2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Csodás végjáték Veszprémben: képekben a Toto/Bona/Lokua koncert
Snétberger és Bona elvarázsolta közönségét a MüPában
Megőrült a közönség a veszprémi Maceo Parker funky bulin!
Hangszerarzenál és tökéletes muzsika – Oregon-koncert az A38-on
Egy újabb kameruni csoda - Etienne Mbappé az A38-on
Képgalériák
Richard Bona a Millenárison
Kapcsolatok
Richard Bona
Legnépszerűbb csengőhangok

"A NASA bekaphatja!" - Richard Bona pálinkázása a Millenárison

Richard Bona egy igazán eredeti figura. A világ egyik legjobb basszusgitárosa, fantasztikus torkú énekes és hihetetlen humorú előadó, aki imádja Magyarországot, no meg a gulyást. Az itthoni közönség iránti érzett szeretete 2004 nyarától datálódik, amikor az A38-on teljes teltház előtt eufórikus hangulatban fogadta a közönség, amikor együttesével a színpadra lépett.

E lelkesedést meghálálva, rengeteg alkalommal lépett fel azóta az ország több városában, illetve Pat Metheny, Mike Stern, a Steps Ahead, Gerard Toto és Lokua Kanza, valamint Snétberger Ferenc oldalán. 2007-ben kedvenc hajóján rögzítette a Bona Makes You Sweat című anyagot, amelyet eredetileg DVD-felvételnek terveztek, majd végül audio CD formájában került világszerte a boltok polcaira. Bonát az előző napi debreceni koncertje után, 19. alkalommal, 2009. október 22-én a Millenáris Teátrumban köszönthettük a napokban megjelent, The Ten Shades Of Blues című lemezének bemutató turnéján, új zenekarral és új poénokkal felszerelkezve. Nézzük szépen sorban kronlógiailag, hogy mi is történt ezen az izgalmasnak ígérkező estén!

A háttérből Bona hangját meghallva este negyed 9-kor a közönség tapsolásba kezdett, miközben a Teátrumot szinte teljesen ellepte az Omega-koncertekre emlékeztető sűrű füstfelhő. A muzsikusok vidáman foglalták el helyeiket, s kezdtek bele egy sejtelmesen hangzó billentyű-basszusgitár-gitár-ének intróba.

A rövid bevezetőt követően belecsaptak a már oly régen játszott Te Miseába, amely régen a Bonatology weboldal nyitó zenéje volt. Egy nyugis trombitaszólót és végig kellemes basszusfutamot hallhattunk a 2001-es Reverence című albumon szereplő nótában. Szünet nélkül következett az oly gyakran előadott Kalabancoro, amelyet kellemes gitár-sikálás, slap basszus és hangos dob jellemzett, és egy jól felpörgetett trombita-imprót is lelkesen díjazta a közönség. Ezen számok hangszerelései nagyjából megegyeztek az eddig megszokottakkal.

Új elem volt azonban a Please Don’t Stop című sláger újszerű, zawinulos bevezetője, illetve a közönség-ijesztgetős, hangos részek, amelyek csak egy-egy hang erejéig tartottak. Az élő fúvósok nagyon-nagyot dobtak ezen szerzeményen, viszont az ének-keverés minősége sajnos közel sem volt annyira élvezhető, mint azt az A38-on már megszokhattunk. Az új bridge során a gitáros, Jean-Christophe Maillard frenetikus szólózást mutatott be, Hiram Bullocktól egészen Steve Vai-i magasságokig eljutva, mindezt ujjaival pengetve.

Bona megköszönte, hogy immár „58. alkalommal” újra itt lehet velünk. A szokásosan poénosra sikerült bemutatás során Marshall Gilkes harsonás, Mike Rodriguez trombitás, Obed Calvaire dobos, ATN Stadwijk billentyűs és Jean-Christophe Maillard is rendesen megkapta a magáét. A folytatásban a friss nóták blokkja következett: „Most egy új számot fogtok hallani, amit még nem ismertek, egy olyan lemezről, ami még nincs meg nektek.”.

Elsőként jött a Mbemba Mama című lassú tempójú, kellemes, visszafogott dal, amely nagyon szép billentyű- és basszusgitárszólót tartalmazott, seprűs dobbal és a fúvósok egész halkra fojtott szordínójával kísérve. A második meglepetés az „igazi indiánokkal” rögzített Shiva Manta volt, amelynek címe természetesen magyarul annyit jelent, hogy: „Shiva Mantra”. :) A keleties elemeket felvonultató kezdés után egy feszes és slágeres téma következett, ismétlődő indiai dallammal, amelyet a fúvósok adtak elő, egészen a befejezésig felfokozva azt. Sajnos a dob pergője szintén nagyon hangosan szólt. A hangmérnöknek, vagy Obednek kellett volna szólni, hogy egy kicsit fogja vissza magát.

A Good Times véleményem szerint Bonához képest túlságosan is populáris szerzemény. Valószínűleg a Universal kiadó megrendelésére készülhetett, angol szöveggel. Richard a kezdés előtt még elmesélte, hogy: „Egyszer beleszagoltam egy Unicumba és majdnem szívinfarktust kaptam.”. Ebben a szerzeményben felbukkant a Miles Davis-féle muted trombita sound, valamint egy kis Santana-szerű gitárszóló is.

A folytatásban a főnök a fúvósokon viccelődött, ahogyan a következő nóta kezdését várták. Érthető volt a feszültségük, hiszen a Jaco Pastorius/Weather Report-blokk volt terítéken. Mike és Marshall hatalmasakat fújtak a kezdésnél egyszerre, majd külön-külön imprózva is. A kissé csalódott Etienne Stadwijk nem is volt a helyzet magaslatán, olyannyira elhappolták előle a lehetőségeket. A közel húszperces egyveleg a Birdland és a Black Market Zawinul-örökzöldeket is felelevenítette, igazán autentikus és alázatos megközelítéssel. A torzított, disszonáns gitár nagyon-nagyot ütött JCM jóvoltából. A nóta közben valaki felnyújtott a színpadra egy tálcányi gyümölcspálinkát. Bona természetesen csak az egyik, feltehetően vizet tartalmazó kis műanyag pohár tartamát itta meg. Nem úgy, mint Jean-Christophe, aki simán letolta az adagot, illetve később az összes többi zenekari tag is így tett.

Mindezek ellenére, egyedül Bona játszotta el, hogy berúgott. Ezután egy teljesen új stand-up comedy előadás jött a világ aktuális hülyeségeiről. Az üzenet három részből állt: 1. Senki ne adassa be magának a H1N1 elleni vakcinát, mert az egész csak kamu, politika és a pénzünket akarják. 2. A NASA bombázni akarja a Holdat, hogy vizet találjon ott. „Nézzétek, nem vagyok egy nagyon intelligens ember, de ha vizet is találnak a Holdon, akkor hogyan hozzák le onnan? Astronaut motherfuckers...”. 3. A több százezer fényévnyire elküldött, idegeneknek címzett hangüzenetek értelmét és kivitelezhetőségét firtatta.

A kabaré után egy csodálatos duett következett JCM és Bona előadásában. Jeac-Christophe akusztikus gitáron flamenco-futamokat játszott, míg Bona portugál nyelven énekelt egy eddig ismeretlen dalt. Tényleg gyönyörű volt! A kivételes tehetségű gitáros éppúgy játszik funk, jazz, rock vagy latin stílusokban, egészen egyedi soundokon és megközelítéssel, akárcsak pl. Dean Brown. Bona ekkor egyedül maradt a színpadon és Nagy-Magyarországot emlegetve egy 6000 éves magyar dalt énekelt el elsőként. ATN közben beszaladt a színpadra, hogy kikapcsoljon egy zavaró hangú ventilátort, s közben rászólt a főnökére, hogy megy az idő, húzzon bele.

Bona egyetlen hangot adott meg a közönségnek, hogy azt kitartva adjuk alá az alapot. A végeredmény felemelő lett, s neki is nagyon tetszett, hogy a rajongók így hozzájárultak a produkcióhoz. Ezek után egy 3000 éves nóta következett, amely nem volt más, mint az idén májusban Snétberger Ferenccel előadott Kis kece lányom. A szöveget Bona fejből már nem tudta pontosan, de ez nem jelenthetett gondot a számára, hiszen a közönség szintén beszállt az éneklésbe. A modern magyar dalnak egy looper rögtönzés bizonyult: „Ami sikerül az sikerül, ami nem az nem. Erről szól az egész zene... Én tisztelem a Holdat! A NASA bekaphatja!” :) Ezúttal nem romlott el a szerkezet, real-time rögzítette amit énekelt, majd visszajátszotta saját hangját, több sávot feljátszva. A kezdeti tanácstalanság végül egy komplett Bona-együttest eredményezett, hangulatos afrikai énekkel, ütősökkel, bőgővel, csettintéssel stb. Szuper volt és egyáltalán nem a megszokott séma!

A szokásosnak mondható, befejező blokk előtt Bonayuma sérelmezte, hogy mindenki ül és senki sem áll fel táncolni. „Nem az irodában vagytok, vagy nem Oroszországban. Ott ülnek így az emberek!”. A Tikiről jött az O Sen Sen Sen, amely az élő rezes bandával igazán nagyszerűen szólt. Az ütős jelenléte viszont itt nagyon hiányzott a füleimnek. A közönség énekeltetése után jött a funky ritmusra és slap bass-re alapuló Djombwe a Scenes From My Life-ról, amely a hangulatot még tovább fokozta.

A korábbiaknak megfelelően Stevie Wonder I Wish, illetve a Steps Ahead-alapító Mike Manieri Trains című nótája is felcsendült a szerzeménybe ágyazva. Obed Calvaire szólója során egyértelművé vált, hogy egy rendkívül magabiztos és tehetséges dobossal van dolgunk. A New Band a visszatapsolást követően ráadásként a Te Dikalot játszotta el. Mielőtt még belekezdtek volna, Richard mindenkit előre hívott salsázni. A hangulat tényleg a tetőfokára hágott, olyannyira, hogy váratlanul a nézők közül egy afrikai srác felpattant a színpadra, hogy lejtsen egy rövid táncot.

Richard Bona karrierjét immár tíz éve követem figyelemmel. Véleményem szerint, ezzel a kétórás koncerttel bebizonyította, hogy igenis képes a megújulásra, mind a zenét, mind a zenekarját, mind pedig a poénjait illetően. Összességben kellemes meglepetést okozott, s a hazai közönség iránti tiszteletével, szeretetével és nyitottságával minden bizonnyal ismét nyert jó néhány újabb rajongót magának. Látványosan mutatta meg az új együttese - javarészt rasztahajú - tagjainak, hogy mi vagyunk a legjobb közönség a világon.

Hiányzott az egészből azonban valami, amit a beszámolóm bevezetőjében említettem: az a bizonyos A38-feeling. Szívből remélem, legközelebb viszont láthatjuk őt a hajón is, akár több koncertet lenyomva egymás után, ahogyan arra korábban már sor került. Hiszen Bonából soha nem elég! Csakúgy, mint gulyásból.

Richard Bona a Millenárison - galéria

-Greg, gregjazz.blog.hu-

[2009.10.27.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még