20 éves a rendszerváltás - koncertek az A38-on
A rendszerváltás sokunk számára életünk legszebb napjaival esett egybe, sokunk számára kellemetlen emlék, sokunk számára a szabadság kiteljesedése, sokunk számára talajvesztés vagy küzdelmes, bizonytalan élet kezdete. Az A38 Hajó fesztiválja a rendszerváltás 20. évfordulója tiszteletére nem kíván állást foglalni.
Pusztán megidéz egy korszakot, ami ma már egyértelműen történelem, és a hajó profiljának megfelelően a zene eszközeivel bemutatni, hogy mit jelentett a rendszerváltás az undergroundban és a rockzenében, többek között Müller Péter, Bárdos Deák Ágnes, a Beatrice, a Vasárnapi Gyerekek és sokan mások részvételével.
Október 27: Müller Péter Sziámi és az Időtlen Zenekar
1980. szeptember 13. Az első URH (Ultra Rock Hírügynökség) koncert a Balatonnal zenekaröltve a Pszichiátriai Klinika nappali szanatóriumának udvarán. Még ugyanabban az évben az első Kontroll-Csoport-URH koncert Wahorn András pomázi pajtájában. 1981. A két zenekar valamelyest egyesül, majd megalakul az Európa Kiadó. 1984. A Kontroll felszámolja magát, a három énekesből kettő megalakítja a Sziámi-Sziámit. A szétoperálás után a Sziámi ulTrArOck-ban és az Ági és a Fiúk-ban folytatják külön. Költözés nyomán létrejön a Sziámi és az Első Osztályú Vidéki Srácok, majd, visszaköltözés nyomán 2000-ben ismét a fővárosi Sziámi. (Közben megszámlálhatatlan utódzenekar, valamennyi formáció szinte valamennyi tagja megcsinálja a maga tripjeit, többek közt: Balkán Futurist, Kampec Dolores, Trabant, Keleti Fény, Anima Sound System, Chrystal, Bardo, AZ, Irie Maffia, Isolated, Hétrét, Mr. Con and the Bioneers, Kistehén, Odett és a Go Girlz stb.) 2008 nyarán koncertezik párat az URH, a tél pedig elviszi Gasner Jánost, és evvel végleg megszűnik a Sziámi. 2009-ben a Kontroll időtlen koncertet ad New Yorkban. 2010. szeptember 12. Létrejön a villanásszerű „Időtlen” zenekar. Az URH, a Kontroll és a Sziámi zenekarok legjobb számait játssza.
A Bardo projekt kitüntetett pillanatok nem mindennapi összejátszásából született 2006-ban. A 80-as évek zenei undergroundjának nagyszerű énekesnője, Bárdos Deák Ági 50. születésnapjára kapta „a sorstól”, és természetesen jóbarátoktól a lehetőséget egy szólólemez elkészítésére. Az eredeti koncepció szerint az 56-os forradalom fél évszázados évfordulójára készülő lemeznek szomorú aktualitást adtak a budapesti utcai tüntetések, illetve a Gödör Klub megálmodója, Kakuk Judit halála. A Bardo motorja Ágin kívül Másik János és Gasner János volt – azóta Gasner sincs már közöttünk. A nyolcvanas évek underground „sanzonjainak” feldolgozásait, illetve Bárdos Deák, Gasner és Másik Kemény István és Térey János szövegeire írt szerzeményeit tartalmazó lemez bemutatója éppen az A38 Hajón volt.
Különös hangulatú, szomorú, ugyanakkor felemelő előadások a Bardo koncertjei – sanzon, underground, költészet és történelem sajátos elegye, amit egyértelműen ural Bárdos Deák Ági nem mindennapi színpadi személyisége.
A Vasárnapi Gyerekek nem egy átlagos zenekar. Mind szövegben, mind hangzásvilágban a mai megszokott sztereotípiáktól eltérő, új dimenziókat nyit meg. A nyolcvanas években fogékony ifjúkorban lévő zenészek egykori legnagyobb élményüket, a régi hazai legendás underground együttesek hitelességét és érzékenységét jelenítik meg a mai kor szellemében. Elsöprő erejű indulatokra támaszkodnak, és tiszta, jól érthető, kiforrott zenéjükkel a rock klasszikusainak elemi erejét megőrizve a művészi forma igényes és forradalmi megújítására törekednek. Produkciójuk célba talál, akárcsak a mai kor számos, de kevésbé felkorbácsoló zenei alkotása.
Október 28: Beatrice, vendég: Lugosi László; Waszlavik Gazember László - Válogatás a 80-as évek slágereiből
Nehéz zenekart mondani a Kádár-korszakból, amely annyira összeforrott volna az ifjúsági lázadással, mint a Beatrice. Több évtizedes pályáját számos korszak szabdalta szét, de tény az, hogy a Beatrice, élén Nagy Feróval, a „Nemzet Csótányával” mindig a viták kereszttüzében állt. Az egykori beat-rock-diszkó lánycsapat újjáalakulva 1978-ban forgatta fel a konszolidáció állóvizét, és szinte pillanatok alatt a botránytudósítások és építőtáborbrigád-himnuszok főszereplőjévé vált. Babos kendő, farmer, bőrdzseki, a szakadtak-csövesek hangja, a „csirkedarálás”, bevont útlevél, betiltott nagylemez, majd a híres Fekete Bárányok koncert, közben turné az Omegával és az LGT-vel. 1980-ban az este másik fellépője, Waszlavik Gazember László is a Beatrice tagja lesz.
Később feloszlások és újjáalakulások sorozata következik, miközben a frontember-zenekarvezető tovább járja kopromisszumokat nem ismerő, öntörvényű útját. Politikával kacérkodik, de közben, a számos tagcsere ellenére a Beatrice sikere töretlen. Az elmúlt rendszer és a rendszerváltás egyik kultikus és legnagyobb társadalmi hatású együttese az A38 Hajón megújult tagsággal, de „klasszikus” koncertet ad, amit mi sem bizonyít jobban, hogy vendégként az Ős-Beatrice legendás gitárosa, Lugosi László is fellép.
A nyolcvanas-kilencvenes évek undergroundjának egyik legkarakteresebb, teljességgel egyedülálló és utánozhatatlan alakja Waszlavik Gazember László, akinek ha csak az idők során felvett művészneveit felsorolnánk, betelne ez az oldal. Akinek dalaiban békésen megfér maró önirónia és átszellemült sámánizmus, punk és tangóharmonika, analóg barkácsszinti és balkáni népzene. Az eredetileg számítástechnikus, műszaki fordító és orosz tolmács Waszlavik 1979-ben a Bizottság zenekar alapítójaként tűnt fel az undergroundban, de hamar átigazolt a Beatricébe, és közben a Vágtázó Halottkémekkel is fellépett. Később megalakította CsigaBiga nevű punkzenekarát.
Szólistapályára 1982-ben lépett, a kultikus tisztelet övezte Halló, itt Budakalász! anyaggal, majd szinte követhetetlen tempóban követték egymást a „Kelet-Európai Rocksámán” demói-albumai, „szórakoztató-avantgárd műsorai” – mindegyik egy-egy zenei-szövegi gyöngyszem. Hihetetlen újhullámos dobgépek, mulatósok, asszonykórusok, mindehhez olyan szövegek, mint például: „küldjétek a sárkányokat Disneylanden át”. A rendszerváltásnak pedig a Jó szerencsét, új Magyarország! lemezzel állít emléket, rajta utolérhetetlen klasszikusokkal, mint például a Hier ist mein Auto vagy a Gyere te is művésznek!
Waszlavik Gazember ezúttal ezt a csodás időszakot idézi meg, „Válogatás a 80-as évek slágereiből” című retrospektív koncertprogramjával.
-a38-
[2010.10.22.]