The Very Best of Billy Idoltól
Az angliai Middlesex-ben, 1955-ben született William Michael Albert Broad, azaz Billy Idol karrierje 1976-ban kezdődött egy punkzenekar gitárosaként. A ’80-as évek elejétől szólópályára lépő énekes mindmáig négy platinalemezzel, különböző filmszerepekkel -, és nem utolsó sorban – a nőnemű rajongók meghódításával (is) dicsekedhet. A Capitol lemezkiadó 2008-ban elérkezettnek látta az időt egy egész életpálya keresztmetszetét bemutató válogatásalbum megjelentetésére.
Még
Tony James basszusgitárossal és
„Generation X” elnevezésű bandájukkal 1983-ban készült a kezdőnóta, a lendületes, jól táncolható, slágeres
„Dancing With Myself”.
Az ezt követő tíz szerzemény kivétel nélkül a ’80-as évek mainstream euro-disco vonulatához igazodik, köztük olyan sikerekkel, mint a dupla
(!) platinalemezes
„Rebel Yell”. Érdekes módon, a punk-rock előadónak aposztrofált, talpig bőrszerkóban, valóban punkos külsővel megjelenő énekest ebben az időszakban az elektronikus, gépi hangszerkísérettel, effektekkel előállított hangzó anyagok jellemezték.
Az elvitathatatlan siker elsősorban a különlegesen egyedi – néhol
Mark Knopfler monotóniáját idéző, de annál széles terjedelmű - orgánumának, valamint katartikus előadói stílusának köszönhető. Az eurodiscos „blokkot” egy eredetileg
Tommy James & The Shondelles által előadott, 1968- ban készült „rágógumi-zene” 1981-es feldolgozása, a Money, money zárja.
Aztán egy ugrással 1990-ben termünk, ahol egy light-os rock nóta, az amúgy szintén platinalemez
„Cradle of Love” jelzi az idők, és a zenei ízlés változását. Mindez nemcsak a dallamvezetésben, de a hangszerelésben is észlelhető; ismét előkerül a szólógitár, ami a ’80-as évek diszkós világában igencsak mellőzött hangszer volt.
Az ezt követő, egykori
Doors-siker, az
„L.A. Woman” valóságos telitalálat.
Billy érces, néhol mégis karcos,
Jim Morrison koncepcióját továbbgondoló előadásban az 1971-es szerzemény – annak minden értékét megtartva - a mai technikai követelményeknek megfelelően szólal meg.
Három, váltakozó tempójú, gitárral súlyosbított punk-rock tétel után, két vadonatúj darab zárja a kiadványt. Ezúttal hús-vér zenészek alkotják a kísérőgárdát, amelyben a gitárokat a régi társ,
Steve Stevens kezeli, a billentyűknél pedig nem kisebb egyéniség áll (vagy ül), mint az egykori dream theater-es
Derek Sharinian.
Az elhunyt, Oscar-díjas, amerikai színészlegenda,
John Wayne emlékére írt ballada, és a lendületes, glam-rock stílusban komponált
„New Future Weapon” című szerzemények arról árulkodnak, hogy a Bálvány 2008-ban is szilárdan áll a talapzatán.
- Hegedűs István -
[2008.08.16.]