2024. november 22. | péntek | Cecília nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 

Nosnach duó a Mediawave-en - interjú a csapattal

Minimál tangó New Yorktól Odesszáig. Kelet-európai sanzon. Francia, zsidó, argentin, balkáni és cirkuszi zenék - ezekkel várja a Nosnach duó a hallgatókat a koncertjein - legközelebb például az idei Mediawave-en.  

Hányadik Mediawave lesz az idei, hogy találkoztatok a fesztivállal?

Először 2007-ben jártam a Mediawave-en, akkor az Ágoston Béla vezette Agostones zenekarral koncerteztem, még Győrben. Aztán több év szünet után 2016-ban jártam ismét a fesztiválon. Akkor Miqueu Montanaro workshopjába kapcsolódtam be, aki régóta visszatérő vendég. Korábban is sokat beszélgettünk, ha éppen Magyarországon járt, itt azonban jobban megismertük egymást. Zeneileg, és emberileg is. Kiderült, sok mindent hasonlóképpen gondolunk. Ez a találkozás végül odáig fejlődött, hogy az idei fesztiválon közös koncertünk lesz. Miqueu egy nap írt egy e-mailt, hogy csináljunk egy duót. Két harmonika. Játsszunk tangókat. Nagyon örültem neki. Egyrészt óriási megtiszteltetés és öröm vele játszani, másrészt én is írok tangókat, közel áll hozzám a műfaj. A tavalyi évben szóló koncertem volt a Mediawave-en, ami nagyon jól sikerült. Itt saját szerzeményeimet adtam elő. Francia-balkán- klezmer-tangó. Nagyjából így tudnám körvonalazni azt a zenei világot, amit igazán a sajátomnak tartok. Amiben otthon érzem magam. Természetesen rengeteg improvizációval nyakon öntve. Idén a ¡Nosnach duóval is játszom a fesztiválon. Szintén a saját szerzeményeimet. A ¡Nosnachban Kertész Endre a társam, aki fantasztikus csellista. Óriási dolog, hogy vele játszhatok. Korábban sokat gondolkoztam, hogyan tudnám a szóló műsoromat még egy hangszerrel kibővíteni, és egyszercsak találkoztam vele. Máshol kezdtünk együtt dolgozni, és végül ez lett belőle. Nagyon inspirál a játéka, ő is szeret kidolgozni apró részeket, amiket fontosnak tartok a zenémben, és zseniálisan improvizál.

A Mediawave zenei hagyományának mindig is része volt a sanzon, a harmonika. Esetleg voltatok ilyen emlékezetes koncerten a korábbi Mediawave-eken?

Egyrészt Miqueu Montanarot említeném. Szólóban, és fiával, Baltazar Montanaroval is hallottam már. Mindkét műsor nagy élmény volt. 2016-ban a Yegor Zabelov trio tetszett nagyon. Nem sanzon hagyományából építkeznek, de nagyon erős harmonika-központú zene. Izgalmas, repetitív.

Hogy jött nálad a harmonika iránti érdeklődés. Általában a zene iránti érdeklődés?

Sosem fogom megtudni miért éppen harmonikázni tanultam. Az ikertestvéremmel, és pár évvel idősebb bátyánkkal a középiskolában furulyázni tanultunk. Bátyánk végzősként, mi pedig kis ötödikesként, mivel nyolcosztályos képzésben tanultunk. Egy év eltelt, hatodikosként elmentünk a zeneiskolába, és választottunk. Tamás gitáros lett. Azóta megtanult mandolinon, banjon, kobzon, buzukin játszani, most a többek között a Versi varsa, illetve a Bran zenekarokban játszik. Én pedig a harmonikát választottam. Nemigen volt hangszeres előképem. Akkoriban rengeteget hallgattuk a The Pogues nevű ír folk-punk zenekart, ahol használtak harmonikát, de nem tudnám azt mondani, hogy emiatt. Egyszerűen csak jött, tetszett. A többi meg már ment magától. Zeneiskolában 8 évet tanultam klasszikus harmonikát Szemjonov Szergejtől. Kitűnő tanár volt, nagyon sokat köszönhetek neki. Sajnos nincs már közöttünk régóta. Aztán jöttek a zenekarok. Mindenféle. Versmegzenésítés, folk-punk, ír, moldvai, később kis jazz, és nagyon sok improvizáció. Közben megtanultam játszani dudán, és népi furulyákon is. Rövid ideig Ferenczi Gyuriék bluesjamjein vettem részt vendégként. Aztán Ágoston Béla elhívott az Agostonesba, nagyon sokat tanultam tőle is. Szeretek vele dolgozni, sok a közös kapcsolódás. Mondhatom, mellette váltam igazán zenésszé. Egyszóval gyakorlatilag belesodródtam a zenébe.

Korábban említetted az improvizációt. A ¡Nosnach zenéjében mennyi az improvizáció és a kötött dallam aránya?

Arányokat nehéz mondanom. Sokmindentől függ. Az egyes számokban különböző időt hagyunk az improvizációnak, illetve a koncerteken eltérő mennyiségeket szólózunk. Ezt mindig szabadon hagyjuk. Alapvetően minden számnak van, vagy vannak megírt részei. A dallam, a kíséret, ezek kapcsolata, a szerkezetek mindig rögzítettek. Ezeken a részeken nagyon sokat dolgoztunk Endrével, bizonyos számokat többször újrahangszereltünk, amíg elégedettek lettünk velük. Fontosnak tartottunk kialakítani egy olyan sajátos hangzást, ami csak ránk jellemző. Nagyon sok zenét meghallgattam, inspirálódtam, főként külföldieket. Endre is sokat segített ebben. Aztán elkezdtük megismerni egymás hangszerét. Különböző zenekarokban és zenékben nagyon máshogy tud viselkedni, szólni egy hangszer. Elkezdtük felfedezni, hogyan játszunk együtt, és szépen lassan kialakult az, amit ma ¡Nosnachnak hívunk. És ez a pontosan meghangszerelt zene ad teret az improvizációnak. Kell a biztos alap. És itt válik újra szabaddá a zene. Sok kommunikáció, figyelem, egymásra hangolódás. Arányokat ezért nehéz mondani. Bármikor bármi megtörténhet egy bizonyos keretben. De mondjuk legyen fele-fele. Jobb híján. Vagy sokkal több…

Milyen hagyományokhoz nyúltok a zenétekben? Említetted a tangót.

Igen. Alapvetően az Astor Piazzolla-féle tangó, a francia sanzon, a klezmer, a balkáni zenék, egy kis cirkusz, és az improvizáció azok a zenei hagyományok, amelyekből merítek, amikor zenét írok. A ¡Nosnachnak. Ha máshova írok, más zenékből merítek. Ugyanakkor ezek mellett kortárs komolyzenei, vagy experimentális elemek is jelen vannak a zenénkben.Mindenképpen koherens egészben gondolkozom koncert, és zeneszerzés közben is, és ebben Endre kitűnő partner. Nyilván az egyes számokban erősebben jelen vannak bizonyos jellemzők, az egyik tangósabb, a másik zsidósabb, stb. A legfontosabb azonban az, hogy ezek egymást kiegészítve, elválaszthatatlanul, organikusan kapcsolódjanak. Egyik kevesebb lenne a másik nélkül. Ez az az egység, amit úgy érezzük, hogy sikerült megtalálnunk. Egy kortárs, jelenben komponált és játszott városi zene, ami korábbi hagyományokból táplálkozik.Azonban ez a kapcsolatunk ezekkel a zenei nyelvekkel, stílusokkal leginkább metaforikus kapcsolat. Ha zenében lehet ilyet mondani.

Kinek a koncertjét várjátok leginkább az idei Mediawave-en?

Florian Demonsant toulouse-i harmonikás koncertjére vagyok kíváncsi. Szakmai ártalom…
De sok más lesz, ami érdekel.

-mm-

[2018.04.22.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
Hitel- és pénzügyi segítség online egész egyéb [2024.11.22.]
-Billentyűs zenész [2024.10.28.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Megnéztük - szuperhősök és vikingek metal bulija a Barba Negraban
November 03-án két...

Megnéztük az Animal Cannibalst a Zene Házában - képekkel
Élő zenekaros koncertet adott az...

Megnéztük Horváth Tomi Halloween partyját a Barba Negraban
Valóban verhetetlen - Frank Turner visszatért Budapestre!
Álom Színházban jártunk - megnéztük a Dream Theater koncertjét Mike Portnoy visszatérésével
Brit Floyd koncertbeszámoló - Ha nincs ló, tényleg jó a szamár is!
Megnéztük Reviczky Gábor visszatérését a Magyar Színházban
beszámolók még