2025. december 6. | szombat | Miklós nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 

A lábujjhegytől a füttyre táncolásig

A XI. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó Nemzetközi balettgálájának egyik jeles eseményére voltunk hivatalosak a héten, melyen – a beharangozóval összhangban - „Európa jelentős balettegyütteseinek jelenlegi sztárjai és a jövőbeli reménységei” adtak elő ismert és kevésbé ismert, ám mindenképpen a leglátványosabbak közül való szólókat és kettősöket a világhírű, klasszikus balettrepertoárból, valamint részleteket a modern táncvilág-irodalomból.

A gálaest fellépői között volt többek között az észt, a lett és a román nemzeti balett egy-egy kiváló táncosa, de képviselte magát a Pilsen- , a Linz- és a Stuttgart Ballett is, és a Magyar Nemzeti Balett is Elizaveta Cheprasova és Mikalail Radziush személyében. Nem hiányoztak természetesen hontársaink sem: Matuza Adrienn és Jekli Zoltán a Győri Balettből, valamint büszkeségeink, Nagy Írisz és Szabó Márton a Pécsi Balett képviseletében.

Bár a kedves konferanszié hölgy szerint egy „ékszeresdobozkába” nyerhettünk bepillantást ezen az estén – ahol minden egyes táncos egy-egy drágakövet, gyémántot testesített meg, én mégis inkább úgy éreztem, mintha egy bonbonos-dobozból lakmároztam volna kedvemre, amely finomabbnál-finomabb különlegességeket tartalmazott: a “klasszikus” konyakosmeggytől az egészen pikáns “modern” falatokig találhattunk benne kedvünkre valót. Mindettől alaposan jól is lakhattunk mi nézők (kóstolók), és vágy is ébredhetett bennünk, hogy egyiket-másikat majd újra megpróbáljuk beszerezni és ízlelgetni...

Miközben tehát megannyi balett-darabból kaphattunk ízelítőt, azokba bepillantást, rengeteg gondolat merült fel bennem, laikus balett-nézőben. Megfogalmazódott bennem például, hogy az előadás alapjául szolgáló történet ismerete nélkül olykor talán üres ugrándozásnak tűnhet az, ami a színpadon történik. Hiszen, vajon miért ugrálja körbe a főhős(nő) a színpadot? Örömében? Bánatában? Szenvedélytől hajtva, vagy valami elől menekülve? Vagy: vajon miért tartották szépnek a balett kialakulásakor azt, hogy valaki lábujjhegyen, hol feszesen inkább, mint kecsesen – végigtipeg a színpadon? És egyáltalán: vajon a zene váltja-e ki a nézőből az érzelmeket, a hatást,  vagy valóban a táncosok testének, arcának, mozdulatainak látványa hat a szívünkig?

És vajon hol húzódik a határ a modern és a klasszikus balett között? A gála során ugyanis láthattunk sok-sok ízelítőt a klasszikus balettből, az egészen „drasztikus” modernekből – és (számomra legizgalmasabb módon) ezek elegyeiből. És mindezt természetesen díszletek, kellékek nélkül, ami csak fokozta azt az élményt, hogy a zene, a látvány, a mozdulatok puszta erejével, az emberi test látványának varázslatával hathattak ránk a produkciók.

Edward Nunes szólója alatt („Óbic”) például irigykedve és sóvárogva néztem, mire képes az emberi test, mi mindent tud kihozni a saját testéből egy szakavatott művész: a Linz Ballett szólótáncosa Capoeira-szerű mozdulatvilágával, egyedi test-beszédével ejtett ámulatba minket.
Jarmila Hruskociova és Karel Audy az Esmeralda-ból táncolta Diana és Actaeon kettősét - csodálatosan. Előadásukban a régi és az új keveredett – ami voltaképpen az egész estre jellemző volt, hiszen végig klasszikus balettet láthattunk felváltva modernnel (ez utóbbi volt talán túlsúlyban – hiszen haladni kell a korral…). Könnyed báj és harmónia jellemezte a Tarzan- és Jane-szerű táncosokat, akik közös táncuk után külön-külön is visszatértek a színpadra: „Tarzan” (vagyis Actaeon) elképesztő fegyelemmel és test-kontrollal, „Jane” (alias Diana) pedig keccsel, bájjal és derűvel. Öröm volt nézni őket.

Csakúgy, ahogy a spanyolos, kasztanyettás „Kitri” szólót a Don Quijote-ból Elza Leimane előadásában, vagy a Radio and Juliet kettősét Cristina Dijmaru és Bogdan Canila interpretálásában. Szavakkal nem könnyű kifejezni, mi mindent tettek és hoztak létre a testükkel: innovatív és bámulatos volt, amit láthattunk. Hasonlóan innovatív, meglepő, lenyűgöző, felcsigázó és elandalító volt a gálaműsor egyik kiemelkedő fénypontja, a Vincze Balázs és Nagy Írisz által koreografált „Szimbiózis” is, melyet Nagy Írisz és Szabó Márton adott elő a Pécsi Balett színeiben. Táncuk olyan mély hatást keltett bennem és olyannyira lekötötte figyelmemet, hogy az utánuk következő, egyedül keringőzgető frakkos úriember (Sergei Upkin a La valse á mille temps-szel) már nem tudott számomra sokat mutatni.

Annál inkább azonban a Carmen kettőse, melyet „modernül, németül” adott elő Cristina Uta és Edward Nunes, megmutatva, mit lehet EGYMÁS testével csinálni a tánc színpadán. Erotika, szenvedély, bujaság jellemezte előadásukat, melyben ők is klasszikus elemeket ötvöztek modern technikával. Később láthattuk még őket a Duo Contra Corpo kettősében is, hasonlóan elragadó stílusban és hatásfokkal.

A gála második felében láthattunk részletet a Spartacus-ból, a Rajmonda-bó isl, sőt, Kodály Zoltán zenéjére egy lírikus románcot, a Romance-t a Győri Balett táncosaitól. Matuza Adrienn és Jekli Zoltán egy fekete-fehér ötvözettel ajándékoztak meg minket: volt benne egy kicsi ez, egy kicsi az. Tetszett, elvarázsolt ez is – ínycsiklandozó finom falat volt az ő bonbonjuk is.

Aztán érkezett Roman Novitzky a Stuttgart Ballettből, aki Johnny Cash zenéjére adta elő az Ӓffi szólót, ezt az extrém, bizarr rock&roll-ballettet. Engem Anthony Kiedis-re, a Red Hot Chili Peppers énekesére emlékeztetett a táncos fiatalember izmos testével, mozdulataival, meghökkentő megnyilvánulásaival: nem restellt ordítani tánc közben vagy akár füttyre táncolni - és mindezt 3 (mini)felvonásban. A klasszikus-imádóknál egészen biztosan kiverte a biztosítékot, mert meglehetősen „beteg” volt ez a performansz. De tény, hogy vonzotta a tekintetet, egyedi volt és nem mindennapi.

Zárásnak aztán - a kedélyeket megnyugtatandó - egy klasszikus tütüs hölgy következett (tudják, a zenélő dobozból előpattant balerina, aki egyszer minden kislány szeretne lenni…), aki egy feszes nadrágos úriemberrel szökellt, pörgött és mindent csinált a színpadon heroikus zenére, ami egy tipikus baletthez kell. Táncoltak ők is együtt és külön-külön is, és a végén szerencserére ők is ismét egymásra találtak és mi elégedetten és megnyugodva távozhattunk a tett helyszínéről.

Egyszóval finom volt, ínyemre való volt ez a táncművészeti „kóstoló” és jól is laktam tőle – de újra kóstolnám szívesen, bármikor.

– Zsenilia –  
Fotó: Budai Bernadett  

[2017.09.29.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még