Különleges Kékszakállt mutatott be az Operettszínház
Míg Boulotte kendőzetlenül kimond mindent, amit éppen gondol, addig Kékszakáll és a szenátor legfőbb bizalmasaik nem mernek nyíltan lázadni főnökeikkel szemben. Mégis Popolani, Kékszakáll dörzsölt személyi titkára (Peller Károly/Erdős Attila) és Oscar, a szenátor főtanácsadója (Langer Soma, Kendi Ludovik) lesznek végül azok, akiknél egy ponton mégiscsak betelik a pohár. Az engedelmességnek is van határa, különösen akkor, ha ennek gyilkosság az ára. Miközben a történet sodorja a nézőt, igen elgondolkodtató társadalomkritika is megfogalmazódik a műben, amikor a magabiztos cégvezetők, akik azt hiszik, hogy a féltékenységből, bujaságból, önzésből, titokban, alattomosan elkövetett kegyetlen tetteik soha nem lepleződnek le, pórul járnak. Még a legnagyobb nyelvcsapásokkal hajbókolóknak, a pillanatnyi előnyért, és hamis vágyakért másokon (látszólag) érzés nélkül átgázolóknak is elege lesz egyszer a lelkük nyomorításából. Akkor pedig minden kiderül.
A két férfi hamis megbecsüléséért folytatott hatalmi játszmái mellett, a nők esendőségét, az emberi gyarlóság másik oldalát is több ponton kiemeli a darab. Az egyik ilyen pillanat, éppen az, amikor Clémentine, a szenátor felesége (Kállay Bori, Kalocsai Zsuzsa) a házastársi hűség nehézségei, a szerelem és az érdekházasság előnyei és hátrányai miatt vívódik. Kállay Bori alakítása egyébként végig magával ragadó. Humoros és nőies, magára vonzza a néző tekintetét szinte minden jelenetben.
A darab táncos-komikus alakját Saphirt; a pizzafutárnak álcázott herceget Dolhai Attila és Veréb Tamás formálja meg, míg párját Fleurette-t Bojtos Luca és Kardffy Aisha alakítja. Egyiküknek sincs könnyű dolga, mert dalaik szinte kivétel nélkül nagyon pörgősek, ezért végig gyorsan és persze tisztán kell énekelniük. Dinnyés Dániel a darab zenei rendezője szerint az egész darab nagyon szövegközpontú, éppen ezért óriási felkészültséget és profizmust igényelt a színművészek részéről, hogy a nagy nóták kiéneklése, a szövegek pontos elsajátítása, és persze a profi színészi játék mellett, ezeket a bonyolult, lelki sérülésektől eltorzult személyiségű, ambivalens karaktereket ilyen zseniálisan meg tudják formálni. Különösen nagy kihívást jelenthet Csuha Lajosnak és Veréb Tamásnak, hiszen életükben először debütálnak operett szerepben. Ezzel Kendi Ludovik, Lusine Sahakyan és Erdős Attila is így van, de talán nekik könnyebb a dolguk, hiszen az opera világából érkeztek.
Modern díszlet, izgalmas részletekkel
A cselekmény lassan, fokozatosan bontakozik ki, és a bonyodalom mellett egyre izgalmasabbá válik a színpadkép is. A díszlet, amit Balázs Juli tervezett statikusabb, egyszerűbbnek ható, modern stílusú, mégis rengeteg izgalmas elemet rejt magában, akárcsak maga a mű. A lifttől egészen a Bubble Blue Cola automatáig mindennek jelentése van. Zseniális ötletek és nagyon izgalmas, kreatív, rejtett, humoros utalások lelhetők fel végig a darab során, ami egy operettől szokatlan ugyan, de éppen ettől izgalmas a Kékszakáll.
Ebben az operettben semmi nem az aminek látszik: A Bonviván bár szenvedélyes mégsem az a tiszta, szerelmes, tökéletes hős. Ő sokkal inkább az a sebzett, mégis szerethető rosszfiú, akiért rajonganak a nők, aki azt hiszi, egy csettintésre bárkit megszerezhet magának. A primadonna pedig nem úri kisasszony, hanem egy ismertségre, elismerésre vágyó, karakán nő, aki sokkal inkább vágyik a pillanatnyi élvezetre, mint a házasságra. Az egész darab szenvedélyes, izgalmas, sokszor meghökkentő, nagyon modern felfogású és ami a legfontosabb: elgondolkodtató. Azok számára talán túl merész is lehet, akik a klasszikus operettekért rajonganak, de biztos vagyok benne, hogy megtalálja majd az értő közönségét.
Suri Andi
Képekért klikk a következő oldalra.
[2018.03.25.]