"Örömmel dolgozom és vagyok szülőhazámban." - Interjú Youri Vamossal
A Shakespeare Szentivánéji álom című darabjából szőtt modern táncmese látható a Győri Balett előadásában, december 21-én, a MÜPA-ban.
A látványos táncelemekben és izgalmas, színes kosztümökben bővelkedő balett tökéletes karácsonyi felvezető.
A budapesti születésű, karrierje nagy részét azonban német nyelvterületen töltő Youri Vamos, azaz Vámos György nemzetközi elismertségnek örvendő táncos-koreográfus.
Védjegyévé vált a klasszikus darabok sajátos újraértelmezése, amelyek egytől-egyig maradéktalan sikert könyveltek el.
A teljes hosszúságban színpadra vitt, emberekről és emberi történetekről szóló balettelőadások őrzője a hagyományok mai korba ültetésének mestere. Nem véletlenül nevezik a „jelenkor legnagyobb koreográfus mesemondójának”.
Minőségi és kivételes munkásságának elismeréseképpen 2007-ben a német Észak-Rajna-Vesztfália tartomány érdemrendjével tüntették ki.
Németország mellett Ausztráliában és Csehországban is számos darab viseli magán keze, pontosabban keze és lába nyomát, azonban hazáját is rendszeresen kényezteti el vizionárius tánckölteményeivel. Így láthatja a MÜPA közönsége december 21-én a Szentivánéji álom című vígjátékot a Győri Balett előadásában.
Kedvcsinálónak nézzünk kicsit a kulisszák mögé a koreográfus, Vámos György vezetésével!
— Karrierje java részét német nyelvterületen töltötte. A nyugati színpadi lét mennyivel másabb, mint a magyar? Vagy a tánc mint kifejezési nyelv határoktól, származástól függetlenül egyetemes?
— Szerencsémre a tánc egyetemes és nyelvterülettől független. A német és nyugtai színház nagyon kritikus, így meg lehet bukni. Magyarországon a média keveset foglalkozik a balettművészettel. A közönség köszönetteljes, a jót és kevésbé jót is ugyanazzal az ütemes tapssal nyugtázza. Ez nagyon kedves, de nem izgalmas. Ártalmatlan!
— Amikor gondolatai elkezdenek építkezni egy új produkció kapcsán, melyik oszlopra támaszkodik elsőként: a zenére vagy a történetre?
— A nagy, már meglévő repertoárdaraboknál hagyom, hogy a partitúra adja az átdolgozáshoz szükséges ötletet. Az újonnan készült műveknél a zenében keresem a megfelelő hangulatot. Így, a kettő együttes hatása enged továbbalkotni.
— Koreográfiáiban milyen az ösztönösség és a tudatosság aránya?
— Egyenlő mértékű. A tudatosság, a muzsika és a gondolat egyszerre ösztönözni a mozdulatot. A három értéknek eggyé kell válnia. Ez a zeneszínház nagy feladata.
— A klasszikus darabok mai ízekkel való tálalása vált igazi védjegyévé. Hogyan, s milyen céllal fogott hozzá Shakespeare talán legszínesebb műve, a Szentivánéji álom modern táncmesévé alakításához?
— A történéssel nem akarom a régmúltat idézni; az meseszerű. Megpróbálok időben a mához közelíteni, s ekképp érzékeltetni Shakespeare nagyságának minden korban érvényes aktualitását.
— A világ számos színházában (Németország és Magyarország mellett Ausztráliában, Csehországban, Franciaország és Lettországban) dolgozott, s ért el maradandó sikereket. Miként dobbantja meg szívét a nemzetközileg is elismert Győri Balettel való közös munka?
— Örömmel dolgozom és vagyok szülőhazámban. A közös munka eredménye Győrben, illetve december végén, Budapesten az előadásokon beszéljen önmagáért. Lehet, elértem, amit szerettem volna…
— Véleménye szerint mitől válik a tánc, illetve maga a táncos izgalmassá a néző szemében?
— A tánc az emberből fakad és emberekhez szól. Ha sikerül megérinteni a néző gondolatait és érzelmeit, akkor beszélhetünk jó színházról. Ha elfeledtetjük a közönséggel, hogy mi nem csak táncolunk, akkor egy remekművet láttunk. Ehhez kitűnő zene, okos ötlet és nagyon jó táncos kell.
—Vannak-e még felfedezésre váró horizontok, amelyek felé szívesen bontana vitorlát?
— Már nem vitorlázom. Viszont továbbra is szándékom felszínre hozni a munkámban megbújó hibákat. Nagyon szeretem különböző társulatokkal bemutatni munkáimat a közönségnek. Vállalom a türelmes, nehéz munkát, hogy a táncosok műviségéből előhozzuk a művészetet.
Portré Youri Vámossal:
[2014.12.22.]