Pierre Boulez összes zongoraműve a Zeneakadémián
Március 30-án 18 órától, néhány nappal Pierre Boulez 80. születésnapja után különleges koncertre kerül sor a Zeneakadémia kistermében. Pierre-Laurent Aimard, Messiaen tanítványa, Boulez zenekarának, az Ensemble Intercontemporain-nek volt zongoristája és legjobb tanítványa, Tamara Stefanovich felváltva illetve együtt eljátsszák Pierre Boulez összes zongoraművét.
Boulez a 20. század második felének kétségkívül egyik legjelentősebb zeneszerzője, az 1950-es években fellépő zenei avantgárd vezéralakja. A schoenbergi tizenkéthangú technika folytatója első műveiben, ide tartoznak az 1940-es évek végén írott zongoraművei, a Notations valamint az 1. szonáta, illetve a monumentális, beethoveni mintákra épülő 2. szonáta. Az 1950-es években az eredetileg csak a 12 hangmagasság meghatározott sorával operáló schoenbergi technikát továbbfejlesztve a zene egyéb paramétereit (ritmus, hangerő, hangszín) is sorokba rendezve létrehozza a „totális szerializmus” mintapéldájának számító Structures című kétzongorás sorozatot. Az 1950-es évek végén született 3. szonáta már egy új esztétikai kísérlet tárgya: a zenében addig ismeretlen „nyitott mű” kérdését vizsgálja. A szonáta felépítése az előadó döntésén is múlik, a Boulez által „formánsnak” nevezett alkotóelemek meghatározott rend szerinti tetszőleges sorrendben játszhatóak, így a műnek nincs defintív formája, minden előadás más és más műformát hoz létre.
Boulez művészete állandó kísérletezésre, addig ismeretlen utak bejárására invitál. Műveit újra és újra átdolgozza, így például az 1990-es években zenekarra írta át első műveinek egyikét, a Notations című zongoradarab-ciklust. Saját zenei stílusát Boulez a különös, „szervezett delírium” szókapcsolattal írja le, s valóban, minden darabja szigorú elvek szerint épül fel, ez a totális szervezettség azonban a hallgató számára gyakran jelenik meg delíriumhoz vezető káoszként. E lejátszhatatlanul nehéz zongoradarabok egy koncerten még soha nem hangzottak el Magyarországon, s különösen nem autentikus kezekben. Pierre-Laurent Aimard – aki több mint 20 évig volt Boulez közvetlen munkatársa – a darabok előadása között ismerteti az egyes műveket és Boulez zenéjét.
[2005.03.20.]