Ő és Carmen - képes beszámoló Horgas Eszter és Al Di Meola budapesti remekléséről
Horgas Eszter, a magyar fuvolaművész és Al Di Meola, a világhírű gitáros november 14-én, pénteken a Syma csarnokban tartották az Ő és Carmen ősbemutatóját.
A terembe lépve modern színpadkép fogad, melyen a legfeltűnőbbek a függőlegesre állított hatalmas monitorok, középen egy szokványos formátumúval, és a padlón elhelyezett, a színpad szélével párhuzamosan, futószőnyeg szerű monitor-dobogó, melyen láthatóan Al Di Meola és Horgas Eszter székei álltak. Ott fognak Ők játszani, vizuálisan is belehelyezve őket a történetbe, és az azt aláfestő képekbe.
|
Galéria - klikk a fotóra |
Most minden monitoron a tűz lángjai lobognak, és a hangszórókból a csendes ropogása hallatszik. Az egész színpad lángokban áll, a szerelem jelképeként. Nincs a megszokott, koncertekre jellemző, kezdés előtti bevezető zene, mikor csendesen szól valami hangulatkeltőként.
Itt csak a tűz hangjai töltik meg a termet, ellazító, a tűzhöz és a történethez tartozó enyhén baljós hangulattal, hisz tudjuk: ahol tűz van, ott baj is lehet. Ezek a Carmen-történet ismeretében tökéletes bevezetésként hatnak.
A tömegből felbukkanva
A terem megtelt, a ropogogás lassan elhalkul és megjelenik az Ő, majd elkezdődik a zene. Egy hoszú intróval kezdenek. Mindenki a helyén van, de sehol nincs Carmen. Nélküle indul a történet, ahogy rendesen. Egyszer csak megszólal a fuvola hangja, de Eszter nincs a színen.
Közülünk érkezik, ahogy a tömegből felbukkanva egy éles fénycsóva alatt lépdel lassan, és szól a fuvola hangja. Már ez a kezdés is szimbólikus és a történetnek megfelelő tökéletes dramaturgia. Elkezdődik Carmen lebilincselő története.
A zene, amit hallunk a darab korábban megfogalmazott alapjain nyugszik, de egy még feszesebb ritmizálású és egy kissé átalakult dallamvilággal szólal meg, Al karakteres kézjegyeit viselve magán. Az eredeti mű át lett dolgozva, belehozva mindazt a zenei világot, ami Al sajátja, azt az összetéveszthetetlen hangvételt, mely Őt jellemzi.
Úgy mutatja meg magát, hogy azt bárhol a világon észrevegyék
A zenei kooperációban azonban az eredeti értékek is még szebben csillognak, mert minden valahogy karakteresebbé vált, olyan arcélt kapva, amivel most mégjobban kiemelkedik, és úgy mutatja meg magát, hogy azt bárhol a világon észrevegyék.
|
Galéria - klikk a fotóra |
Tele van érdekes zenei hangulat- és ritmusváltásokkal, bossanovás, tangós, Al Di Meola féle dallamvilággal, indiai és modern-jazz hatásokkal fűszerezve az eredeti zenei környezetet. A darab sokkal feszesebb ritmikára épül, mely kiemeli a Bizet-darab latinos, spanyolos hangjait, felerősíti azokat a dallamokat, amitől spanyol lesz.
Al saját korábbi műveiből is felfedezhetőek voltak részletek, melyek belesimultak a Carmen zenei környezétbe. A ráadásban elhangzott Astor Piazzola Al által sokszor játszott egyik tangója is, mely Eszter fuvola hangjával ezúttal ismét egy új arcát mutatta meg.
A most hallott darab egy zeneileg nagyon izgalamas és csodálatos teljes egészet alkotott, mely a rövidke felkészülési idő ellenére is gyönyörűen meg lett komponálva és komplett zenei egységet alkotott. Al játékán ezúttal is látszott a töretlen fejlődés, nem múlik el alkalom, hogy ne hozna valami újat, valami addig ismeretlent, amire ne mondhatnánk azt, hogy már megint mit csinál.
Otthonosan mozogva alkotott maradandó
Új dallamokat és ritmizálást visz a korábban már játszott és jól ismert darabjaiba, és ez a fejlődés a teljes játékán is meglátszik, azaz hallatszik. Eszter klasszikus zenészként is nagyszerűen megtalálta a helyét a jazz-színpadon és ebben a latinosan megszólaló, ritmusos közegben is tökéletesen otthonosan mozogva alkotott maradandót.
Gumbi Ortiz az ütősöknél, Peo Alfonzi a második gitárnál hozták csodálatos formájukat, ahogy ezt Al formációiban nyújtott szerepléseiknél már megszoktunk. A hegedűn Lantos Zoltán különleges hangulatokat vitt a darabba, a klasszikus zenei iskolái után később Indiában tanult zenész arszpoétikája és érzelemvilága megjelenítéseként.
Hárs Viktor a basszusoknál a tőle megszokott pontossággal és dallamos mélyekkel adta az alapokat, mely tökéletes háttérrel képezte szerves részét az egésznek. A billentyűk mellett Cseke Gábor szerzőként tette le a névjegyét, és zongoraszólóiban és kíséretében is a dallamos és lágyabb megjelenítéseket hozta el a műbe. A doboknál egy fiatal tehetség, Kaszás Péter, aki egy Gumbival közösen játszott szólóban villogtatta meg virtuózan pontos tudását.
|
Carmen képgaléria - klikk a fotóra |
A színpadkép és technológia a XXI. század követelményei szerint volt felépítve, a hangzás hi-fi módon kiegyensúlyozott és tiszta, tökéletes hangerőszinttel a terem teljes területén. A koncert profi szervezéssel jött létre, melynek végén dedikálásra is volt lehetőság, így bárki közel kerülhetett a művészekhez, személyes autogramot kapva tőlük.
A világpremierként létrejött koncerten lemezfelvétel is készült, valamint dvd- és tévéfelvétel is, melyeknek köszönhetően felkerülhet majd a polcainkra, és újra részesei lehetünk ennek a különleges értéknek, mely létrejött ebben a különleges kooprodukcióban, ami a szervezők – Danubiusmusic – tervei szerint egy nagyobb, a világ különböző országait bejáró turné első állomása volt.
Várjuk.
-endre-
[2008.11.27.]