Az új Cypress Hill lemez (Rise Up) megjelenésének híre óta rajongók tízezrei böngészik a világhálót, single-öket, előzeteseket kutatva. Nézzük át, mit tudunk eddig.
A Priority Records égisze alatt megjelenő nyolcadik stúdióalbum az első, ami az EMI által birtokolt kiadó tulajdonában kerül a polcokra.. A Priority 1985-ös megalakulása óta folyamatosan növekedett, és a kezdetetekben kiadott válogatáslemezek után leszerződtette első művészeit is. Üzletpolitikáját nemcsak a mainstream-re, kereskedelmi rádiókra építette, hanem közvetlenül, kézből-kézbe alapon, a lemezboltokra. Mivel a kiadó székhelye Los Angelesben található, ezért magától értetődő volt, hogy elsősorban a helyi csapatokra, előadókra bazíroz. Így jelent meg a Straight Out of Compton a Priority gondozásában. A Straight out of Compton mellett számos nyugati parti klasszikus is. Például Daz Dillinger Retaliation, Revenge And Get Back albuma, amit a Priority terjesztett, de otthona a Death Row Records volt. Tavaly Snoop került a kreatív igazgatói posztba. Székfoglalója után kiadta tizedik stúdiólemezét Malice N Wonderland címmel. Visszatérve, Cypress Hill...
A lemez címadója a WWE „kivégzőkamrájának” hivatalos dala lett. Nagy reklám a Cypress számára, bár nevük így is ismert az amerikai közéletben. Az április elejére datált lemez előfutárai közé tartozik a Matt Alonzo által készített "It ain't Nothin" videó. A klipben szinte mindenki szerepel, akivel a Cypress együtt dolgozott, vagy dolgozik jelenleg is. Alonzo a Skee TV munkatársa.
Mi a SkeeTV? A SkeeTV nem más, mint a legjobb lehetőség arra, hogy a nagyköltségvetésű klipeket eljuttassák a legnagyobb tömegekhez, úgy hogy a klippremier elsőként náluk forogjon le. A SkeeTV politikája sokban hasonlít a Priority metódusaihoz, hisz rangsorában a kereskedelmi csatornák elé helyezi az ingyen elérhető lehetőségeket, azaz a videómegosztókat, amik nagyobb tömeget kötnek le. Teljes fordulatot vettek a promóciós lehetőségek. A felhasználók számára kényelmesebb, barátságosabb felület a vimeo vagy a YouTube, mint a zenecsatornák rotációs listái. A szomorú, hogy a Yo! MTV Raps óta egy meghatározó rap műsort sem sikerült összevágni, összeállítani. Tévedek, mert archív felvételeket, összefoglalásokat, visszaemlékezéseket itthon is sugároznak.
De a hazai hip-hop élettel foglalkozó Blokk sem ad egységes képet a magyar szcénáról. A műsorban szereplő előadók egyébként is népszerűek. A legjelentősebb koncertekről nem láttam még átfogó felvételt, és a magyar öregiskola anyagait sem gyakran sugározzák. A magyar amatőr videósok felvételei átadják azt a hangulatot, amit a tévé nem. Közvetlenebb, élethűbb élményt biztosítanak. Ebben kéne jövőt és műsorszámot látni a csatornák számára. Nem véletlen az sem, hogy egy feltöltött videó nézettsége sokszor meghaladja az archív felvételek letöltésének számát.
Február utolsó hetében került fel egy, a Tirpa szóló albumát népszerűsítő promo videó a világhálóra. A feltöltés dátumától számítva több, mint hétezren nyitották meg, és a nézettség tízesével, százasával nő. Ugyanakkor a zenecsatornákon nem volt visszhangja. A „rapműsor” kezdeményezés nem rossz, de a kivitelezés mélyen a palánk alatti szinten áll. Ezért komfortosabb egy lejátszási listát összeállítani a kedvelt videóklipekből, interjúinkból, koncertfelvételekből. Despotizmus lenne a háttérben? Nem hiszem. Csupán nem érdeke a hazai csatornáknak, hogy foglalkozzanak a szubkulturális ágakkal.
A közelgő Cypress Hill lemezről sem láttam semmit, pedig B-Real tavaly koncertezett hazánkban. Heti rendszerességgel, egy óra hosszúságú adás elég lenne arra, hogy röviden összefoglalják a külföldi és itthon lemezmegjelenéseket, koncerteket. A másik fő probléma, hogy a hazai zenecsatornák műsorvezetői szinte egyáltalán nincsenek rálátással ezekre a körökre. Kaptafára készült kérdéseket tesznek fel, nem látják az átfedéseket, a szálak összefonódását az előadók, helyszínek között. Ez a közeg maga termeli a tartalmas interjúkat, riportokat, műsorokat. Hál’isten égnek nem egy részletekben gazdag koncertfelvétel, videóinterjú készül. Véleményem szerint pont ezért épített a Relativity a lemezboltokra, ezért publikálnak nagyköltségvetésű klipeket elsőként a SkeeTV csatornáján. Az említetteken keresztül oda jut el a lemez, videó, akihez kell, aki továbbadja a hírét egy másik, a témában érdekelt személy számára. Nuff’ said.