Mitsoura és Tóth Evelin az A38-on
Május 13-án a Mitsoura zenekar adja ritka budapesti fellépéseinek egyikét az A38 Hajón. Juhász Miczura Mónika énekesnő és zenésztársainak (többek között a Neóból ismert Moldvai Márk, az indiai zene nagy tudósa, Szalai Péter és a cimbalommester Lukács Miklós) egyedülálló színpadi produkciója különleges eseménynek ígérkezik, már csak azért is, mert előzenekarként az Ektarból ismert Tóth Evelin lép fel, aki az elmúlt egy évben megjelent három különböző stílusú lemezéből ad ízelítőt.
Juhász Miczura Mónika, azaz Mitsou a legnépszerűbb roma előadóművészek közé tartozik. Zenei-előadói világképét elsősorban a családi hagyományok formálták. Békéscsabán nevelkedett, majd a szentesi gimnázium dráma-irodalom tagozatára járt. Később a család Budapestre költözött, ahol Mitsou találkozott Zsigó Jenővel, az Ando Drom együttes vezetőjével.
Mitsou nyolc éven át volt a zenekar énekesnője – több lemez és filmzene, számtalan magyarországi és külföldi fellépés lett az eredmény.
Mitsou később kivált a zenekarból – az igazi szólókarrierre mégis három évet kellett várni. Ez az időszak elsősorban az útkereséssel, a kísérletezéssel telt. Végül 2003 második felére összeállt az az anyag, ami jóval több, mint egy lemez: valóságos zenei és audiovizuális projekt. A Mitsoura album nagyrészt tradicionális cigány dalok feldolgozásaiból áll. Ám ezek a feldolgozások nem egyszerűen újrahangszerelések vagy hagyományőrző előadások az eredeti motívumok szigorú megőrzésével. A cél sokkal inkább annak az atmoszférának a megidézése, amelyből e dalok származnak.
A 2003-as albumot jókora késéssel követte az eredetileg 2007 márciusára ígért, de csak 2008 nyarán megjelent második lemez, a Dura Dura Dura. Erre az anyagra már igencsak összeforrt a produkció, elképesztően egységes, összetett és gazdag zenei világ bontakozik ki a Mitsoura produkcióból.
Ebben Mitsou páratlan és különleges énekhangja mellett nagy szerepet játszik a hangszeres gazdagság: a multiinstrumentalista zenészek nem csupán hagyományos roma hangszereket szólaltatnak meg (mint például a kanna vagy a cimbalom), hanem az ír, az egyiptomi, a török, a bolgár, az afrikai és az indiai népzene eszközeit is.
Mindez – a Neóból ismert Moldvai Márknak köszönhetően – erőteljes elektronikus hangzásokkal keveredik. Mindennek rendkívül sűrű szövésű zenei textúra, meglepő ritmikai változatosság és még a nyugodtabb számok esetében is magával ragadó dinamizmus az eredménye.
A Mitsoura intenzitását csak fokozza a Mandula Éva által létrehozott, kör alakú vászonra vetített látvány, melyben roma festők motívumai éppúgy szerepelnek, mint elektronikusan létrehozott, pszichedelikus víziók.
Az Ektar énekesnője, Tóth Evelin világéletében saját, önálló útját járta. A zenével-színházzal gyerekkora óta intenzíven foglalkozó énekesnő klasszikuszenei tanulmányait követően rendkíívül sokoldalú technikai képzésben vett részt: az indiai énektechnikákat éppúgy tanulmányozta, mint az afrikai vagy szefárd stílusokat, és így alakította ki sajátos, egyedi technikáját, amit leginkább a test egyfajta hangszerként való, szabad improvizatív használata jellemez. Alternatív és mozgásszínházi produkciókban is részt vett, és e sokféle forrás teszi számára lehetővé a legnagyobb zenei szabadságot.
Tradicionális szefárd, magyar, népzene, elektronikus kompozíciók, dzessz egyaránt megtalálható repertoárján. Sokoldalúságát jól jellemzi az elmúlt egy évben megjelent három lemeze: a Hamid Drake-kel készített Csókoljon meg... az Énekek éneke motívumait dolgozza fel, az Ölelésben című album Erikk McKenzie novég elektronikus zenésszel készült, míg az akusztikus Rubái trió lemeze Omár Khajjám verseit dolgozza fel.
E sokoldalú, izgalmas világ, Tóth Evelin páratlanul gazdag világa mutatkozik be az A38 Hajón.
-a38-
[2010.05.05.]