Etnozenei napok a Müpában
2010 novemberében az elektronikus zenét járta körbe a Művészetek Palotája őszi tematikus fesztiválja, melynek nyomán – nem titkoltan hagyományteremtő szándékkal – idén is több koncertből álló sorozat szerepel a programban.
November 16. és 23. között az etnozene lesz a főszerepben, ezúttal négy este hat produkció mutatja meg a közönségnek, hogy milyen távoli(nak gondolt) stílusokat fog össze a közös inspiráció, a népzenei indíttatás, a világzenei hatás. Olyan hagyományos hangszerek kerülnek fókuszba, mint a tárogató, a cimbalom, a kaval, vagy éppen a didzseridú és a sámándob, de ezeket olykor a legmodernebb technikával együtt szólaltatják meg a muzsikusok, miközben a műfaji nyitottság és a kísérletező kedv zenei határátlépésekkel párosul.
Etno-unió
Transglobal Underground Project
2011. november 16., 20.00, Fesztivál Színház
A Transglobal Underground két éve indult projektjébe olyan zenészeket hívtak meg meg Európa különböző országaiból, akik hozzájuk hasonlóan elektronikus alapon nyúlnak az etnikus jellegű zenékhez. Innen a cím: A Gathering of Strangers (Idegenek gyülekezete). A Müpa-beli est közreműködői Barvich Iván (Sebő-együttes) és a Balkán Fanatik, valamint az angol folkénekes Jim Moray és a szintén Angliában működő, de bolgár Perunika énekes trió, valamint egy VJ , Miki Shaw.
Kampec Dolores; Nagual (BLR)
2011. november 17., 20.00, Fesztivál Színház
A több mint negyedszázada működő, saját útját járó alternatív Kampec Dolores, eddig kilenc albumot adott ki holland, magyar, angol es japán kiadóknál. Mintegy nyolcszáz koncerten, három kontinensen, harminc országban léptek fel, a Müpában is szerepeltek már. A mostani produkciót Krasznahorkai Laszló Északról hegy, Délről tó, Nyugatról utak, Keletről folyó című regénye inspirálta, a koncerten nagyrészt a decemberben megjelenő új lemez dalai lesznek hallhatóak. Az est másik formációja, a magát a népi szürrealizmushoz soroló, héttagú Nagual zenéjében fontos szerepet kap a doromb, a didzseridú és a sámándob, a szintetizátor es a tangóharmonika mellett ősi afrikai és ázsiai hangszerek is megszólalnak, és valamennyi hangszeres énekel is. Szívesen adnak elő nem létező nyelven íródott szövegeket, és a különböző világzenei hatásokat is bátran alkalmazzák.
Borbély Mihály - Balkan Jazz Project
Vendég: Teodoszij Szpaszov (BG) és Carlo Rizzo (FR)
2011. november 18., 20.00, Fesztivál Színház
Borbély Mihály ugyanolyan jól ismert különböző fúvós hangszereken előadott varázslatos szólóiról, mint nyitottságáról, amellyel a hagyományos zenei formákon túlmutató irányokat keresi. Bár nehéz megállapítani, hogy a különböző projektjei közül melyik számára a fontosabb, a Borbély Balkán Project az utóbbi években egyre jelentősebb szerepet játszik az életében. A zenekar nem csak felfogásában, hanem összeállításában is a zenei stílusok fúzióját kísérli meg. Régi partnerei mellett két híres szólista is erősíti a formációt, az esten közreműködik világhírű bolgár kavaljátékos, Teodoszij Szpaszov, valamint az olasz születésű, Franciaországban élő Carlo Rizzo, a tamburák és más ütőhangszerek utolérhetetlen virtuóza.
Cimbalom és tárogató
Balogh Kálmán, Lukács Miklós és Kiss Gy. László
2011. november 23., 20.00, Fesztivál Színház
A sorozat záróestjének első felében Kiss Gy. László lesz a szólista, mégpedig azon a hangszeren, amelyet az újabb koriak közül a leginkább magyarnak tartunk: tárogatón. A Liszt-díjas klarinét- és tárogatóművész ezen a koncerten mutatja be Martos László Tárogatómeséjét, de az ősbemutató mellett Balassa Sándor és Könczei Árpád művei is felcsendülnek. Az est második felében a hazai cimbalomművészet két sztárjának közös produkciójára kerül sor.
-müpa-
[2011.11.10.]