Marc-Antoine Charpentier - Trois Histoires Sacrées
Három bibliai történet francia-magyar koprodukcióban
A Versailles-i Királyi Kastély évszázadokon át megőrizte pompáját és egyedüli fennhatóságát a barokk művészetben. A Kastély minden évben fesztivált rendez a barokk zene legjobbjainak részvételével, ám első alkalommal állít fel koprodukcióban operát külföldi partnerrel.
Ez a megtiszteltetés Magyarországnak és a magyar művészeknek jutott, akik 2005. decemberében a Versailles-i Kastélyban, a Napkirály eredeti játszóhelyén, francia művészekkel közösen mutatták be a barokk zeneszerző, Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) Trois histoires sacrées című, három történetből álló darabját.
Az első, Mors Saulis et Jonathae (Saul és Jonathas halála) tekinthető az azonos című tragédia rövid változatának, mint egy azonos tartalmú könyvből írt novella. Ez az oratórium sem formai tökéletességében, sem zenei szépségében, sem helyzetei patetikusságában nem adja alább az 1688-ban írt tragédiánál. Ez a történet képezi az előadás első részét.
Átmenetként és egyben törésként a következő a Dialogus inter angelus et pastores (H 420), egy a számos karácsonyi pásztorjátékból, melyet a Jezsuiták zeneszerzője latinul és franciául írt. Fényes, örömtől és gyengédségtől sugárzó mű.
Végül, a pásztorjáték logikai folytatásaként, de egyben visszatérés a „rémület és ájtatosság” hangulatához, az utolsó darab a Caedes sanctorum Innocentium (A Szent Ártatlanok Lemészárlása), mely a zeneszerző egyik legnagyobb hatású egyházi darabja, a kettőzött tragikus kórussal, ahol az Anyák panaszkiáltásai adják Heródes és pribékjei vad zengzeteinek visszhangját.
Az előadásban a gyerekek (Les Pages) együtt vesznek részt a felnőttekkel (les Chantres), ahogy annak idején a Jezsuita diákok együtt adták elő a professzionális művészekkel David et Jonathas tragédiáját.
A produkció létrejöttét két éves kutatómunka előzte meg Versailles-ban és Budapesten.
A barokk kutatóközpont által nemrég felfedezett és rekonstruált darabot a Versailles-i Kastélyban működő, világhírű és egyedi Barokk zenei központ (barokk kutató, oktató, hangképző és produkciókat bemutató komplexum) zeneigazgatója, Olivier Schneebeli dirigálta majd, a Versailles-i Barokk Zenei Központ által képzett szólisták és énekkar, valamint az általuk választott magyar zenekar résztvételével. A közös művészi munka közel egy évig tartott, melynek eredményeként megszületett a darab ősbemutatója a 21. században.
Ehhez méltón a Versailles-i Kastély egy olyan fiatal magyar rendezőt választott, aki friss, dinamikus, ízig-vérig mai szemléletével és a ma emberének készülő darabjaival eddig is bizonyította művészetének aktualitását. Ő Alföldi Róbert, aki egy évet dolgozott együtt a francia karmesterrel és a francia koreográfussal.
Három magyar táncos szólistának is lehetősége nyílt arra, hogy részt vegyen a barokk fellegvárában, a Versailles-i Kastélyban készülő nagyszabású koprodukcióban.
A Versailles-i Kastélyban minden ősszel megrendezett barokk zenei fesztivál programjában idén volt az ősbemutató, melyet tavasszal mutatnak be Budapesten.
Rendező:
Alföldi Róbert Vezényel: Olivier Scneebeli (Versailles-i Opera)
Koreográfus: Françoise Deniau (Párizsi Opera)
Közreműködik:
Les Pages et les Chantres – a
Versailles-i Barokk Zenei Központ énekkara és gyermekkara
Savaria Baroque Orchestra (zenei vezető: Németh Pál)
Szólisták:
Cyril Auvity, kontratenor
Jean-Francois Novelli, bariton
Marc Labonnette, bassz-bariton
Táncos szólisták:
Gergye Krisztián
Szabó Csongor
Zambrzycki Ádám Marc-Antoine Charpentier: Histoires Sacrées
Mors Saulis et Jonathae H403
Dialogus inter angelos et pastores H420
Caedes sanctorum Innocentium H411
[2006.02.20.]