10+1 R&B lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz – III. rész
H-Town: Ladies Edition-Woman’s World és Lauryn Hill: The Miseducation Of Lauryn Hill lemezei.
H-Town: Ladies Edition-Woman’s World - Relativity, 1997
Szerelem, szex, túlfűtött erotika, heves érzelmek. Az R&B houstoni triójának 1997-es harmadik produkciója minden korábbinál közelebb hozta a csapatot hölgy rajongóihoz. A lemez „ragadós” stílusa merőben eltér a századvég tengerentúli afrikai-amerikai popcsapatainak szokványától, klubdalok helyett elejétől a végéig a mély érzelemkeltésre koncentrál, ezzel a „Ladies Edition” R&B rajongók ezreinek hálószobájába férkőzött be.
Bár az H-Town Európában szinte ismeretlen, a műfaj itteni kedvelői körében is kialakult álláspont, hogy Dino, Shazam és G.I. pályafutásuk alatt a leghitelesebb képviselői voltak a műfaj alapját jelentő slow jam típusú dallamoknak, utánozhatatlan mesterei a hálószoba ritmusoknak.
A „Ladies Edition” érzelembomba a javából, mely három, minden szempontból érett balladista vallomásait sűríti. A kritikusok által az utóbbi évtized egyik legígéretesebb vokál tehetségének tartott, időközben autóbalesetben elhunyt Dino Connor vezető szólamait úgy támogatják a mély basszussal átszőtt ütemek, hogy azokat a népességfogyással küszködő hazai lakosság számára erősen ajánljuk.
A korongot a banda tagok Nicole Brown Simpson, az amerikai futball játékos, O.J. Simpson meggyilkolt nejének emlékére ajánlották, a lemez hátoldalán pedig húsz, a családon belüli erőszak áldozatait segítő hívószámot tűntettek fel. Az H-Town „Ladies Edition” c. lemeze nem hiányozhat egyetlen rhythm & blues rajongó gyűjteményéből sem!
Lauryn Hill: The Miseducation Of Lauryn Hill - Sony, 1998
A gyengébbik nemet egyedüliként képviseli a 10 között a Fugees egykori énekesnője, Lauryn Hill. Az utóbbi évek 1-2 napos üdvöskéinek munkái nem állítottak nagy kihívás elé, de mivel amellett voltunk, hogy mégsem maradhat női előadó nélkül az R&B TOP10 egyértelművé vált, hogy egyedi, alkotói indivídumot képviselő alkotást csak nagy múltú díva lemezek közül választhatunk, ebben az adott korszak azonban nem bővelkedik.
Az összeállításokban rendre két előadó követelt magának helyet: Whitney Houston és Lauryn Hill. Messze elmaradtak a 90-es évek sikercsapatai, mint a Brownstone, a Total, a Zhané, a 3LW, az SWV, az En Vogue, vagy az évtized elején a new jack swing hátán kapaszkodó megannyi szóló énekesnő.
A „The Miseducation Of Lauryn Hill” listánk talán egyetlen olyan eleme, ahol a kiválasztást döntően befolyásolták az elismerések. A mindmáig egyetlen önálló lemezt megjelentetett Hill olyan különleges hangzással állt elő szólóban, amire akkor senki sem számított. Az album 6 kislemezéből 4 átütő sikert hozott, az 1999-es Grammy-díj átadón pedig 5 szobrocskával ajándékozta meg az előadót, ezzel az évtized legsikeresebb női R&B lemeze lett, nem beszélve a Grammy-n kívüli további díjakról.
Hazánkban is nagysikerrel játszották a „Doo-Wop (That Thing)” és az „Everything Is Everything” c. no.1 felvételeket, Lauryn Hill természetessége, a korong egyedi, ötletes videói, promóciója tökéletes egységet képeztek. A dalokban az ének mellett gyakorta csendül fel a Fugees hagyatékaként az énekesnő rapje, mely a megrögzött R&B fülek számára sem zavaró. A végig személyes hangvételű darabok a lemezen belül is óriási változatosságot mutatnak a gospeles harmóniáktól a hip-hop ütemekig, a neo-soul hangzástól az unplugged jellegű előadásokig. A „The Miseducation Of Lauryn Hill”-t a kritikusok előszeretettel helyezik Erykah Badu „Baduizm” c. diszkje mellé, mint a 90-es évek végének irányadó produkciói.
Jackson & Bisop
[2007.04.14.]