10+1 R&B lemez, amit hallanod kell, mielőtt meghalsz – IV. rész
New Edition: Home Again és Guy: The Future.
New Edition: Home Again - MCA, 1996
Újra otthon, újra együtt. Miután a csapattagok szólóban, illetve más formációkkal is elérték sikereik csúcsát, a 80-as években aktív New Edition 1996-ban, eleddig utoljára, mind a hat tag részvételével újraalakult, és stúdióalbumot rögzített. A lemezre még az egojával küszködő Bobby Brown is visszatalált az NE-hez, ezzel minden adottá vált egy remek végkifejlethez, melyhez hasonlót a minden hájjal megkent fanatikusok remegve várnak.
A dalokban főként a Jam & Lewis páros alkotott mesterit, de feltűnik Jermaine Dupri, Diddy, sőt Gerald Levert nevét is olvashatjuk 1-1 felvétel szerzői között. Öt kimásolt kislemezből, három hozott óriási sikert: a „Hit Me Off” c. klubklasszikust néhány hazai lemezlovas is előszeretettel pörgette, az ”I’m Still In Love” és a „One More Day” című maxik főként az otthoni zenehallgatók kedvére játszottak.
A „Home Again”, mint minden újraalakulás alig vethető össze az énekes feketezenéből önálló történelmi szeletet kihasító New Edition korábbi önmagával. Ezt az érzetet főleg az 1988-as „Heart Break” utáni inaktív 8 év zenei trendjeinek változása kelti, amit azonban hamar feledtet a „Home Again” kiváló produceri munkája, és a 8 év együtt zenélés hiányában sem kopott tökéletes vokalitás és összhang.
A korong Bobby Brown 1992-ben elkészült „Bobby” című lemezét szorította ki a legjobb tízből. A mára főként botrányaival, kábítószer függőségével és nőügyeivel az újságok címlapjára kerülő Brown zenei érdemei szólóban vetekszenek egykori bandájáéval. A teljes New Edition szerepeltetése kötelező meghajlás Johnny Gill, Ralph Tresvant, Michael Bivins, Ricky Bell és Ronnie DeVoe egyéni karrierje előtt.
Guy: The Future - MCA, 1991
A Blackstreet kapcsán már szóltunk a producer, Teddy Riley zenei vállalkozásairól, most itt az idő, hogy megismerjünk egy újabbat - illetve régebbit - a Guy trióját. A hármas debütáló, self-titled lemeze sarokköve az 1988 táján kristályosodó, majd a teljes mainstream feketezenében elharapózó new jack hullámnak, ezzel párhuzamosan Teddy Riley karrierjének is úttörője.
1991-es „The Future” című második szettjével Riley és a Guy jól előkészített táptalajon, a new jack swing addigra USA szerte hódító önálló világába hozott friss energiákat. A korong gerincét a szórakozóhelyek által rogyásig játszott new jack swing party himnuszok alkotják, melyek különleges fúziói hip-hopnak és R&B-nek. A stílus alapműveinek számítanak a „Let’s Chill”, a „Do Me Right”, a „D.O.G. Me Out” vagy a „Teddy’s Jam” második szériája, melyek nemcsak hangzásban, de előadásukban is a 80-as évek és a régi iskola képviselői. Színes öltönyeikkel, festett bőrdzsekijeikkel, látványos színpadi mutatványaikkal, és lendületes rapbetéteikkel a Guy üde színfoltja lett a korszak tengerentúli pop muzsikájának.
Miután a new jack swing ’92-’93-ra népszerűségének tetőfokára ért az évtized közepére megszűnt létezni, mint önálló zenei stílus, vele együtt a mozgalom zászlóshajójaként a Guy együttese is hosszú időre elnémult. Kilenc év után, 2001-ben Teddy, Aaron és Damion váratlanul új albummal jelentkezett, ám megfelelő promóció hiányában a korong amilyen gyorsan megjelent, olyan hírtelen el is tűnt. A new jack swing éra produkciói világszerte több ezer gyűjtő és rajongó féltve őrzött kincsei, mint az R&B zene egyedülálló, soha vissza nem térő időszakának hírmondói.
Jackson & Bisop
[2007.04.15.]