Szemző Tibor és a Cinematic Music Company a Hajón
Magyarország egyik legjelentősebb kortárs zeneszerzője, a fimrendezőként, performerként, narrátorként és előadóművészként egyaránt kitűnő Szemző Tibor hatrészes életműsorozatának első eseményére kerül sor az A38 Hajón. Az egykor Erdély Miklóssal vagy a 180-as Csoporttal is együtt dolgozó művész páratlanul gazdag és változatos életművéből válogat, a nyitó alkalommal „irodalmi alapanyagot” használva: Hamvas Béla, Ottlik Géza és Ludwig Wittgenstein műveire írt darabjait adja elő együttesével, a Cinemtaic Music Comapnyvel.
Szemző Tibor Magyarország egyik legjelentősebb kortárs zeneszerzője, akire az avantgárd éppúgy hatott, mint az ambient vagy a minimalista, repetitív zene. Gazdag pályafutása során Erdély Miklóssal éppúgy dolgozott együtt, mint a 180-as Csoporttal és Forgács Péterrel. Rendkívül sokoldalú művész, önálló zenedarabokat, kísérőzenét filmekhez, színházi vagy táncszínházi előadásokhoz egyaránt komponál, de a zeneszerzésen kívül jelentősek performanszai, melyeket elsősorban az Új Modern Akrobatika nevű soporttal adott elő, emellett több filmet is készített. Hosszú ideig vezette 1998-ban alapított Gordiusi Čomó nevű együttesét.
Szemzőt szenvedélyesen érdekli az emberi hang és az instrumentális zene összeillesztése, illetve a különböző hangi rétegek egymásba tolása. Több darabjának fontos eleme a – nem énekelt, esetleg dúdolt – narráció, valamint a különálló rétegekből, "layerekből" összeálló zenei szövet. Ez a bonyolult rétegzettség valóságos szerzői védjegyévé vált Szemzőnek, legplasztikusabban talán az eddigi életmű opus magnumában, Az élet vendége című, Kőrösi Csoma Sándor „életrajzi” filmjében, illetve az ebből készült Csoma oratóriumban.
Szemző sajátos alkotói helyzetéből adódóan nehéz eldönteni, hogy filmekhez ír-e kísérőzenét, vagy a zenéhez „forgat-e hozzá”: zeneszerző, fimrendező, és a kettőből fakadóan páratlan ritmusérzékű dramaturg egy személyben, a rétegzettség nagymestere.
Hasonló rétegzettség jellemzi majd ezt az estét, az A38 Hajó hatrészesre tervezett Szemző-retrospektívjének első előadását is: egyfajta folyamat alakul ki, melyben a dialógusoknak éppoly nagy szerepe van, mint a zenének vagy a vetített látványnak. Három mű hangzik fel, filmvetítés-kísérettel, Szemző Tibor és zenekara, a Cinematic Music Company előadásában.
Az est első részében az Ez van! és a Láthatatlan történet című darabokra kerül sor, melyek két klasszikus irodalmi alak, Hamvas Béla és Ottlik Géza műveinek a hazai kortárs zenébe történő beemelésére tett nagyszabású kísérletek. A második részben a Wittgenstein Tractatus című darabot mutatják be, egy héttételes művet Ludwig Wittgenstein Tractatus Logico-Philosophicusa és a Vermischte Bemerkungen című munkájának librettóként történő használatával. A koncerten elhangzó mindhárom műben a beszélt hang, mint zenei szólam épül be a zene szövedékébe, a vetített filmek pedig cantus firmusként, egyfajta „rögzített dallamként” illeszkednek a nagy multimediális egészbe.
[2012.05.17.]