Audiovizuális terror Debrecenben
Ez év június 2.-án pénteken, pontban este 9-kor megkezdi az Unplugged Music Club-ban az emberek audiovizuális terrorizálását egy mindenre elszánt, jódlizó zombikból álló horda.
A nem mindennapi zenei aberráltságot felvonultató estén 2 lelkes brigád fogja remélhetőleg kellemesen borzolni az idegeket.
Elsőnek érkezik a vérpadra, az először Debrecenbe látogató Yellow Spots nevű budapesti, 6 tagú formáció, amely egy igen komoly színpadi horror show-val fogja sokkolni a fel nem készült publikumot. A csapat az itthon még kevésbé ismert psychobilly műfajnak hazai képviselői. A jelenlegi társulat 2004 óta működik együtt ebben a formában, de az ötlet már ’95-ben megfogant a zenekar dobosának, Schlekinek a fejében. Folyamatos tagcserék jellemezték a zenekar eddigi történetét, de most remélhetőleg a végleges formáját vette fel a csapat. Talán a legfontosabb változás a 2004-ben énekesi posztra törő Aberrált Atya érkezése volt. Schleki és Aberrált a Csók és Könny nevű csapatban is együtt zenélnek. A nagybőgőn Napocska tépi a húrokat, aki a Tremors nevű psychobilly banda bőgőse is volt. Ez idő alatt már számos európai országban bizonyították tehetségüket és a zenéjük létjogosultságát. A főként Budapesten és az ország nyugati felében ismert banda játszott már Szlovákiában, Franciaországban, Németországban és Ausztriában is a stílus ismertebb külföldi képviselőivel közösen.
A produkció szerves része a maszkírozás, arckifestés. Ennek a lényege magában a műfaji sajátosságokban keresendő. A psychobilly stílus lényege, hogy az ’50-es években, a „kedvencek temetőjébe” élve eltemetett rock’n’roll banda tagjai napjainkban kimásznak a sírjaikból, és zombiként tépik tovább a húrokat, egy kicsit rohadós mellékízzel. Maga a psychobilly zene ’77-ben teremtődött meg hivatalosan a The Cramps zenekar Gravest Hits c. első maxi lemezével. Természetesen az egykori rock’n’roll időközben már társult a punk-kal, ettől jóval vadabbá és pörgősebbé vált a muzsika. A Yellow Spots zenekar ennek még egy tovább gondolt alternatívája, amely már fúvósokkal is bátran, érzéstelenítés nélkül operál a dalaiban. Saját szavaikkal élve magukról:
„A magát csak "belezős rakkendroll" zenekarként számon tartó, Yellow Spots egy abszurd rock&roll csapat morbid humorú szövegvilággal, nagybőgővel és fúvósokkal. Johnny Rotten fél liter paprikavodka elfogyasztása után szodomizálja Fenyő Miklóst egy ledurrant, szocreál táncdalfesztiválon, az összefonódásból született gyermeket pedig Sade márki művein, Lucio Fulci B-kategóriás horrorfilmjein és Borsodi Bivalyon nevelik. Így születik meg a "belezős rakkendroll", mint elviselhetetlen, dobhártyagyalázó műfaj. Lugosi Béla bekanalaz egy tál gulyást, belövi magának a morfiumot és Yellow Spots koncertre indul. Komár László már nem ilyen bátor. Csak zárt ajtó mögött, fülhallgatóval meri hallgatni a zenekar szerzeményeit, közben nyakkendőt köt, és bakancsban táncol a tükör előtt.” –Szerintem ez mindent elmondott, amit csak lehetett a témában.
Az estét teljesen beszövő őrület méltó folytatásaként következik, a hazai pálya előnyeit élvező, progreszív sramli műfajában domborító Spatzen Jodler Sextett jódlizó űrhajója, rajta legénységével és természetesen Sándor királlyal. A Spatzen Jodler Sextett zenekart Kondor József volt önkéntes tűzoltó nagyobbik, csúnyábbik gyermeke, Kondor Csaba főállású képzett zenész és Fazekas „Zseló” Árpád morálfilozófus hívta életre 2002 őszén.
Az ötlet egy csodás találkozás hatására fogant, amikor is Csaba egy lakodalomi munkavégzés alkalmával, az ott videós szakmunkát végző ifj. Tóth Sándor derecskei lakossal ismeretséget kötött. Sándorról hamar kiderült, hogy megszállott jódlirajongó, aki példátlan sramli kazetta-gyűjteménnyel és lenyűgöző Alpok-fotósorozattal rendelkezik, mindezek mellett pedig ő maga is gyakorló jódliművész. Innen már egyenes út vezetett a zenekar megalakulásáig. A csapat tagjai adottak voltak, hiszen a baráti kör, a világhírű Lyuhász Lyácint Bt. alkotó közösségének prominens személyiségei önként, s dalolva csatlakoztak a kezdeményezéshez. Nevezetesen Bíró Kornél szociállogisztikai referens, Dr. Kondor Tamás ideg- és elmekritikus és Burai Árpád hanyatláskutató személyében.
A zenekar így a Lyuhász Lyácint Bt. égisze alatt kezdte meg áldásos tevékenységét és a Bt. koncertek előtt adta elő rövid, ámde annál ütősebb műsorát. Az első szeánszra a debreceni Lovarda színpadán került sor 2003-ban. A siker borítékolható volt, így nem is érte váratlanul a zenekart. Az ezt követő koncertek során bizonyosodott be, hogy a magyar társadalom mennyire fogékony erre a svájci művészeti ágra és annak a metállal, punkkal, skaval és még ki tudja mivel történő ötvözetére. Ez további lökést adott a sextettnek a kétes hírnév felé vezető rögös úton. 2003 végén „Elektromos lakodalom” címmel világra jött a formáció nulladik albuma, kísérleti példányszámban és jelleggel.
A csapat egyre több meghívást kért és kapott, s szűkebb pátriáján, Debrecenen kívül is eleget tett ezen felkéréseknek. A 2004-es Hangfogó klubos megmozdulás alkalmával ifj. Tóth Sándor fejére hivatalos ceremónia során felkerült a korona, s a művész felvehette az I. ifj. Tóth Sándor Magyarország jódlikirálya megtisztelő címet. 2004-ben csatlakozott a zenekarhoz Kiss Ernő hajfodrász és földrajztudós, aki ezidáig számos metálzenekarban tette le névjegyét és az ő gitárvirtuózitásával kiegészülve immáron a legnagyobb hazai előadók közé emelkedett az amúgy is fantasztikus project. Az érdeklődés a média részéről sem maradhatott el. A Spatzen Jodler Sextett így kapott meghívást Hajós András "Benne leszek a tv-ben" című elhanyagolható műsorába, ahol is a felvétel után életre szóló barátságot kötött Komár László táncdalénekessel.
Nem meglepő az sem, hogy a fiúk a filmvásznat is meghódították egy a debreceni Kuckó művésztanya által forgatott filmben, nevezetesen a „Csaramora” című alkotásban, ahol egy kocsmajelenetben adták elő a „Honvéd Banda” sajátos átiratát.
A nagyobb nyári fesztiválok és kisebb klubkoncertek állandó fellépőjeként, folyamatos rajt-cél győzelmeket arató zenekar 2005-ben szerzői kiadásban placcra dobta első hivatalos albumát „Jöttem, láttam, jódliztam…” címmel.
(Árpád – Kori leletek)
[2006.05.22.]