Moyzes Quartet (SK), Szemző Tibor és a Gordiusi Čomó
A MOLto Vivace, az A38 Hajó közép-európai dzsesszt és világzenét bemutató sorozatának következő, „legkomolyabb” előadásán Szemző Tibor és a Gordiusi Čomó, valamint Szlovákia legnevesebb vonósnégyese, a Moyzes Quartet ad koncertet. A kortárs zene egyik legjelentősebb magyar képviselőjének és a klasszikus képzettségű, de kortárs darabok előadásában is remeklő kvartett együttműködése nem mindennapi audiovizuális élményt ígér.
Az idén harminc éves Moyzes Quartet Szlovákia legnagyobb jelentőségű vonósnégyese. A kiváló XX. századi szlovák zeneszerzőről, Alexander Moyzesről elnevezett, 1975-ben alapított zenekar 1986-ban vált a Szlovák Filharmonikusok hivatalos vonosnégyesévé. Az évek során az Egyesült Államoktól Németországig sokfelé vendégszerepeltek, mindenütt elsöprő sikerrel. A koncertezés mellett aktívan készítenek lemezt, eddig több mint húsz felvételük jelent meg. Repertoárjukon klasszikus darabok éppúgy megtalálhatók, mint avantgárd szerzemények, vagy Astor Piazzolla tangói. Fontos feladatuknak tekintik a szlovák szerzők műveinek megismertetését. Az est másik szereplőjével, Szemző Tiborral régóta tartó barátságot ápolnak, több alkalommal léptek fel együtt – a mostanihoz hasonlóan.
A Moyzes Quartet tagjai
Stanislav Mucha: első hegedű
František Török: második hegedű
Alexander Lakatoš: brácsa
Ján Slávik: cselló
Az idén ötven éves Szemző Tibor Magyarország egyik legjelentősebb zeneszerzője. Erdély Miklóssal éppúgy dolgozott együtt, mint a 180-as Csoporttal és Forgács Péterrel. Rendkívül sokoldalú művész, önálló zenedarabokat éppúgy komponál, mint kísérőzenét filmekhez, színházi vagy táncszínházi előadásokhoz. A zeneszerzésen kívül jelentősek performance-ai, melyeket elsősorban az Új Modern Akrobatika nevű csoporttal adott elő, emellett több filmet is készített. Jelenlegi, Gordiusi Čomó nevű együttesét 1998-ban hozta létre. Szemzőt szenvedélyesen érdekli az emberi hang és az instrumentális zene összeillesztése, illetve a különböző hangi rétegek egymásba tolása. Több darabjának fontos eleme a – nem énekelt, esetleg dúdolt – narráció, valamint a különálló rétegekből, „layerekből” összeálló zenei szövet. Hasonló rétegzettség jellemzi majd ezt az estét is: egyfajta folyamat alakul ki, melyben a dialógusoknak éppoly nagy szerepe van, mint a zenének vagy a vetített látványnak. A folyamat része Joseph Haydn vonósnégyese (Krisztus hét szava a keresztfán) a Moyzes Quartet előadásában, a Szalai Péter tablással előadott Sirály, a buddhizusra reflektáló A túlsó part, vagy az idei filmszemlén bemutatott Szemző-kisfilm, az Ez van, mely Ottlik Géza szövegére készült.
Diszkográfia
Pillanatkép a szigetről, 1987
Privát kijáratok, 1989
Meteo, 1990
Ain’t Nothing But a Little Bit of Music for Moving Pictures, 1992
A lelkiismeret/Narratív kamaradarabok, 1993
Az utolsó magyar PVC, 1994
Tractatus, 1995
Viszonylagos dolgok, 1998
A túlsó part, 1999
Egy másik part/Angyalkar, 2000
Örvény oratórium, 2000 (Forgács Péterrel)
Balra a Nap, 2000
Láthatatlan történet, 2001
Dunai exodus, 2002
South of No North, 2003
Belépő elővételben: 1500 Ft, a koncert napján: 2000 Ft.
[2005.04.06.]