy vágóprogrammal és egy zeneszerkesztővel simán össze lehet hozni.
GR: - Milyen hanghordozó az amiről szivesen válogatsz hangokat? Teljesen digitálisan készíted a zenéket vagy van más eszközöd is?
Day: - Van egy Reloop lemezjátszóm, amiről örömmel vagdosok különböző Magyar illetve Soul mintákat.
GR: A $ectah albumon érezhető a nyers utcaíz vagy ez egy sokrétűbb, kiforrottabb lemez lett zeneileg? Rajtad kívül kik készítettek zenét a lemezre? Kik azok akikkel eddig nem és akikkel most dolgozol először?
Day: - Úgy érzem ez a lemez zeneileg profibb lett, mint a Day – 20. Próbáltunk törekedni a változatosságra, mert általában ez a legnagyobb hátránya a rap albumoknak. Ezért van zene Tibbah-tól, Skillzbeats-től, Mil-től, akik szerintem mindannyian más stílust képviselnek (persze a hip-hop-on belül). A változatos alapokra jobban kitudjuk bontakoztatni a saját stílusunkat. Van egy két nagyon ügyes forma akikről még nem ejtettem szót, ilyen aTibi Kakabányáról és Cap Orosházáról. Velük is most dolgoztunk először, de szerves részét képezik a $ectahnak és a jövőben is számítunk munkásságukra. (nevet)
GR: A beharangozó videók alapján egy zeneileg és szövegileg előre láthatólag remek album került ki kezeitek közül. Milyen vonalat követ a lemez lírikai tartalma? A társadalmi rétegek, társadalmi kritikák mellet mikre tértek ki?
Day: - Ez egy olyan lemez lett ami által megismerheted két haver mindennapjait, pörgéseit, paráit, „tömegiszonyát”.(nevet) Nyíltan szólunk minden szituról amit átéltünk, amit úgy éreztük, hogy ki kell reppelnünk magunkból ahhoz, hogy továbbléphessünk. Minden szám más- más hangulatban íródott, A „lent az utcán” pl.: ahogy megkaptam az alapot már vittem át Radicalhoz és 1 óra alatt megírtuk az egészet aztán mentünk ki a pályára egyet dobálni, közben már azon filóztunk mekkora lenne ebből valami igazi streetes klippet csinálni...
Radical: - Főként arról szövegelünk ami körbevesz minket, amiket átélünk, amiket hallunk, látunk stb. Én személy szerint sok ihletet merítek az emlékeimből, a saját életemből.
GR: - A lemez egyik számomra nagyon pozitív pontja a közreműködők listája. El Ninato mindenképp jó választás volt. Nagyon tetszik a dinamizmus amit tőle hallhatunk, a spanyol nyelv pedig egy temperamentumosabb hangulatot ad. Folyamatosan ontja magából a szöveget, rendkívül tehetséges arc. Viszont AKSHUN (CAN) E.L.B.Y. (CAN) WOODZ (CAN) nevei kevésbé ismertek hazai berkekben. Mi alapján választottátok őket közreműködőnek?
Day: - Manapság a net által szinte azzal csinálhatsz közös számot akivel akarsz, annak csinálhatsz zenét akinek akarsz, ezekre a külföldi kapcsolatokra is így tettünk szert. Akshunnak már több zenét csináltam, úgy érzem, hogy egy nagyon tehetséges arc csak még kibontakozóban van. Az ő csapatába tartoznak a többiek is, akikkel a „Miaf**zomvan” cimű számban nyomatjuk a lemezen. Flesselik a zenéimet, tervben vannak még további közös okoskodások is...
GR: - Hol készültek a felvételek, ki keverte a lemezt?
Radical: - A felvételeket a saját kis "stúdiónkban" hoztuk össze. Építettünk egy süketszobát, vettünk mikrofont, keverőt stb. Egészen tiszta felvételeket sikerült csinálni a rendelkezésre álló cumóból.
Day: - Jaja ez volt a Dirty Kamra (nevet). Mindig megvolt a piakészlet az esti stúdiózáshoz. A cuccot ismét Demo (SlangStudio) keverte. Kicsit elhúzódott az egész, de úgy érzem minőségi hangzást sikerült varázsolnia a cuccokból, úgyhogy megérte.
GR: Ejtsünk pár szót a Lent az utcán c. videóról. Ki rendezte a videót? Mennyi időt vettek igénybe a munkálatok?
Radical:- A videót Virág Péter csinálta, a rendezésről annyit, hogy volt egy minimális elképzelésünk róla, de nagyrészt improvizáció volt az egész. A helyszínek főként Sopronban voltak. Például egy elhagyatott gyárépület (Vasöntöde). A klipet két nap alatt vettük fel. Az utána következő vágás tartott kb. egy - másfél hétig. Nekem nagyon bejött ez a két napos pörgés.
Day: - Tényleg teljesen spontán jött az egész, annyit már tudtunk előtte is hogy fekete-fehér legyen a klip. (nevet) A helyszínt is spontán választottuk ki. Az egyik egy leégett gyárépület, a másik a kérómnak a pincerésze. Van még benne kis bevágás a kőhidai börtön külső falairól is mivel sajnos nem engedtek be minket. Nagyon sokat segített a munkálatokban Virág Petin kívül Trobotex is. Az ő felvételeiből láthattok egy kis szösszenetet a legújabb videónk végén is.(Sectah Movie) A két graffes arcnak pedig szintén rengeteget köszönhetünk, 231KO az albumon is szerepel egy szám erejéig, amiben több mint három percen át szövegel megállíthatatlanul(nevet), a lemezborító pedig teljes egészében 813R munkája. Köszi!
GR: - A név már mindenki számára ismert a Kiképzés c. számból . Aki esetleg még nem tudná annak kérlek fejtsd ki, hogy mióta foglalkozol szövegeléssel ? A $ectah előtt is csapatban zenéltél vagy szólóban?
Radical: - Egész fiatalon a bűvkörébe rántott az egész hip hop kultúra. Már általánosban próbálkoztam szövegírással. Volt egy kisebb crew még anno, két spanommal csináltuk, de hamar vége lett a dolognak, nem vették elég komolyan. Aztán szólóban próbálkoztam, közben összespanoltam Dayel. Ő folyamatosan kritizált, oltogatott (nevet)... Szólóban született néhány track, Skanna alapjaira, amiket felraktam a spacemre, de hamar leszedtem őket. Még nem éreztem "elég jónak" ezeket. Sok órányi gyakorlás után végül "megalapítottuk" a SECTAH-t. Számomra ez az igazi crew. SECTAH 4LIFE!!!
[2009.04.14.]