Miért nem járnak a fiatalok az Operaházba?
A tanároknak mintegy 25 százaléka, míg a diákok 69 százaléka sosem járt még operaelőadáson – derül ki a Felvételi Információs Szolgálat legújabb kutatásából, amelyet a középiskolások körében végeztek, 425 középiskola 23 682 diákjának részvételével. Vajon mi lehet ennek az oka? Erről beszélgetünk a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatójával, Győriványi Ráth Györggyel, aki készséggel tájékoztatta internetes újságunkat.
- Mi a véleménye a fenti felmérésről?
- A felmérés eredménye igen sajnálatos, de ismerve a mai helyzetet, nem meglepő. Ennek oka több dologban keresendő. A média megváltozott szerepe, amelynek eredeti feladata nemcsak a közönségigény kiszolgálása, hanem annak a magas szintű kultúra irányába való fejlesztése is lenne. A kereskedelmi televíziók térhódításával ez utóbbi kevéssé érvényesül. Jó lenne leülni a fent említett médiumok vezetőivel, és közösen kidolgozni a megoldást arra, hogy a két szempont egyaránt érvényesüljön.
Lehetővé kell tenni, hogy az oktatásban a megfelelő segédanyagok rendelkezésre álljanak. A XXI. században még mindig nincs arra lehetőség, hogy a diákok elfogadható szinten találkozzanak a kulturális élet remekműveivel. Jó lenne, ha a hangszeroktatás alapszinten megjelenne az általános képzésben, hiszen ez által a diákok közvetlenül találkozhatnának a zenével. Nagyon sok feladat vár megoldásra.
„Az egyik legszebb és legösszetettebb kulturális műfaj"
Ha szűken a zenei és azon belül is a Magyar Állami Operaház feladatát és szerepét vizsgáljuk, akkor el kell mondanom, hogy 4 évvel ezelőtt elkezdtem az Erkel Színházban egy ifjúsági programot, amelynek keretében az ifjúságot elvezettük volna az opera műfajának és darabjainak megismeréséhez, sőt megszerettetéséhez. Évi 10 előadást képzeltünk el, amelyekhez megfelelő információs anyag összeállítását is terveztük a tanárok számára, hogy annak segítségével készítsék föl tanítványaikat a darabokra, még a színházlátogatás előtt. Az előadások után kötetlen beszélgetés keretében találkozhattak volna a művészekkel, és föltehették volna nekik a kérdéseiket, vagyis személyes élmények kialakítását céloztuk meg az operával és annak alkotóival. Ezenkívül útjára indítottuk azokat az előadásokat, amelyeket az opera előcsarnokában tartottunk. Ezek is igen nagy népszerűségnek örvendtek. Ezek a kezdeményezések - sajnálatos módon -, csorbultak az elmúlt időszakban. Nagyon fontosnak tartom, hogy az opera, amely véleményem szerint az egyik legszebb és legösszetettebb kulturális műfaj, eljusson az ifjúsághoz.
- Ön szerint miért nem járnak a középiskolások operába?
- Ez a probléma igen összetett. Egyrészt szükség lenne arra, hogy a szülők és az iskola fölkeltse az ifjúság érdeklődését az opera iránt. Viszont a Magyar Állami Operaház és más operatagozatos vidéki színházak felelőssége, hogy ha már ez az érdeklődés él az ifjú lelkekben, és sikerül elérni, hogy hajlandók legyenek ellátogatni a megfelelő színházba, olyan előadásokat láthassanak, amelyek megragadják őket.
„Reményeink szerint rövid időn belül sikereket tudunk elérni"
Ha ez a vonzalom első alkalommal megszületik, akkor az már egy életen át megmarad. Természetesen minden ilyen kérdés valamiféle utópisztikus állapotot feltételez, hiszen miként keltse föl a gyermekének érdeklődését az a szülő, akinek esetleg már gyermekként magának is negatív élménye van az operával kapcsolatban, illetve az az ének-zene tanár, akinek heti óraszámát egyre csökkentik, és az iskolában „másodrangú” pedagógusként tartják számon, mivel ő „csak” mint énektanár teszi hivatását. Ettől függetlenül valamiféle pozitív irányú elmozdulás tapasztalható.
- Mit tesznek azért, hogy a fiatalok számára vonzóbb legyen ez a szórakozási forma?
- Mint eddigi válaszaimból is kitűnik, számomra igen fontos az ifjúság zenei és kulturális nevelése. Vannak igen jó példák, amelyek közül kiemelném a Fővárosi Operett Színházét. Az ottani bemutatókon zsúfolásig megtelik a nézőtér. A fiatalok ezrei látogatják az előadásokat. Kialakították az igazi „sztárkultuszt”, amelyre, legyünk őszinték, egy színháznak nagy szüksége van. Bebizonyították, hogy képesek megnyerni az ifjúságot. Természetesen az opera műfaja jóval komolyabb, és emiatt nehezebb is a dolgunk, de a jó példákat el kell tanulnunk. Újra ki kell alakítani az Operaház körüli sztárkultuszt. A Magyar Állami Operaház feladata jobbnál jobb bemutatókat és előadásokat tartani. Meg kell mutatnunk, hogy az opera, amely egyszerre zeneművészet, színjátszás, képzőművészet és tánc, milyen fantasztikus dolog, s bár lehet nélküle élni, de vele sokkal érdemesebb.
Ezenkívül újra kell gondolni a már 4 éve elkezdett programokat, és reményeink szerint rövid időn belül sikereket tudunk elérni ezen a területen is.
- Bíró Zsolt -
Fotó: Mezey Béla
[2006.07.05.]