2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Alföldi Róbert rekordnézettségű operarendezése
A szakács virága - beszámoló Szakács Ildikó és Virágh András Gábor koncertjéről
Kapcsolatok
Szakács Ildikó

Dupla-dupla Carmina-előadás a Margitszigeten

A Budapesti Nyári Fesztivál keretén belül, július 10-én és 12-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon megrendezésre kerülő Catulli Carmina + Carmina Burana frissítő tánczenei összélménynek ígérkezik.

A legmagasabb hangszínt a napokban, az ENSZ Palotában fellépő Szakács Ildikó képviseli, aki apró bepillantást engedett a színfalak mögé és gazdag lelkébe egyaránt.

Carl Orff, német zeneszerző, zenetanár, rendező a XX. századi zenetörténet egyik legkülönlegesebb alakja. Pedagógiai munkásságában, színpadi alkotásaiban és kompozícióiban egyaránt elválaszthatatlan egymástól a tánc és a zene. Műveinek nagy része komplex, összművészeti alkotás, melyekben a ritmusra és a melódiára fordította a legfőbb hangsúlyt.

Legismertebb műve a Carmina Burana, amely – a Trionfo di Afrodite és a Catulli Carmina mellett – egy háromrészes zenemű része. Története a mítoszok archaizáló világát idézi meg. Egy civilizáció romjain tengődő, életben maradásáért küzdő, emberszerű barbár közösség rituálékkal teli életébe pillantunk be, akik félelmeikkel harcolva, ösztöneik által vezérelve próbálják átvészelni, amit a sors rájuk ró. A ritkán játszott Catulli Carmina Catullus szerelmes verseire írt kantáta, amelynek érdekessége, hogy a kórust és az énekes szólistákat négy zongorista és egy ütőegyüttes kíséri.

A Szegedi Kortárs Balett egyik legsikeresebb előadása a Carmina Burana, amely Juronics Tamás grandiózus koreográfiájával, néhány évvel ezelőtt már elkápráztatta a Margitszigeti Szabadtéri Színpad közönségét. A frissen bemutatásra kerülő Catulli Carmina táncjátékkal együtt, egy este kerül színre a két párdarab a Margitszigeten. A látványos kortárs balettet a kiváló kórusokkal és vendégművészekkel kiegészülő, több száz fős Budafoki Dohnányi Zenekar kíséri, Hollerung Gábor karmester irányításával.

A különleges bemutatóval július 10-én, a zeneszerző születésnapján megemlékezünk születésének 120. évfordulójáról.

A júniusi végi, ENSZ Palotában való fellépését követően, a Magyar Állami Operaház énekese, Szakács Ildikó számára már jön is a következő nagy és egyben szép feladat: a Carmina Burana szopránszólója, akinek nagy vágya teljesül.

Mitől ez az egyik álomszerepe?
—A Magyar Rádió Gyermekkórusában rengetegszer énekeltem a gyerekkart. Annak idején elhatároztam, hogy a Kertesi Ingrid és Pászthy Júlia tolmácsolásában hallott, angyali-éteri szólót szeretném valamikor elénekelni. Erre most adatott meg a lehetőség. Ami külön ajándék, hogy a születésnapom pont a két előadás közé esik.

Mennyivel másabb egy szabadtéri, mint egy zárt helyen (operaházban, templomban vagy éppen hangversenyteremben) történő előadás?
—Ahogy a próbán is tapasztaltam, szabad térben a hang elmegy mindenfelé. Nincs egy akusztika, amibe behelyezheted a hangodat, ahonnan visszahallanád magad. Azonban – mindezek ellenére – a Margitszigetnek van egy különleges varázsa: szemben állni a Víztoronnyal, este 8 óra után, amikor pont megy le a nap. Valóságos csoda azon a színpadon énekelni.

Milyen testi, szellemi és lelki állapotban lehet – tudathasadás nélkül – megoldani ilyen szerteágazó és gyorsan váltakozó szerepeket, hogy művészként közben még hiteles is légy?
—A magyarázat az lehet, hogy a művészben legyen egy egészséges közlési vágy. Az az alapattitűd, hogy amikor az ember a színpadra lép, mellékessé válik, személy szerint ki ül előtte, a lényeg, hogy a közönségnek – szereptől függetlenül – a lelke legmélyebb bugyrait is meg tudja mutatni.
Szerencsére megvan bennem az az adottság, hogy képes vagyok – akár a külső körülményeket kizárva is – csak arra a feladatra koncentrálni, ami éppen rám vár, a reggeli felkeléstől a koncert utolsó hangjáig. Megpróbálom nem szétszedni magamat, mert mind lelkileg, mind hangilag sokkal kifizetődőbb, ha nem végletesen csapongok a műfajok között, hanem azokra a feladatokra, szerepekre összpontosítok, amelyek a személyiségemnek és a hangomnak a legmegfelelőbbek, valamint magukban rejtik az állandó fejlődés lehetőségét. A Carmina Burana nekem most ilyen. Nagyon varom a két előadást!

Fotókredit: Dusa Gábor
Aigner Ivan

[2015.07.10.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még