M83 az A38-on!
A francia rock egyik legjelentősebb és legnagyobb nemzetközi sikert elért együttese, az Anthony Gonzalez vezette M83 először jár Magyarországon. Az A38 Hajón legutóbbi, monumentális dupla albumát mutatja be.
Kezdő zenekritikusok és alkoholos befolyás alatt álló nyelvészhallgatók kedvenc szórakozása, hogy egymásra licitálva sorolják a rocktörténet legtalálóbb zenekarneveit. Most nem hirdetünk végeredményt, de annyi biztos, hogy az M83 (mivel francia zenekarról van szó, ejtsd: em-katröven-troá, de a jegyet vásárolni szándékozóktól elfogadjuk az em-nyolcvanhármat is) dobogós helyen végezne. A kozmikus hangulatokkal szívesen operáló, kifelé és befelé egyaránt űrhajózó, kicsit pszichedelikus, kicsit újhullámos zenekar az egyik legszebb spirálgalaxisról, a Messier 83-ról választotta nevét.
Bár az M83-t zenekarként szokás számon tartani, alapvetően mégis egyszemélyes projektről van szó: a spanyol-francia Anthony Gonzalez produkciójáról, amit az antibes-i születésű fiatalember még a kétezres évek elején alapított Nicolas Fromageau társaságában. Aztán a második album világkörüli turnéja után az utóbbi elhagyta a projektet, Gonzalez pedig dalszerző-producer-frontemberként lényegében egyedül vitte tovább az ügyet, természetesen igencsak illusztris, már-már állandó taggá váló vendégzenészekkel.
Az M83 azon kevés francia zenekar közé tartozik, amelyek angolszász területen is jelentős sikert arattak, majdhogynem nagyobbat, mint hazájukban – talán ez is az oka, hogy Gonzalez nemrég Los Angelesbe költözött. Pedig az első lemez nem ígérte a későbbi nagy népszerűséget: aránylag visszhangtalanul tűnt volna el a franciaországi lemezkiadás tengerében, ha a neves Mute kiadó nem jelenteti meg újra. A második album, a Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts már igazán tarolt, Gonzalez népszerűsége producerként is hatalmasat nőtt. Az M83 saját zenéi mellett irgalmatlan mennyiségű remix-felkérést kapott, és a Bloc Party, a Depeche Mode, a Goldfrapp, a Placebo számára készített remixek ismertté és elismertté tették a zenekar nevét.
Ehhez járult az, hogy Gonzalez nem csupán nagyszerű zeneszerző, de igazán komoly producer és menedzser is, aki pontosan tudja, hogy kivel érdemes együttműködni a siker érdekében. Zseniális producerekkel/hangmérnökökkel dolgozott együtt, mint például a Suede-, a Sugarcubes- vagy a Sigur Rós-lemezekről ismert Ken Thomasszal, vagy a Rapture, a Ladytron és Tracey Thorn hangzásfelelősével, Ewan Pearsonnal. Az M83 előzenekarként turnézott a Depeche Mode-dal, a Killersszel, a Kings of Leonnal, egyszóval: kegyetlenül befutott.
Minden partner közül a leggyümölcsözőbb együttműködést a kitűnő dalszerző-billentyűs-énekesnővel, Morgan Kibbyvel alakította ki, aki a budapesti koncerten is jelen lesz. Kibby talán az egyetlen, akinek Gonzalez beleszólást enged a művészi folyamatba, méghozzá nem is keveset: dalszerzőként, hagszerelőként és muzsikusként is jelentős a szerepe. Komoly munkát végzett az M83 legutóbbi, tavaly megjelent nagylemezén, a Hurry Up, We Are Dreamingen is, aminek anyagát az A38-as koncerten is bemutatják.
Manapság, amikor jóformán mindenki különálló számokban, iTunes- és Spotify-letöltésekben gondolkodik, maximum 99 centes értékben, meglehetősen ritka jelenség a dupla album. Az egyszerre trendi és időn kívüli M83 ezzel is szembe megy a korszellemmel: egy gigantikus, Gonzalez szavaival „epikus” mű, ami hangulatában a gyerekkor cocteau-i álomvilágát, zeneileg pedig a nyocvanas évek szintipopját idézi. A „szintipop-megidészés” elsőre rosszul hangzik, azonban az M83 elképesztően invenciózusan, egyedien nyúl ehhez a hagyományhoz, varázslatosan gazdag, hol ambientes, hol diszkósan lüktető, hol pszichedelikusan elszálló, hol monumentális, hol slágeres, de mindig friss és kiszámíthatatlan, dúsan áradó hang-tájképeket teremtve.
Nem véletlen, hogy a Hurry Up... az összes komolyan vehető zenei magazin éves összesítésében az elsők között szerepelt, a Pitchforktól a Spinig. A kritikusi hozsannák ezúttal találkoztak a közönség ítéletével is, a zenekar történetében először látványos eladásokat produkálva, dupla albumként például a 15. helyig kúszott fel a Billboard kétszázas albumlistáján.
A kortárs elektronikus rock egyik leginkább aktuális zenekara először jár Magyarországon. Az A38 Hajón úl nagylemezét mutatja be.
[2012.05.30.]