Quimby
1991-ben alakult meg a Quimby elnevezésű zenekar.
Ezt megelőzően néhány dunaújvárosi gimnazista Október néven zenekart alapított, amely feldolgozásokat játszott. A Kiss testvérek köré épülő formáció nem élt meg hosszú életet, ám később útjaik újra összefonódtak az egykori tagokkal.
A csapat először csak budapesti kocsmákban mutatta meg magát.
1993-ban érkezett el az az idő, amikor is kialakult a hatos felállás: Kiss Tibor - ének, gitár; Kiss Endre – gitár; Varga Livius - ütőhangszerek, vokál; Molnár Tamás – szaxofon; Mikuli Ferenc – basszusgitár; és Medve Ákos – dob. Ők hatan rögzítik az angol nyelven éneklő zenekar első anyagát, amely kazettán jelenik meg, s amely a Sip Of Story címet kapta, ami magyarul annyit tesz: Egy korty történet. Akik akkoriban hallották a Quimby egyre sűrűsödő koncertjeinek némelyikét, azoknak a dalok hallatán - a kortárs rokonlelkek mellett - a két világháború közötti sanzonok és kabarék vagy Berthold Brecht dalainak világa ugorhatott be.
A csapat viharos sebességgel tör a népszerűség felé, egy évvel a Sip Of Story megjelenése után már az egyik legsikeresebb budapesti klubbanda. Ám tagcserére kényszerülnek: az idősebbik Kiss testvér, Endre távozott, a helyére azonban nem egy új gitáros, hanem egy fiatal, balatonfüredi születésű billentyűs, Balanyi Szilárd kerül.
1995-ben, ebben az új felállásban, mégpedig a legendás Főnix stúdióban rögzíti új albumát, a Jerrycan Dance című lemezt, mely a Sip of Story-val ellentétben már CD-n, viszont magánkiadásban jelenik meg. A még ugyancsak angol nyelvű Jerrycan Dance már tartalmazza a Quimby-re mai napig is (persze újabb és újabb mutációkban) jellemző stílusjegyek egy szeletét - erős hangulatú, sanzonos, epikus hangvételű dalok, expresszív zenei világ és előadásmód.
Ebben az évben a Quimby koncertjei már eseményszámba mennek, ám még az ősszel a zenekar két kulcsembere Kiss Tibor és Varga Livius úgy dönt, hogy elhagyják Magyarországot és New Yorkba utaznak. Három hónapot töltenek Amerikában, s miután hazatértek, úgy határozott a csapat, hogy a jövőben magyar nyelvű dalokkal fogják megörvendeztetni a közönséget
1996 nyarán készült el a Quimby új lemezanyaga, amely a Majom-tangó nevet kapta, s a amire túlnyomórészt magyar, de 3 angol nyelvű dalt is feltettek. A korong ráadásul nem csak nyelvileg vegyes, hanem stílusában is enyhén eklektikus - van minden: a Quimbytől megszokott sanzonos-epikus világra mindenféle népzenék, főként a roma- és a latinos-folkmuzsika, azután a reggae meg a pszichedélia hatása is érezhető.
A Majom-tangó a Quimby életének új kezdete, amely megváltoztatva megőrzi az "angol nyelvű" Quimby dolgait, ám amely már közvetlen előzménye a zenekar mai kiforrott saját hangjának.
Az a tény, hogy a zenekar magyar nyelven adta elő a dalokat, ugrásszerűen növelte a csapat ismertségét és népszerűsége is folyamatosan nőtt, s elkerülhetetlen jelenség lett az alternatívnak nevezett zenei színtéren.
Ekkortájt egy tagcsere is történt a Quimby-nél, ugyanis Gerdesits Ferenc ült a dobok mögé.
[2006.10.16.]