Lajkó Félix és a belga DAAU koncertje az A38-on
Lajkó Félix és a DAAU koncertje egyúttal nyitó állomása egy nagylélegzetű koncertsorozatnak. A Poliphony néven futó sorozat Magyarország EU-elnökségét harangozza be és népszerűsíti. A sorozat egyes alkalmain egy-egy magyar és külföldi előadó lép fel – a külföldiek az Európai Unió országait képviselik, első alkalommal tehát a DAAU révén Belgium lesz a vendég. A koncertekről az A38 Hajó televíziós felvételeket készít, melyek hamarosan a televízió képernyőjére kerülnek.
Lajkó Félix zenéjét nehéz műfaji vagy stiláris kategóriába sorolni, ugyanis éppúgy megtalálhatók benne a klasszikus zene, a magyar és más kelet-európai népzenék motívumai, a dzsessz és a blues, ami pedig ezeket a látszólag egymástól távoli elemeket képes összekötni, az Lajkó Félix virtuozitása és játékának sodró ereje, a közönségre ható szuggesztivitása.
Lajkó Félix a vajdasági Topolyán (Vajdaság) született, Első hangszere a citera volt, amellyel tízéves korában ismerkedett meg. Hegedűt az általános iskola 6. osztályában vett a kezébe először. Az alsófokú zeneiskolát három év alatt végezte el Kishegyesen. A szabadkai zenei középiskola második osztályát otthagyva, egy kölcsönhegedűvel indult el Budapestre, ahol - elképesztő tehetségét jól jellemzi, hogy - szinte azonnal a Dresch Quartett tagja lett.
Tagja volt Szabados György együttesének a Makúznak és Boris Kovac zenekarának, a Ritual Novának. Számos alkalommal fellépett a Noir Désirrel, dolgozott együtt Alexander Balanescuval, Boban Markovictyal. Több színházi előadáshoz írt zenét. Páratlan sokoldalúságát jól jellemzi, hogy Tilos partikon éppúgy fellépett, mint írt zenét színházi előadáshoz (többek közt a Szabadkai Népszínház Közellenség című darabjához), de táncművészeknek is, mint például Jozef Nadjnak vagy Bozsik Yvette-nek. Róla forgatta Jancsó Miklós a Játssz Félix, játssz! című kisfilmjét. Írt zenét a Velencei Biennálé Új Atlantisz felé című projektjéhez 2000-ben. Legutóbbi heroikus vállalkozása Mundruczó Kornél Delta cimű filmjének zenekanyaga és "beugró főszerepe" a forgatás közben tragikusan elhunyt Bertók Lajos helyett.
Lajkó Félix 1997-ben jelentette meg az azóta csak "kartonosként" emlegetett lemezét. Ez volt az az anyag, amit azóta is sokan a legjobb Lajkó CD-ként emlegetnek. A lemezen Félix első zenekarának tagjai, a szabadkai Kurina testvérek játszottak. Az album legendás számai ma is előbukkannak Félix koncertjein, talán a legismertebb közülük az El Cavillo. Ezúttal, egyetlen különleges koncert erejéig összeáll a régi zenekar, és az A38 Hajón a klasszikus lemezfelvétel résztvevői, Kurina Ferenc és Mihály muzsikálnak.
Az antwerpeni DAAU, azaz az Anarchistische Abendunterhaltung (Anarchikus Esti Szórakozás) nevét Hermann Hesse kulcsregényéből, A pusztai farkasból merítette. Az 1992-ben alakult zenekart ugyanaz a Jack&Johnny kiadó karolta fel, amelyik a leghíresebb belga art-rock együttes, a dEUS indulásánál is segédkezett.
A különleges hangszerelésű (cselló-klarinét-tangóharmonika-bőgő) DAAU a kortárs zene páratlanul izgalmas produkciója. Az alapvetően instrumentális szerzeményeket előadó együttes rengeteget merít a repetitív zenei hagyományból, alapvetően minimalista, ismétlődő szekvenciákra épülő darabjaik ugyanakkor lenyűgöző tempóváltásokkal operálnak, magukkal ragadó szenvedélyektől feszülnek. A DAAU sokoldalúságára jellemő, hogy egyaránt lépnek fel komolyzenei eseményeken, dzsesszrendezvényeken, de olyan populáris fesztiválokon is nagy tömeg előtt, mint a Pukkelpop, Roskilde vagy akár a Sziget Fesztivál. A DAAU a kétezres évek elején a 16 Horsepower előzenekara is volt.
Többszöri tagcsere és négyéves szünet után a DAAU 2010 tavaszán akusztikus kvartett-felállásban adta ki legfrissebb lemezét, a Shepherd's Dream-et. Bár fesztiválon már lépett fel Magyarországon a zenekar, abban az összes kritikus egyetért, hogy igazi közege a klubkoncert. A DAAU elfojtott érzelmektől átfűtött, ugyanakkor hűvös intellektualizmusa izgalmas ellenpontja lesz Lajkó Félix extatikus koncertjének.
[2010.09.18.]