A négyütemű rock & roll motor - A V'Moto-Rock története II.
Négy kitűnő rock muzsikus sorsszerű találkozásának, 12 évi együttműködésének eredménye: 7 nagylemez, 3 és fél kislemez, számtalan hazai és külföldi koncert, és nem utolsó sorban – a közönségsiker. Bár szakmai életpályájuk nem mutat töretlen diadalmenetet, utólag visszatekintve, mégis megállapítható, hogy fontos és maradandó értéket alkotva járultak hozzá a magyar rockzene egyetemes történelméhez. Az 1977-ben alakult V’Moto-Rock történetét több részben próbáljuk rekonstruálni.
A négyütemű rock & roll motor - A V'Moto-Rock története I.
II. rész: „Beindul a motor…”
A V’Moto-Rock, már megalakulása után két hónappal kislemez (SPS 70285) felvételi lehetőséghez jutotott, melynek „A” oldalán, stílszerűen a „Motor-boogie”, míg a „B” oldalon a „Nyújtsd hát a kezed” c. darab kapott helyet. Mindkét dal zenéjét és szövegét Demjén Ferenc jegyzi. Az előbbi egy lendületes, rock tempóban írt, tipikus bemutatkozó nóta, mellyel a kijelölt stílust igyekeztek népszerűsíteni. A „Nyújtsd hát a kezed”-et, minden valószínűség szerint Rózsi, előző együttesének valamelyik albumára szánta; inkább csak a hangszerelésben lehet megkülönböztetni egy vérbeli Bergendy slágertől. Míg meg nem született az új LP, addig a koncertturnén az új kislemez és a „Fújom a dalt” anyagát tűzték műsorra.
Az említett első, saját nagylemezre – eltérően a hanglemezgyári gyakorlattól – nem sokat kellett várniuk; 1978-ban bevonulhattak a MAFILM Zenetermébe, hogy 9 (nem kevés egy kicsit?) dalt rögzítsenek (SLPX 17562). Hasonlóképpen, mint később a Dinamit, a VMR sem tudott kiérlelt, ütős albummal előrukkolni, pedig még a háromnegyed LGT-t is vendégül látták. Az elgondolt (hardrock) stílusirányzat valószínűsíthetően életidegen egy olyan bandától, akik egyrészt a progresszív/beat- zene világából, a frontember pedig az ún. middle of the road-pop környezetéből érkezett.
Arról nem beszélve, hogy a kor- és pályatársak (P.Mobil, Beatrice, HBB) hitelesen, és szakmailag korrekten fedték le a zenei palettának ezt a szegmensét. E kitétel még abban az esetben is igaz, ha minden lehetséges eszközzel elzárták őket a hanghordozón való megszólalástól. Visszatérve a VMR lemezhez: a vokális elemekkel tűzdelt, jórészt szintetizátor alapokra épülő dalok közül, a „B” oldal első száma, a „Száz lóerő” emelkedik ki, a maga kemény rock & roll tempójával.
Ugyanebben az évben rendezték meg a „Belépés nemcsak tornacipőben” c. zenei seregszemlét, minek segítségével a tömegsportot kívánták népszerűsíteni. A fiúk is jelentkeztek egy dallal, mely egy kislemez (SPS 70296) „B” oldalát eredményezte: „Mozdulnod kell”. A nótáról csak annyit, hogy még ez sem hozta el a várva várt elismerést; akár egy Bob Marley reggae is lehetne. A következő év jó része koncertturnéval telt, közösen az Osibisával, melynek csúcspontja a kisstadionbeli fellépésük volt.
(folytatjuk)
Hegedűs István
[2008.05.10.]