November 7-én a Kongresszusi Könyvtárban koncertezeik a világhírű jazz kvartett.
A világhírű kortárs jazz kvartett, önmagukban is világsztár tagjaival – Bob James, Nathan East, Harvey Mason és Chuck Loeb - két évtizede töretlenül sikeres, egymás után söpri be a szakma és a közönség elismerését világszerte. Ez főleg annak köszönhető, hogy a R&B-t, a popot és még több más stílust egyedülálló módon ötvözték a jazzel, kihasználva annak számtalan dimenzióját, és az abban rejlő végtelen lehetőséget. Mindezt mintegy féltucat felvételen bizonyították, amelyek közül hat a Billboard kortárs jazz listájának az élvonalába is került, és amelyekkel áttörték a rétegzene kategóriáját.
A Fourplay történetét 1990-ben a billentyűs Bob James kezdte írni, aki a hatvanas évek közepétől kezdve több szólóalbummal büszkélkedhetett, és aki a jazz zongoristák körében akkora már világszerte nagy név volt, nem csak hangszeres zenészként, hanem zeneszerzőként és hangszerelőként is. James a Grand Piano Canyon albumának felvételekor összeállt régi barátjával, a dobos, producer és zeneszerző Harvey Masonnel, aki többek között Herbie Hancock, Barbra Streisand, és a Notorious Big albumain játszott.
Ugyancsak csatlakozott hozzájuk a Sergio Mendes gitárosaként is ismert Lee Ritenour, valamint a világhírű basszusgitáros és énekes, Nathan East, aki olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Barry White, Eric Clapton, vagy Phil Collins. A négy zenész az album készítése közben határozta el, hogy továbbra is együtt muzsikálnak, és megalapították a Fourplay-t. Első, a kvartett nevét viselő, a R&B-t, a popot és a jazzt ötvöző albumuk 1991-ben látott napvilágot.
Az önmagában is világsztárokból álló felállás három sikeres albumot jelentett meg, köztük olyanokat, mint az Elixir, amelyen olyan vendégművészek énekeltek, mint Phil Collins, Patti Austin és Peabo Bryson. Ritenour gitárjátéka egyesülve James hangszeres tudásával a korai Fourplay hangzás alapkövét jelentette, mégis a kilencvenes évek közepén elhagyta a kvartettet és helyére Larry Carlton került, akit a The Crusaders, Joni Mitchell, vagy Quincy Jones albumairól ismerhetett a közönség. Carlton a 4 című albumon debütált, amelyen – akárcsak a másik három tag – zeneszerzőként is megmutatta tehetségét, mindezt világhírű énekesek - El Debarge, Babyface Edmonds, Kevyn Lettau és Shanice társaságában.
Tizenkét év után Carlton tavaly lépett ki a kvartettből, hogy a szólókarrierjének szentelje az idejét, így a csapathoz a virtuóz gitáros, Chuck Loeb csatlakozott, aki teljes mértékben egyenrangú partnerként tudott együttműködni a többi taggal zenészként és emberként egyaránt. Loeb nyíltan bevallotta, hogy mindig is nagy Fourplay rajongó volt, és tisztában van vele, hogy ez a lehetőség meghatározza a későbbi karrierjét is.
Loebet először a legutóbbi, Let’s Touch The Sky című albumon hallhatjuk, csakúgy mint a két világhírű énekest, Anita Bakert és Ruben Studdardot. Az új zenész új energiákat mozgósított a kvartettben, amelytől még nagyobb kísérletezőkedvük lett és még azt a kevés, maradék kötöttséget is lerázták magukról, amit a kortárs jazz megkövetelt volna tőlük.
A két vendégművész, Ruben Studdard és Anita Baker a soulos Love TKO című szerzeményben énekelnek együtt, és az álomszerű You’re My Thrill-ben. Studdard meghívása Nathan East ötlete volt, aki egy élő tévéfelvételen találkozott vele Washingtonban.
- A leállás alatt elkezdtem basszusgitározni a Love TKO-t, Riben pedig odalépett a mikrofonhoz, hogy énekeljen, és megállt az élet a stúdióban – emlékszik vissza East. - Abban a pillanatban tudtam, el kell hívnom őt, hogy ezt egy Fourplay albumon is elénekelje, és amikor ezt megemlítettem neki, nagyon lelkes volt.
Anita Baker az utolsó, You’re My Thrill című dalt énekelte fel az albumra. Azután mondott igent a fiúknak, hogy együtt léptek fel a JVC Jazz Fesztiválon Oaklandban.
- Nem tudtuk, mikor tudjuk Anitát a stúdióba csábítani, úgyhogy először egy olyan hangszerelést készítettünk, amelyben neki nem is volt szólama – mesélte James. - Amikor eljött hozzánk, nem voltunk biztosak benne, hogy tetszeni fog neki, de miután meghallgatta, láttuk rajta, hogy nyert ügyünk van. Egy-két nap alatt el is készült vele a felvétel.
Mason, aki a kezdetektől részt vett a Fourplay történetében, biztos benne, hogy az idő múlásával nem csillapodik a kísérletező kedvük, és a kvartett célja továbbra is az, hogy újabb zenei dimenziókat fedezzenek fel.
- A Let's Touch The Sky tökéletesen kifejezi, hogy mi a filozófiánk és hol tartunk most – mondta. - Valamilyen módon most attól újultunk meg, hogy friss vér került a csapatba, aki újabb lehetőségeket tárt fel előttünk. Szeretnénk látni, tudunk-e még magasabbra repülni vele!