Tenebrae Responsories magyarországi ősbemutató
Victoria Kamarakórus: Tomás Luis de Victoria: Tenebrae Responsories
A virágvasárnappal, Jézus jeruzsálemi bevonulására való emlékezéssel kezdődő nagyhéten a liturgikus szertartások Krisztus földi életének utolsó eseményeit idézik fel, jelen időben újra átélve a megváltás szenvedéstörténetét. A Jézus elárultatásától és elfogatásától a sírba tételig és siratásig terjedő időszak, nagycsütörtök, nagypéntek és nagyszombat responzóriumainak szövegei ennek megfelelően részben a passiótörténetekből, részben Jeremiás próféta siralmaiból és más bibliai részletekből származnak. Mindhárom napon a világosságot virrasztással váró hajnali imaóra, a matutinum részeként hangzanak el bibliai olvasmányok kommentárjaként, háromszor hármas csoportokban (nocturnus).
Szólót énekelnek: Tóth Zsuzsanna, szoprán Fuksz Éva, szoprán Kovács Beáta, alt Mészáros Péter, kontratenor Dévity Zoltán, tenor Cser Krisztián, basszus
Vezényel: Cser Ádám |
A templomot ezeken a szertartásokon hagyományosan csak az apostolokat, Máriát és Jézust szimbolizáló tizenöt és az oltáron égő hat gyertya világítja meg, amelyekből minden zsoltár után eloltanak egyet, utoljára a Krisztust jelképező legnagyobbat, majd az oltár hat gyertyáját, mígnem a templom sötétségbe borul, s csak egyetlen, az oltár mögött égő gyertya várja a feltámadást.
A kórust és szólistát váltakozva alkalmazó responzórium műfaja összetett formát követ. A bibliai szövegű gregorián responzóriumok dallama legtöbbször igen díszes, egy vagy több, az egyházi év ünnepeinek rendje szerint kijelölt zsoltárvers (versus) csatlakozik hozzájuk. A műfaj jellegzetessége a responzórium utolsó, értelme szerint egybetartozó szövegi szakasza, az ún. repetenda, amelyet a zsoltárvers után meg kell ismételni. Ezt a szerkezetet követik a későközépkori többszólamú responzórium-tételek, köztük Victoria 18, a kortársak által különösen csodált kompozíciója is, amelyek Rómában jelentek meg nyomtatásban 1585-ben Officium Hebdomadae Sanctae címmel, abban a városban, amelyben a komponista évtizedekig dolgozott. Valamennyi tétel megismétli a repetendát hogy annak szövegével nyisson teret az egyes tételek közti elmélkedés számára.
A mű valószínűleg először szólal meg teljes terjedelmében Magyarországon.
2005. február 27. 18.00 Budapest, Budahegyvidéki Evangélikus templom
2005. április 9. 18.00 Győr, Nádorvárosi Evangélikus templom
[2005.02.25.]