2024. november 5. | kedd | Imre nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Képgalériák
A Fidelio, a Színház.hu és az Opera sajtótájékoztatója
Kapcsolatok
Magyar Állami Operaház
Marton Éva

Kritikapályázat leendő zene- és tánckritikusok számára

A Fidelio, a Színház.hu és az Opera kritikapályázatot hirdet leendő zene- és tánckritikusok számára. A hármas együttműködésen alapuló bejelentést július 2-án, könyvbemutatóval egybekötött nyilvános szakmai kerekasztal-beszélgetésen jelentették be.

Az alkalomnak – amely egyben az opera műfajának nagy reformereként is ismert Christoph Willibald Gluck születésének 300. évfordulója is volt – Gluck munkássága, újító szellemiségének jelentősége adta meg az alaphangját.  A kerekasztal-beszélgetésre felkért, az opera- és a balett műfaját képviselő, vagy értő szakemberek: Marton Éva világhírű szopránénekesnő, M. Tóth Géza rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora, Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője, Herner Dániel, a Színház.hu portál igazgatója, László Ferenc kritikus és Ókovács Szilveszter áttekintették és elemezték a magyarországi opera- és tánckritika hagyományait és helyzetét, beszélgettek a kritika szerepéről a közéletben. A szakmai beszélgetésen Ókovács Szilveszter leszögezte: a most kiadott, Kritikám alul című könyvében szereplő írások nem szakcikkeknek készültek, arra azonban mindenképpen alkalmas írások, hogy „elcsípjék” az olvasót, felhívják a figyelmét bizonyos előadókra, vagy zeneművekre, netán olvasmányként is szórakoztassanak. Marton Éva kiemelte: bár művészként mindig csak egy-egy előadássorozat után olvasott kritikát saját magáról, ma, a Zeneakadémia énekmestereként átalakult a műfajjal való viszonya.

Lájk, ha érdekelnek az új klipek.



A legnagyobb problémának azt tartja, hogy olyan írások jelennek meg, amelyek nem építők a művész számára. Felületesek, sokszor a google-ban a műről és a szerzőről elérhető háttér-információkon alapulnak, miközben az adott előadásra vonatkozó játékstílusról, technikára vonatkozó meglátásokról nincs szó. A tánckritikákkal kapcsolatban Juronics Tamás hasonló álláspontot képvisel, hangsúlyozva, hogy a tánckritika a kritikán beül is külön műfajt képvisel, beható tánc-szakmai ismereteket követel, e téren azonban óriási elmaradásokkal küzdünk. Itthon, a témában publikáló újságírók közül Juronics csak egyetlen személyről tud, aki valaha használta a saját testét.

„Sürgető volna, hogy elinduljon a tánckritikusok szakmai képzése.” – jelentette ki. M. Tóth Géza a műfajban tevékenykedők attitűdbeli különbözőségeit elemezve Kroó György munkásságát emelte ki, a tudományos igénnyel megfogalmazott tartalmat, amely mégis egyenrangú félként szólítja meg az olvasót, a hallgatóságot. „Az ego nem telepedhet rá a műfajra.” – mondta. „A Színház.hu nyolc év után, 2008-ban szüntette meg kritika-rovatát, pontosan azért, mert a portál által utánközölt írások nem valósították meg ezt az igényt” – tette hozzá Herner Dániel. „Megérett az idő arra, hogy újraértelmezzék a kritikaírást és újra színre lépjenek olyan véleményvezérek, akik után az emberek bemennek az előadásokra.” László Ferenc kiemelte: „A kritika nem a művésznek szól. A szerzőnek azonban mindenkor méltányosnak kell lennie, miközben folyamatosan szem előtt tartja: az írás elsődleges feladata az olvasó informálása.”

Pályázatot hirdettek

A szakmai beszélgetés végén a Fidelio, a Színház.hu és az Opera közös bejelentést tett: kritikaíró pályázatot hirdetnek. A 35 év alatti pályázóktól az Opera 2014/15-ös évadnyitó bemutatója nyomán várnak egy-egy írást. A 2014. szeptember 13-i dátum kettős premierrel várja a közönséget: Mascagni: Parasztbecsület és Leoncavallo: Bajazzók című művét Georges Delnon rendezi, karmester: Pinchas Steinberg. A két új rendezéssel és azok zenei megvalósításával foglalkozó írásokat szakmai zsűri bírálja el, melynek döntése alapján a legjobb anyagot beküldő pályázók nevezését fogadják be.

A pályázat 2014. október 1-jén, a zene világnapján indul, résztvevői jegyet igényelhetnek az Operaház és az Erkel Színház előadásaira (maximum 3 előadás/hó). Az elkészült kritikákat a Fidelio.hu közli, az írások a Színház.hu-ról is elérhetők lesznek. Az Opera magazin a 2014/15-ös évad 2., 3., 4. és 5. számában egy-egy kiválasztott kritikát utánközöl. A rendszer nyitott más médiumok és zenei, tánc-, zenésszínház profilú kulturális intézmények irányában is, amennyiben azok jelentős díjat, illetve megjelenési lehetőséget ajánlanak a pályázat résztvevői számára. A kiírók folyamatosan fogadják az együttműködési javaslatokat.

A kritikákat a Fidelio közönségszavazásra bocsátja, emellett a zsűri értékeli a legjobb írásokat.
A közönségszavazás és a zsűri értékelése alapján a legjobb kritika díját havonta ítélik oda. A pályázat a színházi szezon végéig tart (június 30.).
A pályázat fődíja: a nyertes részt vehet a társulattal az Opera 2015-ös japán turnéján, amelyről tudósít.
A kiírás alapvető célja, hogy teret biztosítson az operával, a balettel és egyéb színpadi zenés- és táncműfajokkal foglalkozó elemző igényű és magas szakmai színvonalú kritikai írásoknak. A Fidelio különdíja: a következő színházi szezonban (2015/16) a nyertes a Fidelio állandó kritikusa lesz, írásait a kritikusnak járó honoráriummal ellentételezik.

A pályázat ideje alatt a megjelentetett írásokért a szerzők honoráriumot nem kapnak. A pályázat kiírásáról, a jelentkezés feltételeiről, a szakmai zsűri tagjairól a fidelio.hu, a szinhaz.hu, valamint az opera.hu oldalakon olvashatnak bővebben az érdeklődők.

A szakmai beszélgetés moderátora Ókovács Szilveszter volt, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és a Kritikám alul című kötet szerzője.

– Operaház Sajtó –

[2014.07.07.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
EXPRESS HITEL ÁTUTALÁSA 30 PERC ALATT szolgáltatás [2024.11.04.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.11.04.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Izgalmas pszichológiai thrillert mutattak be a Játékszínben
Duncan Abel és Rachel Wagstaff: A...

Ilyen volt az Ivan & The Parazol lemezbemutató koncertje - képriport
Az Ivan & The Parazol...

Megnéztük - Opera metal a Barba Negraban 
A kevesebb néha több - Bryan Adams koncerten jártunk
Tűz és Jég - Sonata Arctica / Firewind koncert a Barba Negraban
Stadion rock miniben a Barba Negra-ban
Megnéztük a Zanzibar 25 koncertet az Akváriumban - képekkel
beszámolók még