Három mészáros lemezt készít: jön az új WU-Tang album!
Március 30-án a Def Jam égisze alatt jelenik meg az új WU kiadvány, a Wu-Massacre. A mészárosok, Methodman, Raekwon és Ghostface.
A témában jártas WU dzsánkik napok óta ezen csámcsognak a fórumokon, közösségi portálokon. Az új WU lemez 30-án kerül a polcokra, Mr.Meth pedig rá két napra rengeti meg a Petőfi csarnok falait.
Mint korábban írtam a hármas felállás nem újkeletű. RZA évekkel ezelőtt felvetette az ötletet a triumvirátus létrehozására, ami eredetileg Brothers from the Grain néven futott volna. A márciusi mészárlásról több hír is kiszivárgott már, valamint az Our Dreams című single, ami január vége óta tölthető Ghettorádió médiatárjából. A türelmetlenek megnyugtatása végett a Def Jam elérhetővé tette az Avenging Eagles című mixtape-et, amit DJ Mathematics rakott össze. Ezzel nem, hogy csillapította, hanem inkább fokozta a gyűjtők várakozását.
A mixtape trekklistáján találunk régebbi és exkluzív számokat is. Ezek mellett rádiószereplések, freestyle-ok, és szócsatározások, mint a Mef vs. Chef második része. Az utóbbinak az első része Methodman, ’94-ben megjelent első szólóalbumán, a Tical-on szerepelt. A viadal első fordulója alá RZA verte a ritmust egy Joe Tex számot mintázva. Tizenhat év után itt a második felvonás, Mathematics alapra.
A szövegek, az előadás, egymás váltogatása a Staten Island-i koszos pincék hangulatát adja vissza. Teljesen azt az érzetet keltik, mintha délutáni örömzenélés alkalmával maguk alá dobnának egy alapot, és löknék ki a durvábbnál-durvább, rafináltan füstös rímeket. Ez az, amit hiányolok a legutóbbi WU kiadványokból. Véleményem szerint Raekwon utolsó kiadványa, az Only Built 4 Cuban Linx második része sikeres volt, de nem az első lemez szövegvilágának várt folytatása. Mint hallgató nem találtam annyira élvezhetőnek, mint elődjét. Igaz, hogy a zenekritikusok többsége a legmagasabb pontszámokkal illették, elismerték a lemezt, de a hallgatók egy része hozzám hasonlóan fogadta.
Miért Avenging Eagles? Az Avenging Eagle egy Chung Sun által rendezett harcművészeti film. A kínai filmgyártásban a wuxia kategóriába sorolandó. A wuxiafilmek az ősi kína harcosainak fiktív kalandjait mutatják be. A wuxia a kínai kultúra szerves része, ami kihatással volt számos képregényrajzolóra, filmrendezőre. A wuxiafilmek szereplői nem szolgálnak felsőbb hatalmakat, nem hódolnak az épp uralkodó császároknak, vezetőknek. Céltudatosak, gyors az ítélőképességük és tisztán látnak minden helyzetben. A társadalom alsó szintjeiből származnak. Közismert, hogy a WU tagjai ezeken a filmeken nőttek fel, és neveiket a történetekben szereplő karakterekről kölcsönözték.
Az Avenging Eagles borítója, annak ellenére, hogy Def Jam promó kiadvány, nem kidolgozott, sokkal inkább összetákolt. A lemezborító eleje sajtófotókból lett összevágva. A célnak megfelel, de jócskán akad rajta kifogásolnivaló. Miért várjunk többet? Célja a népszerűsítés. Ellenben a Wu-Massacre… Számomra az eddig legigényesebb külalakú WU kiadvány.
A WU-Tang mindig képregénypárti volt. Tagjai számos Marvel karakter nevével keresztelkedtek újra. Ghostface márkát is alapított Starks néven, amit Tony Starkról, a Vasember személyéről nevezett el. A mészárosok megrajzolója Chris Bachalo a Marvel Comics zseniális tervezője, aki az újgenerációs X-Men sorozat társgrafikusa. A munkálatok Alex Haldi kiadványgrafikus keze alatt készültek. Haldi a hip-hop közeg számára készített munkái közé tartozik LL Cool J – Exit 13 című albumának borítója és szövegkönyve, Jay-ZBlueprint gyűjtői kiadásának díszdoboza is. Nem Bachalo az első, aki megrendelést kapott egy tagtól.
Denys Cowan, a Milestone és DC Comics munkatársa, készítette GZALiquid Swords című albumának külsejét, ami hűen ábrázolja a lemez szövegvilágának tartalmát. GZA kuzinja, RZA, BobbyDigital In Stereo című albumának készítésekor Bill Sienkiewicz Eisner-díjas sajtó- és képregénygrafikust kérte fel a borító megrajzolására. Sienkiewicz olyan kultikus képregények számait is rajzolta, szerkesztette, mint Amerika kapitány, Batman, Daredevil. A ’70-es évek stílusát idéző lemezborító a kor hatásának ellenére futurisztikus. Ötvözi mindazt, amiről RZA-t ismerjük. A háttérben szerepel a Brooklyn-híd a bal alsó sarokban pedig egy kung-fu harcjelenet, ami személyének ismertető motívuma. Sienkiewicz hírneve és munkái mellett nem törpül el Bachalo borítója sem, hisz magasra helyezte a lécet, jóval a palánk feletti szintet ért el a kivitelezéssel. Miért profitál ez számára? Mert a WU legkeresettebb nevei szerepelnek a borítón, referenciáként pedig hozza a kuncsaftokat.
A lemezhez három videotrailer is készült, amiket Rik Cordero készített. Cordero egyszerűen zseniális. Minden egyes munkájával magasabbra teszi a lécet, amit kevesen bírnak megugrani. Nemcsak klipgyártásban, de előzetes készítésben is kiváló. A mészárláshoz készült trailerek David Fincher Hetedik című filme alapján készültek. Ha annyira kiváló, akkor miért más alkotását veszi kiindulási alapnak? Jogos a bennünk felmerülő kérdés? Azért, mert illik a címhez, és a borítóhoz, fogalmazódik meg a válasz. Mire várhatunk a lemezen? Dobhártyaszagattó alapokra, élő hangszerekre, sumák szövegektől tocsogó rímekre, és remélhetőleg ennek a beteljesülésére.
Az élő hangszerelést a Rythm Roots Allstars afrobeatet és dubot ötvöző együttes játsza fel. A bennfentesek vágják, hogy a 2007 végén megjelent Big Doe Rehab-en két számban is közreműködtek, Ghostface több fellépését kísérték élőzenével. A márciusi mészárláson szintén két számban kísérik a hármat. Az alapokat a WU számára már több zenét is készítő Scram Jones szolgáltatja, mellette RZA és Mathematics is hozzájárul a zenei arculathoz. A harminchat kamra légköréből ismét előbújva közreműködik Streetlife, Inspectah Deck, Sun God, Cappadonna, a D-Block tagja Sheek Louch valamint Trife da God, akit Ghostface fedezett fel, de közreműködései listáján a WU-n kívüli körök is szerepelnek.
Remélem, azt kapjuk kézhez, amire várunk, és nem egy újabb „jó volt meghallgatni „ kategóriájú albumot. Az Avenging Eagles tölthető a Ghettorádió médiatárjából.