Steampunk jelmezek, street dance és hip-hop a Luxemburg grófjában
2017 november 4-én, a Kaposvári Csiky Gergely Színházzal együttműködésben, a Budapesti Operettszínházban mutatták be Lehár Ferenc – Luxemburg Grófja című művét. Újragondolt, felturbózott változatban.
2017. november 4-én érkezett meg Luxemburg grófja a Budapesti Operettszínházba, méghozzá egy egészen új, modern köntösben. Különleges élmény volt egy klasszikus, és nagy múltú operettet úgy nézni, hogy közben cseppet sem éreztem kicsit porosnak, vagy nosztalgikusnak. Végig fenn tartotta a figyelmem, hol a csodálatos színpadkép, hol a koreográfiák, hol pedig a különleges színészi játék varázsolt el. Olyannyira, hogy néha már könnyes volt a szemem a nevetéstől.
Minden(ki) megkapható-e pénzért. Ez a nagy kérdés.
Az újragondolt történet szerint Sir Basil szerelmes Angéle Didierbe az ünnepelt, és közkedvelt operett-dívába. Szeretné feleségül venni, amibe barátnője, Fleury (Frankó Tünde, Vermes Tímea) unszolására, anyagi okokból Angéle is belemenne, annak ellenére, hogy nem szereti a férfit, de a frigy nem köttethet meg. Sir Basil ugyanis nem házasodhat rangján alul.
Ezért Sir Basil kísérői: Lord Lanchaster (Kálid Artúr, Langer Soma), Lord Winchester (Oláh Tibor, Vanya Róbert), és Lord Worchester (Magócs Ottó, Pálfalvy Attila) felkérik Renét (Dolhai Attila György-Rózsa Sándor), hogy kössön névházasságot a színésznővel. Renének, a szegény festőnek ez jól jön, mivel grófi rangját frissen örökölte, ám anyagi gondjait ez nem oldotta meg. Félmillióért vállalkozik is arra, hogy elvegye a nőt, majd három hónappal később elváljon tőle, mindezt úgy, hogy a megállapodás értelmében a házaspár soha nem láthatja, és nem is ismerheti egymást. Az esküvőn egy paraván választja el őket egymástól. René betartja az ígéretét és inkognitóba vonul, de miután visszatér Párizsba, meglátja Angéle-t a színházban és beleszeret. Barátjával Brissardal (Kerényi Miklós Máté, Laki Péter) meg is látogatják a fiatal dívát, de nem ő hanem Juliette (Szendy Szilvi, Simon Panna), Brissard szerelme fogadja őket. Kiderül, hogy ő lett Angéle társalkodónője. René megkéri őt, hogy ne fedje fel Angéle előtt, hogy ő valójában kicsoda, mert még egy napig inkognitóban kell maradnia. A két főszereplő közben lassan egymásba szeret annak ellenére, hogy tudnák, már házastársak, ami bőven okoz még bonyodalmat, a boldog végkifejletig.
A cselekmény szempontjából elgondolkodtató, hogy a frigy éppen farsang éjszakáján történik. Azon az éjszakán, ahol mindenki maszkot visel, nem mutatja meg az igazi arcát, ahogy René és Angéle sem. René szinte a darab végéig nem fedi fel valódi önmagát, és igazából Angéle sem, hiszen rettenetesen szenved attól, hogy anyagilag kiszolgáltatott egy embernek, akit nem szeret, mégis megteszi, önmagát is becsapva. Szerepek mögé rejtik a kétségeiket, a félelmeiket, és a vágyaikat is.
Legendás szerepekbe bújhattak a színészek
A legszórakoztatóbb jelenetek vitathatatlanul Kálloy Molnár Péter és Földes Tamás bravúros alakításának köszönhetőek. Mindketten a kissé szenilis, és a darab primadonnájába, Angéle Didier-be reménytelenül szerelmes Sir Basilt (eredetileg Bazil Bazilovics herceget, Ugaranda kormányzóját) alakították, és bár másképp fogták meg ugyanazt a szerepet, mindketten nagyon szerethető, és igen szórakoztató módon tudták megformálni a legendás szereplőt, melyet egykor a Kossuth-díjas érdemes és kiváló művész, Feleki Kamill játszott.
Szombaton, az első szereposztásban Dolhai Attila és Fischl Mónika játszották a főszerepet, míg vasárnap, a második szereposztásban Renét, vagyis Luxemburg jóképű, ám ágról szakadt méltóságát György-Rózsa Sándor, Angéle-t pedig Lukács Anita alakította. Nekem elsőre szokatlan volt a musicalek világából már jól ismert Dolhai Attilát, egy operettben viszont látni, de azt kell mondanom, hogy ebben a műfajban is remekelt, bár kétségtelen, hogy ehhez kiváló partnere is volt, Fischl Mónika személyében.
Az első szereposztásban Kálloy-Molnár Péter játéka mellett, egészen kiemelkedő Kálid Artúr alakítása is, aki szintén vendégként érkezett az Operettszínházba. Igaz, csak mellékszerepet játszik, de így is képes magára terelni a figyelmet, annyira érdekesen és szerethetően fogott meg, egy egyébként nem különösebben jelentős karaktert.
Fleury-t, akit egykor a primadonnák királynője, Honthy Hanna játszott, most Frankó Tünde, és Vermes Tímea alakította. Nem volt könnyű dolguk,hiszen Honthy Hanna korának legtehetségesebb operettprimadonnája volt, és minden amit csinált egyszerűen utánozhatatlan, utolérhetetlen. Ennek ellenére, vagy talán éppen ezért Frankó Tünde és Vermes Tímea is egy egészen egyedi Fleury-t formált meg. Nem is tudnám (és nem is szereretném) összehasonlítani kettejük játékát, mert érezhetően igyekezték a saját személyiségből megformálni a szerepet, és azonosulni Fleury karakterével.
Összességében nekem az első szereposztásban jobban tetszett a színészi játék, a másodikban pedig az ének volt kiemelkedő.
A cikkünk a következő oldalon folytatódik.
[2017.11.13.]