"A fesztiválszervezők kezében nagyon nagy a felelősség!” - interjú Berger Dalmával
- Térjünk rá az Esclin Syndo-ra. „Sleeping Traveller” című album: milyen az alvó és az éber utazó? Ti melyikek vagytok?
- Dalma: A „Sleeping Traveller” egy koncepció album volt. A Danival (Sándor Dániel – billentyűs) ketten évek óta írtuk ezeket a számokat és aztán szereztünk hozzájuk három kiváló zenészt. Az Esclin Syndo egy koncepciózenekar, lehet, hogy már jövőre nem lesz. Az Esclin Syndo-ban és a Volkova Sisters-ben is a Dani és az én párosunk a lényeg, mindig ehhez keresünk zenészeket az éppen aktuális zenei őrületünk kifejezéséhez.
- A „Folklore”-ban szobor vagy, aki hús-vér-lélekké válik, de csak a szobor fejét csapják le a videó végén. Mikor vagy szobor és mikor hús-vér-lélek?
- Dalma: A művészember és a hús-vér ember kettősége valósult meg a „Folklore”-ban. A színpadon és a kívülről kommunikált image-ben mindenképp szobor vagyok. Meg kell tartani a három lépés távolságot a között, akit kívülről kommunikálsz, és aki valójában vagy, mert másképp nem megy. A dalszöveg egy szerelemes nóta. Csak akkor tudok felolvadni a szerelemben, ha valaki megsemmisíti az énekesnőt. Ahhoz, hogy valakivel igazán együtt tudj lenni, minden külsőséget le kell vetkőzni. Ez egy általános érvényű dolog. Nem érdemes nekimenni egy kapcsolatnak, ha nem vagy őszinte és nem pusztítod el a saját szobrodat.
- A „Highways”-ből egy idézet: „You are a boy, you are a victim of a perfect circle.” A tökéletes kör áldozatának lenni pozitív vagy negatív?
- Dalma: Ez egy nagyon nehéz szöveg. Minden szituációban a saját foglyod vagy, mert megfigyeled magad, és ezzel a saját magad áldozatává válsz. Ez egy állandó körforgás, lehet egy karmikus teher például. Másrészről nem tudod máshogy megélni az életedet, csak úgy hogy egyszerre megfigyeled és az áldozata is vagy annak a történésnek. Ettől tökéletes a kör: az ember egyszerre elszenvedője és megfigyelője az életének. Ha az ember ebből a tökéletesnek látszó karmikus körből ki tud lépni, akkor valami több lesz belőle.
- A Realistic Crew „Conquercrete” című dala: a beton vagy a konkrét hódít?
- Dalma: A Realistic-nál a címek elsősorban munkacímek. Elkezdesz dolgozni egy számon és adsz neki valamilyen címet. Pl. az Esclin Syndo-nál volt olyan, hogy f…om 1., f…om 2., f….om 3. A Realistic Crew meghagyta a munkacímeket.
- Te rádióztál és voltál gyakornok is egy újságnál. Ha még él a riporteri éned, akkor mit kérdezne jelenlegi önmagadtól?
- Dalma: Azt kérdezném, hogy megéri-e ezt a falnak menős harcot vívni Magyarországon? Mert ezt mindennap megkérdezem magamtól egyébként.
- Megéri?
- Dalma: Egyenlőre megéri, de nagyon gondolkodom a váltáson. Nem látom az irányt, hogy merre.
- Mást csinálnál vagy máshol?
- Dalma: Máshol. Meglátjuk még. Úgy döntöttem, hogy csinálok egy szólóalbumot jövőre, mert 28 leszek, a negyedik hetesbe lépek a numerisztika szerint és ideje lenne lezárni a fiatalságot. Aztán eldöntöm, hogy maradok-e, vagy sem.
- Milyen a Balaton hangja? Illik-e bármelyik zenekarod zenéjéhez?
- Dalma: Nem hiszem, hogy illik.
- Hallod a Balaton hangját? Milyen a hangja?
- Dalma: Szerintem a Balatonnak van hangja, de azt ekkora zajban nem lehet hallani.
- Bajnóczi Piroska -
[2010.07.13.]