Lengyel csapatok a Hajón!
Április végén az izgalmas zenei kísérletek rajongói kapnak egy kis ízelítőt a lengyel - egészen pontosan wrocławi - experimentális színtér legfrissebb fejleményeiből. Fellép a Kostas New Progrram, Małe Instrumenty, és a Phonos ek Mechanes.
Az A38 Hajó egynapos minifesztiválján a lengyel nagyváros kísérleti szcénája mutatkozik be. Sajnálatos módon Budapestről kevéssé látszik, hogy milyen lüktető, modern, élő kultúrájú város Wrocław - reméljük, hogy a Wrocław Avant Calling Fesztivál némiképp oszlatja a homályt, és kiderül, milyen izgalmas és gazdag a lengyel zenei kultúra.
A Kostas New Progrram az egyik legfontosabb lengyel független-kísérleti zenekar, a Progrram szellemi utóda. Alapvetően három zenei szcéna és műfaj jellemzőit és képviselőit ötvözi: a kortárs kísérleti muzsikát, az underground zajrockot és a modern dzsesszt. A tagok a legkülönbözőbb lengyel zenekarokból verbuválódtak: klasszikus képzettségű dzsesszmuzsikusok (Alek Korecki és Bronek Duzy a Tie Breakből és a Young Powerből) éppúgy vannak köztük, mint az alternatív kísérleti zene képviselői (például a zenekarvezető Kostas Georgakopulos vagy Wojtek Dobrowolski a Progrramból).
Mindebből rendkívül gazdag, számtalan zenei rétegből összeálló világ születik, amelyben a free jazz-tradícióknak legalább akkora szerepük van, mint a zúzós noise-elemeknek vagy az elektronikus kísérletezésnek. Frank Zappától John Zornig, Anthony Braxtontól Ornette Colemanig vagy a Meshuggah-ig rengeteg hatást ötvöz a Kostas New Progrram, ami jelen pillanatban Lengyelország és Wroclaw egyik legizgalmasabb experimentális csoportosulása.
A 2005-ben alakult együttes immár második nagylemezén van túl, és immár túlzás nélkül elfogadott és elismert formációja a nemzetközi kísérleti szcénának, New York-tól Japánig zámtalan koncertet adva és együttműködést hozva létre.
Phonos ek Mechanes, azaz Hang a Gépből - a wrocławi trió igazán találó elnevezést választott magának. A 2007-ben alapított zenekar tagjai egyszerre játszanak akusztikus és elektronikus hangszereken, egészen pontosan az akusztikus hangzereken előállított hangokat manipulálják laptopokkal, valós időben.
A trió nem egyszerűen effektezik a szó hagyományos értelmében, hanem igazi hang- és zaj-laboratóriumot hoz létre a színpadon. Minden egyes hangot apró pici darabra szednek, analizálnak, modulálnak, összetevőkre bontanak és raknak újra össze. Az elektronikus experimanetalizmus legjobb hagyományait követve egyfajta minimalista "emberi elektronikát" hoznak létre, folyamatosan algoritmizálva az zenészi gesztusokat.
A Małe Instrumenty valószínűleg nem csupán Wrocław, hanem egész Lengyelország legkülönösebb formációja. Gitár helyett dobókocka, dob helyett dömper, zongora helyett homokozólapát - a Małe Instrumenty (vagy ahogy a nemzetközi színtéren jobban ismerik: a Small Instruments) valóban "kis hangszereken" játszik.
A színpad (és egyben fő hangszer) egy egy négyzetméteres asztallap, amin egy teljes óvodányi gyerekjáték van felhalmozva, plüssállatoktól triangulumon át xilofonig. Az asztalt hat úriember álja körbe, és lelkesen szöszmötöl a játékokkal, a végeredmény pedig a szívnek legkellemesebb zajzene. A Małe Instrumenty egyszerre mutatja meg a hangszerekkel való első találkozás gyermeki örömét, a túlbonyolított, elektronikus kütyükkel telipakolt stúdiók és koncertszínpadok kritkáját és a kísérleti zene új utjait.
-a38-
[2009.04.21.]