Ha szereti a jazzt, akkor azonnal írja fel a naptárjába: minden nap este 5 órakor megnézem a Zene.hu-t, ugyanis ekkor egy-egy népszerű jazzmuzsika felvételét mutatják be. Emellett a legfrissebb híreket is megtalálja a videó melletti keretben. Sőt ha lemaradt az aktuális csemegéről, ne szomorkodjon, hiszen ha feliratkozik jazz-hírlevelünkre, akkor rendszeresen mailben megkapja az érdekességeket. Az ajánló szerepét, minden nap a jazz egy-egy kiemelkedő, elismert alakja, vagy szakértője tölti be. Péntekenként Ivan, énekes ajánlatát évezhetjük.
Louis Armstrong: Mack The Knife
Louis Armstrong (1901-1971) amerikai jazz-trombitás, énekes, zenekarvezető, a jazz-történet egyik legnagyobb és legismertebb alakja. A jazz elterjedése, valamint a fekete bőrű muzsikusok elfogadása nagy mértékben köszönhető munkásságának. New Orleans szegénynegyedében, gyakorlatilag az utcán nőtt fel. Gyerekként egy kis együttessel énekelt, majd javítóintézetbe kerülve, megtanult kornettezni és ütőhangszereken játszani.
A csodagyerekre 1917-ben, Joe „King” Oliver figyelt fel. Különböző zenekarokban, gőzhajón játszott, majd 1923-ban elkészült első hangfelvétele. Feleségével, Lillian Hardin zongoristával 1924-ben New York-ba költöztek, ahol a Fletcher Henderson zenekarában töltött idő után hamarosan – újra Chicagoban – megalapította saját együttesét, a Hot Five-ot (később Hot Seven), amely a legjobb blues-énekesnőket kísérte. Az évtized végére az egész országban keresett lett.
Az 1930-as években a kornettet trombitára cserélte. Gyakran koncertezett zenekarával és egyedül is; 1932-1933-as Európa-turnéja hatalmas siker volt. A swing-korszak idején Armstrong elismertsége csökkent, zenéje már nem volt olyan divatos. Ezért válogatott muzsikusokkal, Louis Armstrong and His All Stars néven együttest szervezett, amellyel számos világkörüli turnén vett részt.
Az idő múlásával arcizmai már lazultak, ezért nem tudta azt produkálni hangszerével, mint korábban, így egyre inkább áttért az éneklésre, hiszen abban is kivételesen tehetséges volt. Egyedi előadásmódjában számtalan dal vált slágerré, köztük a Do You Know What It Means To Miss New Orleans, a Hello Dolly!, illetve a What a Wonderful World. Ő volt az egyik első és legnagyobb scattelő is.
A Mack The Knife Kurt Weill Háromgarasos operjának egyik betétje. Eredetileg „Moritat” (gyilkos dal) volt a címe, s közvetlenül a nyitány után következett, rögtön az elején kifejezésre juttatva Mack gonosz természetét. Egy utcaénekes előadásában a dal a gazfickó bűneit ecsetelgeti. A darab 1928-as németországi bemutatóját követően több ezer előadást élt meg, Bicska Maxi dala pedig hatalmas sláger lett. A Broadway-en 1933-ban megbukott, ám Marc Blitzstein új angol szövegével és Leonard Berstein vezényletével végül Amerikában is közel háromezerszer adták elő.
A Columbia Records akkori egyik igazgatója úgy gondolta, hogy remek instrumentális jazz-dal válna belőle.
Miután több híres jazz-zenész elutasította, Turk Murphy-t sikerült meggyőznie a feldolgozásról, aki cserébe Louis Armstrongot javasolta előadónak. A hír kiszivárgott, így az MGM Dick Hymannal, csemballón szintén rögzítette a „Mack”-et. Mindkét verzió 1955-ben jelent meg, mégis Armstrong jazzesebb verziója bizonyult maradandóbbnak. Néhány hónnappal később a dal elnyerte végső címét: Mack The Knife.
Szeretne értesülni, minden nap a legújabb jazz slágerekről? Érdeklik a hírek a jazz világából? Iratkozzon fel a hírlevelünkre.