Kell ez a Romantic
Egyelőre nem tudni, mit hoz a közeljövő – eredeti felállásban ez a Romantic utolsó nagylemeze.
A Romantic karácsonyi piacra napvilágot látott slágerválogatása nagyon jól fogy, eddig huszonkilenc hetet töltött az eladási lista negyvenes mezőnyében. A márciusban megjelent stúdióalbuma viszont csak fogyogat, messze elmaradva a gyűjtemény sikerétől mindössze hat hétig szerepelt a TOP 40-ben. Ebből két tény szűrhető le. Méghozzá az, hogy a csapatnak gazdag múltja van, és ha minden így maradt volna, akkor a jelen nem sok jóval kecsegtetne a jövőt illetően. A siker alábbhagyása az esetek többségében megszűnéshez vagy átalakuláshoz vezet. A Romantic esetében ez utóbbi igazolódott be, a lányok duóban, Győzike nélkül folytatják.
A trió az elmúlt években, 2000-től kezdve meghatározó szerepet töltött be a magyar popzenében, de közben szép lassan elindult lefelé a lejtőn. Karrierje korántsem az elmúlt hetekben, a fokozódó egymásra mutogatással került zsákutcába. Aki ezt hiszi, hallgasson csak bele a 2004 nyarán kiadott A szerelem hajnalán című lemezbe. Ennek hallatán bizonyára elhiszi, hogy már akkor nagy volt a gond. A csapat képviselt egyfajta minőséget – az énekesnőknek köszönhetően –, ami aztán fokozatosan eltűnt; az említett album nemcsak pályafutásuk, hanem az év egyik legpocsékabb magyar anyaga is egyben.
A tagok mára túljutottak a krízisen, szinte minden kicserélődött körülöttük. Új kiadóhoz kerültek, új szerzőkkel dolgoztak két producer: a Hip Hop Boyzból megismert Egry Levente és az egykori alvajárós Csont István felügyelete mellett. A Kell ez a nő című CD kiváló munka, a címadó szerzemény eddigi legjobb daluk, sőt, ez elmondható az egész lemezről, ez eddigi csúcsmunkájuk. A Romantic tehát zeneileg helyrepofozódott, az alkotói válság után azonban másfajta válság lett úrrá: felszínre kerültek a lányok frontemberükkel kapcsolatos sérelmei, és a csapat népszerűsége időközben jelentősen visszaesett, elsősorban Győzike miatt.
A tagok a kezdetekben egymásra voltak utalva. A folyamatosan csökkenő színvonalat a két énekesnő: Kunovics Katinka és Völgyi Zsuzsa szolgáltatta (Zsuzsa az első album után Jónás Andrea helyére érkezett), ám tehetségüket kétségkívül Győzike adta el. Nyilvánvaló volt, hogy ez sokáig nem működhet, hiszen két különböző világot képviseltek. A lányok sokszor kínos közjátékok közepette kénytelen-kelletlen lesüllyedtek uruk és parancsolójuk primitív szintjére.
Csak idő kérdése volt, mikor robban a bomba. A robbanáshoz nagyban hozzájárult Győzike tévés szereplése. A szeretnivaló emberből fokozatosan negatív figura, amolyan idegesítő tévébohóc vált. A most épp szünetelő show-jának nagy, de csökkenő nézettsége csalóka – az emberek nézik őt, a megítélése közben napról napra romlik, és ez rányomta bélyegét a Romanticra is.
Szóval a frontember felvirágoztatta a triót, majd jelentősen hozzájárult népszerűségének visszaeséséhez. Elképzelhető ugyan, hogy ez a show és a pökhendi viselkedése nélkül is bekövetkezik előbb-utóbb, mivel a magyar piacon az újonnan feltűnt csapatok legsikeresebbjei is legfeljebb három-négy lemez erejéig adhatók el. A lányoknak valóban lépniük kellett, szerintem jól mérték fel helyzetüket: Győzike nélkül kell folytatniuk, hiszen ma már csak púp a hátukon.
Egyáltalán nem biztos, hogy duóban sikerül helytállniuk, de ez az egyetlen járható út számukra.
Az elmúlt időszakban elfordult rajongóknak pedig azt üzenem: érdemes beszerezniük a trió utolsó albumát. Nem azért, hogy teljes legyen a repertoár, hanem azért, mert tényleg a Romantic legjobb munkájáról van szó.
Puha József (Új Szó)
[2006.07.23.]