"Karantén levelek" Üzenet a zenés színházból - Vadász Zsolt és Lukács Anita válaszolt
A Budapesti Operettszínház művészházaspárja válaszolt a levelemre. Vadász Zsolt 2008-ban volt az Év Operett Színésze. Bonviván szerepben láthatták a műfaj kedvelői, többek között Jacques Offenbach Párizsi élet, Kálmán Imre Marica grófnő, Szirmai Albert Mágnás Miska, Lehár Ferenc A víg özvegy, Kálmán Imre Csárdáskirálynő operettjében. Kedves felesége, Lukács Anita primadonnaként áll színpadon, 2018-ban díjazták az Év Operett Színészeként. A fenti operetteken kívül, Huszka Jenő Lili bárónő, Lehár Ferenc Luxemburg grófja, Kacsóh Pongrác János vitéz előadásokban látható. A két művész az opera műfajában is gyakran lép a publikum elé. Művészetükkel az egész világon hirdetik a magyar zenés színházi kultúrát. Levelemben arról kérdeztem őket, miként élik meg a „karantén” napokat.
Kedves Anita és Zsolt!
Már a megszólításnál elbizonytalanodtam, két önálló művész egyéniség, de egy család. A bonviván és a primadonna színpadon teljesen természetes, de egy otthonban? Két énekes színész. Az ember azt gondolná, ebből bármi lehet. Egymást segítő, szakmailag támogató társ, de kialakulhat csipkelődés, verseny is. Na persze, az is tud pozitív lendületet adni egy kapcsolatnak.
Láttam a húsvéti locsolkodós kis filmeteket. Olyan érzésem van, hogy az otthonokat, a magánéleteteket is áthatja az a fajta tisztelet, udvariasság, elegancia, ami a színpadi szerepkörötöknek felel meg. Láttam a mosolyt, a humort, a vidámságot, még ebben a nehéz, járványos időszakban is.
Úgy gondolom két énekesnél zene hatja át az otthont. Naponta énekeltek, karban tartjátok a hangszálakat. Vannak kedvenc dalaitok, melyek gyakran megszólalnak nálatok?
Picit bepillanthattunk a konyhátokba, úgy tűnt a modern dolgokat kedvelitek, így van ez a zenében is?
Ez a karantén bőven ad alkalmat a tervezgetésre, mérlegelésre is. Alkalom nyílik a tanulásra. Úgy tudom Anita aktívabb ebben, sőt a tanításban is. Jók az információim?
A sok elmaradt előadásból mi hiányzik legjobban? Egy csodás János vitéz előadás után találkoztunk személyesen Anitával, melyben a francia királykisasszony szerepét alakította. A magabiztos, cserfes lány szerep nem áll távol Anitától. Gratulálok a szerepformáláshoz, nagyszerű volt!
Zsolt, a Csárdáskirálynő bemutató óta foglalkoztat engem, a művészek hogyan élik meg, ha egy előadás teljesen újszerű felfogásban, megfogalmazásban kerül bemutatásra? Gondolom Edvin szerepét énekelni zeneileg minden rendezésben nagy öröm és kihívás. Kálmán Imre nagyoperettje más okból is különleges számotokra Anitával.
Számos szép emléketek lehet külföldi szereplésekről. Megfogalmazható az a különbség, amely a magyar és a más nyelvű, más kultúrájú országok operettjátszása között van? Sokat utaztok, bizonyára van kedvenc élményetek, helyetek is a nagyvilágban.
Persze az otthont, Budapestet nem sok minden múlhatja felül. Gondolom az Oroszlános udvar is egy kedves helyszín, sok szép koncert élmény köt oda is benneteket.
A Co-Opera csapatának is tagjai vagytok. Mely feladat várt rátok?
Megköszönöm, ha beavattok egy picit a terveitekbe, meséltek nekem ebben a (valódi) élő muzsikától csendes időszakban. Írjatok együtt, vagy külön, nagyon várom a leveleteket!
Üdvözöllek benneteket!
Jagri Ágnes
Vadász Zsolt Hivatalos YouTube csatornája elérhető itt
Szia, Kedves Ági!
Nagyon köszönjük a leveledet, melyben utánunk érdeklődsz!
Jól telnek a napjaink. A mostani időszak a pihenés, a megnyugvás és az újjászületés ideje. Aktívan kihasználjuk ezt az időszakot, több idő jut most olyan dolgokra, amikre a rohanó színházi évadokban kevesebb időnk volt.
Jó volt a kérdésed, mert valóban egy picikét itthon is primadonna és bonviván szerepbe kerülünk, hiszen a színház, az éneklés, a felkészülés sokszor áthatja a mindennapjainkat. Szinte minden esetben egymást segítő társak vagyunk. Mindig kikérjük egymás véleményét az éneklésben és a színpadi játékban is egyaránt. Bármiben segítünk egymásnak, ha arra van szükség. Fontos a mindennapokban, hogy ne csipkelődés és verseny legyen a színpadon és az életben, mert a színház társasjáték, ahol nincs helye a társunk hátráltatásának. Nagyon lényeges, hogy a szerelmen, és a szereteten felül, mindig adjuk meg párunknak a tiszteletet is kölcsönösen. Persze nem szabad elfeledkezni a humorról, a vidámságról, sem a színpadon, sem az életben. Talán ez az egyik legfontosabb dolog a mindennapokban, mondhatni: az élet sava-borsa. Legyen az embernek egy kis egészséges öniróniája, sokat tud segíteni az esetleges nehézségek megoldásában, elviselésében.
Valóban bepillanthattak a nézők hozzánk. Nagyon szeretjük a letisztultságot az otthonunkban és a zenében egyaránt. Olyan körülményeket biztosít számunkra, ami mindig megnyugvást jelent, ha hazaérkezünk. A zenében és éneklésben is mindig a letisztultságra törekszünk, hiszen a nézők felé, akkor tudjuk igazán közvetíteni az érzelmeket és a mondanivalót.
Rendszeresen gyakorlunk itthon, mert a hang olyan, mint egy autó motorja, folyamatosan karban kell tartani, működtetni kell, mert különben elromlik, berozsdáll. Nagyon sokszor éneklünk operát is, az idei évadban, mindketten játszottunk Mozart Szöktetés a szerájból című operájában, a Coopera produkciójában. Fontos, hogy mindig legyen kihívás, akkor tud egy művész fejlődni! Folyamatosan tanulunk most is új dalokat, képezzük magunkat a kényszerű szünet alatt is.
(
Szia Ági! A tanításról és a János vitéz-ről magam mesélek neked. Jók az információid, a színházi szerepeim mellet hangképzést tanítok a VOKE Vasutas Zeneiskola Pesti Broadway Stúdióban. Mivel megszűnt a személyes oktatás lehetősége az iskolában, így rendszeresen, heti három napon online tanítom a fiatalokat. Rengeteg új dalt tanulnak meg ebben az időszakban, remekül fel tudom készíteni a tanítványokat ebben a formában is arra az időszakra, amikor a vizsgákat meg lehet majd tartani.
Minden előadás nagyon hiányzik - hiszen mindegyiket nagyon szeretem - Lili bárónő, Luxemburg grófja, Mágnás Miska és a János vitéz is. A Francia királykisasszony az egyik kedvenc szerepem, énektechnikailag komoly feladat elé állítja az előadót, viszont rengeteg humort is kíván. Semmilyen karakter megformálása nem áll távol tőlem, legyen szó bármilyen figuráról, mindig igyekszem minden szerepben megtalálni önmagam. Természetesen nagyon hiányzik a színpad, az Operettszínház. Bízom abban, hogy nem elmaradnak az előadások, hanem csupán későbbre tolódnak. Így élem meg ezt az időszakot.
A többit megírja Zsolt, puszilom a nézőket, nagyon várom a találkozást!
Ági, szóba hoztad a Csárdáskirálynő nagyoperettet, valóban nagyon fontos mérföldkő ez a mű az életünkben, hiszen ez volt az a darab, amiben megismerkedtünk és összeházasodtunk. Az operettekben általában mindig csak a boldog végkifejletig követhetjük a szereplők sorsát. Mi viszont arra gondoltunk, mi lenne, ha kicsit tovább is bemutathatnánk, hogy mi történik a párokkal a harmadik finálé után. Így jött az ötlet, hogy az előadás végén, egy negyedik felvonásban a színpadon mondjuk ki egymásnak a civil életünkre szóló boldogító igent!
Több feldolgozásban álltunk már a Csárdáskirálynőben a színpadon. Kifejezetten érdekes és nagy kihívás, ha újszerű megfogalmazásban kell játszanunk a szerepeinket, hiszen egy történetet, többféleképpen is lehet játszani, kicsit más oldalról megközelítve. Nem szabad mereven ragaszkodni a megszokott formákhoz, ezáltal mi is újra és újra meg tudunk újulni a szerepeinkben és a közönségnek is új dolgokat tudunk megmutatni.
Nagyon gyakran játszunk külföldön is, idegen nyelven. Nem feltétlenül mindenhol úgy közelítik meg az operettet, mint nálunk Magyarországon. Nagyon sokféle operettjátszás létezik, nyitottan kell reagálnunk a különbözőségekre. A magyar játéknak egyedi íze, zamata van. Ezt a sajátos hangulatot visszük bele külföldön is minden előadásunkba, ez az, amiért szeretnek bennünket, és a műfajt. Az emberek mindenhol a világon hálásak, ha el tudják feledni a hétköznapok gondjait. Az operett műfaja ezt tudja igazán. Elemelni a mindennapokból!
Rengeteg helyen jártunk már a világban, nehéz lenne felsorolni az összes helyszínt. Az biztos, hogy még csak az Északi- és Déli-sarkon nem voltunk. A teljesség igény nélkül szerepeltünk már az Egyesült Államok szinte minden nagyvárosában, New Yorkban felléptünk a Kennedy Centerben, Chicagóban a világhírű Chicagói Filharmonikusokkal adtunk Újévi Koncertet, Floridában pedig a Walt Disney Concert Hallban is énekeltünk már. Ománban, a Maszkati Királyi Operaházban Csárdáskirálynőt játszottunk. Dubaiban tavaly az Operettszínház Víg özvegy előadásával szerepeltünk. Rendszeresen fellépünk Németország nagyvárosaiban. Voltunk már Kínában, Japánban, Ausztráliában, Azerbajdzsánban, Katarban, a Fülöp-szigeteken, Bruneiben, Oroszországban és még nagyon sokáig tudnánk sorolni az országokat, városokat. A fellépések mellett, szerencsére mindig tudunk időt szakítani a pihenésre, városnézésre is.
Ebből is látszik, hogy az operett igazi nemzetközi műfaj, összeköti az emberek lelkét a világban! Csodálatos érzés ennek részese lenni!
Bátran kijelenthetjük azonban, hogy Budapest az operett fővárosa. Itt van a Budapesti Operettszínház, mely a világon egyedülálló, hiszen ez az egyetlen operettszínház. Csodálatos, hogy ennek a színháznak vagyunk a tagjai. A Budavári Palotakoncertek is évről évre elvarázsolják a nézőket, melynek mi is részesei vagyunk. Ezek a nagyszerű élmények adnak nekünk most erőt, hogy elviseljük ezt az átmeneti helyzetet, ami reméljük hamarosan véget ér. A következő évadban is lesz alkalmunk izgalmas szerepek megformálására, ezért nagyon várjuk, hogy a nézőkkel együtt ünnepelhessünk! Minden nap ünnep, amikor felgördül a függöny!
Ezért mi úgy búcsúzunk az olvasóktól és tőled: Viszontlátásra!
További videók és információk Vadász Zsolt Hivatalos Facebook Oldala, elérhető itt: