Az Eurovízió diktálta a tavasz hazai zenei trendjét
Itt vannak a magyar zene első összesített toplistái.
Kállay-Saunders András eurovíziós dala, a Running idén tavasszal minden jelentős zenehallgatási csatornán a TOP 20-ba tudott kerülni, és ezzel a tavaszi időszak legnépszerűbb dalának tekinthető. Az Artisjus idén első alkalommal hozta nyilvánosságra a magyar zenei előadók hallgatottsági adatbázisát. A YouTube nézettségi, Facebook-, MAHASZ lemezeladási, rádiós játszási és online streaming adatokból rajzolódik ki a tavaszi magyar zenei ízlés.
Az Artisjus egyesület, amely korábban elsősorban a közösségi média zeneipari hatásait vizsgálta YouTube és Facebook toplistáiban, új kezdeményezésével a magyar zene átfogó trendjeit igyekszik feltérképezni. A social media csatornákra vonatkozó információk mellett lemezeladási adatok, rádiós és online streaming játszási listák teszik teljessé a képet. Úgy tűnik, az egyes zenefogyasztási platformok más és más ízlésvilágot tükröznek. A csatornák közötti legerősebb kapocs Kállay-Saunders András, akinek Running című eurovíziós dala valamennyi toplistára fel tudott kerülni.
„A különböző toplisták rendkívül változatos képet mutatnak. A legszorosabb összefüggés a rádiós játszások és a single eladások között mutatható ki, 45%-os egyezéssel” – mondta Tóth Péter Benjamin, az Artisjus kommunikációs igazgatója. „Ugyanakkor kétségtelen, hogy az Eurovíziós Dalfesztivál, illetve annak hazai előválogatója, A Dal jelentős hatással volt a tavaszi zenefogyasztási trendekre.”
Lájk, ha kedveled a szerelmes dalokat.
Az MTVA eurovíziós előválogató műsora, A Dal indulói közül Kállay-Saunders mellett a legtöbb előadóval a rádiós TOP 20 listán találkozunk. Bogi, a Honeybeast, Dér Heni, Cserpes Laura, a New Level Empire és Gatti di Amalfi feat. Pál Dénes is ott volt márciustól májusig a rádiós szerkesztők magyar kedvencei között. A hazai könnyűzene már korábban befutott generációjából a Balkán Fanatik és a Quimby fért fel erre a listára.
Eközben a YouTube toplistán egy párhuzamos univerzumot látunk: a mulatós és a hip-hop számok milliós megtekintésű birodalmába csak a nemzetközi figyelem tudta beemelni a Runningot, és még kitartott Boggie Parfüm c. dalának egyedi videoklipje által több európai országban tapasztalt érdeklődés.
Az utóbbi klip egyébként igen heves vitákat provokált különböző közösségi oldalakon, ami minden bizonnyal nagyban hozzájárult a megtekintések számának gyarapodásához. Szinte már természetes, hogy a videós lista élmezőnyében találjuk Majkát és csapatát, Mr Busta és ESSEMM különböző felállásokban szereplő alkotói körét, valamint a legjelentősebb Facebook rajongótáborral rendelkező Children of Distance-t.
Tarolt a rock
Az albumeladások listáját az új megjelenések vezetik: az élen Kowalsky meg a Vega Még nem éden-ét találjuk. Az első ötbe befért Ákos jubileumi koncertsorozatát megörökítő Karcolatok c. dupla CD, a Kiscsillag márciusban megjelent Szeles c. lemeze, a Subscribe This Moment Will Soon Be Gone-ja, valamint a Budapest Bár jelentős kampánnyal beharangozott Húszezer éjszakás kaland albuma. A TOP 20-ból egyébként 9 korongot a Tankcsapda jegyez, korábbi albumaik egyedi terjesztésű újrakiadásainak köszönhetően.
A többi 11 albumban találunk rockzenét, világzenét és popzenét egyaránt, de felfért a listára két élő legenda: Koncz Zsuzsa és Halász Judit egy-egy lemeze is.
A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége 2013 ősze óta teszi közzé a streaming szolgáltatók (pl. Deezer, Spotify) meghallgatási adatait is toplista formájában. Ez a zenehallgatási piac még jelentős bővülésben van, de a háromhavi adatok már így is érdekesek. Majka és Curtis „Csak te létezel" c. dala nemcsak a YouTube-listán tarolt: 2014 tavaszán ez lett a legtöbbet streamelt szerzemény is. Az első húsz számból 4 tartozik az Ivan & the Parazolhoz, akik új albumuk megjelenésével (Mode Bizarre) kerültek a leghallgatottabbak közé – és szintén 4 számmal van jelen a Middlemist Red, akiket a Deezer nemzetközi tehetségkutató programja emelt ki a világszinten 4 legígéretesebb zenekar közé.
Kedveled Kállay-Saunders András előadását? VOKS LENT!
[2014.06.12.]