"Ízlésesen tálalt szexualitás": bemutatták a híres musicalt - képekkel
Nagy várakozások után bemutatták az Operettszínház és a Nyugati Teátrum közös produkcióját, Wedekind A tavasz ébredése című drámájából Steven Sater által átírt musicalt, Duncan Sheik zenéjével, a 8 Tony-díjas - köztük a legjobb musicalnek járó - Broadway darabot, ami már több mint 800 előadást megélt, és Magyarországra kuriózumként érkezett, megelőzve az összes többi országot a kontinensen.
Wedekind eredeti darabját még a XX. század elején mutatták be, ami akkor teljes felháborodást keltett, aztán a zenés változatot 2006-ban, és ennek non-copy változatát élvezheti most a hazai közönség.
|
Képgaléria |
Hallhattunk az előadásról jó néhány dolgot, hogy a szereplőket 300 jelentkező közül választották ki, és hogy szinte mindenki pályakezdő közülük, bár néhány ismert nevet is találunk a szereposztásban, illetve hogy a darab korhatáros, mert szexuális vonalon mozog. A napokban lehetett olvasni - tanult kollégáim tollából -, hogy a Tavaszébredés fő témája a szexuális felvilágosítás, hát ez határozottan nem igaz, mégegyszer hangsúlyozom, a darabnak nem a szexuális felvilágosítás a fő témája, aki mégis így érezné, az erősen téved.
A fő téma nem a szexuális felvilágosítás
A Tavaszébredés fő témája a gyerekek felnőtté válásának határmezsgyéjén bekövetkező fájdalmas tépelődések, a szárnyalni vágyás okozta súlyos zuhanások, a szülői kényszer, kiszolgáltatottság, erőszak, megfelelni vágyás, bizonytalanság, a gyerekek közötti kegyetlenség, és persze mindezekbe beleszőve a szex és a szerelem, ahogy az az élet minden területén jelen van, csak itt egy kicsit koncentráltabban kapjuk.
Az eredeti darab mivel több mint 100 éves, a történet itt-ott kicsit idejét múlt, viszont a zene ami kíséri, teljesen újszerű, Grammy-díjas, ahogy azt az Operettben megszoktuk fülbemászó, a visszatérő dallamoknak már előre örvendünk. Ám a Nyugati Teátrum nagy színpadának zsebkendőnyi területén nem fogad minket díszlet, ahogy azt várnánk, minden ami a szemünknek felkínáltatik, néhány plexiből hajtogatott kocka, amikre fel-és leülnek, -állnak, és -fekszenek.
De ez csak egy momentum a darab több abszurd tulajdonsága közül. Már ha a címet megvizsgáljuk is érzünk benne egy csavart, ami előrevetíti a gyanútlan nézőnek a kissé szokatlan látványt. A mű eredeti címe Spring Awakening, aminek szószerinti fordítása a tavasz ébredése, na ebből lett a Tavaszébredés, ami valóban jobban illik a darab stílusához.
A karakterek
A darab két felnőtt szereplője Bajcsay Mária és Szabó P. Szilveszter, akik ketten együtt nehéz összeadni hány karaktert formálnak meg, de érdemes számolni, viszont cincálni nem; magabiztos, színpad gyakorlott előadás, kiváló játék jellemzi őket.
Az iskolás gyerekeket alakító színészek közül Kerényi Miklós Máté toronymagasan emelkedik ki, ami a többiek nagyrészéből még hiányzik, azzal a Moritz-ot formáló színész már bír; kiforrott játék, határozott, képzett énekhang. Baranyai Annamária szintén jót játszik. A fiatalok nagy részéből még hiányzik a magabiztosság, a gyakorlottság, bár mivel még kezdők, ez érthető is. Nem ritka a remegő vagy elcsukló hang, de munkájukat egy négy fős külső énekkar is segíti.
Somogyi Szilárd egy nagyon mélyen szántó, húsbavágó témájú darabot rendezett, érdekes, újszerű stílusban, minden gondolata elmélkedésre sarkall, hátha el is éri célját. A jelmezeket és a díszletet (?) Bartha Andrea tervezte, igazából a jelmezek egyszerű korhű öltözékek. A koreográfus pedig, megannyi sikermusical táncalkotója, Tihanyi Ákos, most sajnos nem bontakozhatott ki annyira amennyire tudott volna.
Aki az időjárás jelentés előtti beharangozó hangulatát várja a darabtól, csalódni fog, a Tavaszébredés egy egészen súlyos, nehezen feldolgozható rock-musical, első felvonásban még nevettető, másodikban már könnyfakasztó, sok problémát felvető, de még több értéket hordozó musical. Érdemes elgondolkodni rajta.
A darab korhatáros, 14 éven aluliaknak nem ajánlott, a szexuális tartalom hiába „izlésesen tálalt”, a ruhájától megszabaduló színész látványát sem nélkülözi, valóban nem gyerekeknek való, márcsak a gondolati tartalma miatt sem.
- Lobmayer Erika -
[2009.02.12.]