2024. november 22. | péntek | Cecília nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Következő programok ugyanitt
Liège-i Királyi Filharmonikus Zenekar
[2024. november 22.
péntek 19:30]
Cantemus 50 - Adventi hangverseny
[2024. december 5.
csütörtök 19:30]
Bach szólóban - Fejérvári Zoltán
[2024. december 12.
csütörtök 19:30]
A diótörő - teljes balettzene - Danubia Zenekar
[2024. december 22.
vasárnap 15:00]
A diótörő - teljes balettzene - Danubia Zenekar
[2024. december 22.
vasárnap 19:30]
Linkek
Fesztiválváros
     
 
Pierre Boulez összes zongoraműve a Zeneakadémián
Dátum: 2005. március 30. 18:00 - 20:00
Helyszín: Zeneakadémia (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem)
 
     

Pierre Boulez összes zongoraműve a Zeneakadémián

Március 30-án 18 órától, néhány nappal Pierre Boulez 80. születésnapja után különleges koncertre kerül sor a Zeneakadémia kistermében. Pierre-Laurent Aimard, Messiaen tanítványa, Boulez zenekarának, az Ensemble Intercontemporain-nek volt zongoristája és legjobb tanítványa, Tamara Stefanovich felváltva illetve együtt eljátsszák Pierre Boulez összes zongoraművét.

Boulez a 20. század második felének kétségkívül egyik legjelentősebb zeneszerzője, az 1950-es években fellépő zenei avantgárd vezéralakja. A schoenbergi tizenkéthangú technika folytatója első műveiben, ide tartoznak az 1940-es évek végén írott zongoraművei, a Notations valamint az 1. szonáta, illetve a monumentális, beethoveni mintákra épülő 2. szonáta. Az 1950-es években az eredetileg csak a 12 hangmagasság meghatározott sorával operáló schoenbergi technikát továbbfejlesztve a zene egyéb paramétereit (ritmus, hangerő, hangszín) is sorokba rendezve létrehozza a „totális szerializmus” mintapéldájának számító Structures című kétzongorás sorozatot. Az 1950-es évek végén született 3. szonáta már egy új esztétikai kísérlet tárgya: a zenében addig ismeretlen „nyitott mű” kérdését vizsgálja. A szonáta felépítése az előadó döntésén is múlik, a Boulez által „formánsnak” nevezett alkotóelemek meghatározott rend szerinti tetszőleges sorrendben játszhatóak, így a műnek nincs defintív formája, minden előadás más és más műformát hoz létre.

Boulez művészete állandó kísérletezésre, addig ismeretlen utak bejárására invitál. Műveit újra és újra átdolgozza, így például az 1990-es években zenekarra írta át első műveinek egyikét, a Notations című zongoradarab-ciklust. Saját zenei stílusát Boulez a különös, „szervezett delírium” szókapcsolattal írja le, s valóban, minden darabja szigorú elvek szerint épül fel, ez a totális szervezettség azonban a hallgató számára gyakran jelenik meg delíriumhoz vezető káoszként. E lejátszhatatlanul nehéz zongoradarabok egy koncerten még soha nem hangzottak el Magyarországon, s különösen nem autentikus kezekben. Pierre-Laurent Aimard – aki több mint 20 évig volt Boulez közvetlen munkatársa – a darabok előadása között ismerteti az egyes műveket és Boulez zenéjét.

[2005.03.20.]

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
-Billentyűs zenész [2024.10.28.] apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Megnéztük - szuperhősök és vikingek metal bulija a Barba Negraban
November 03-án két...

Megnéztük az Animal Cannibalst a Zene Házában - képekkel
Élő zenekaros koncertet adott az...

Megnéztük Horváth Tomi Halloween partyját a Barba Negraban
Valóban verhetetlen - Frank Turner visszatért Budapestre!
Álom Színházban jártunk - megnéztük a Dream Theater koncertjét Mike Portnoy visszatérésével
Hans Zimmer legendás zenéi élőben: Ilyne volt a New Dimension koncert Budapesten
Brit Floyd koncertbeszámoló - Ha nincs ló, tényleg jó a szamár is!
beszámolók még