2024. november 22. | péntek | Cecília nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
A nürnbergi mesterdalnokok Magyarországon
A nürnbergi mesterdalnokok- cselekmény
Kik voltak a mesterdalnokok?
Képgalériák
A nürnbergi mesterdalnokok az Operában
A Sajtótájékoztatón
Kapcsolatok
Friedemann Kunder
Fodor Gyula
Kovács János
Jurij Szimonov
Vidnyánszky Attila
Kesselyák Gergely
Magyar Állami Operaház
Gurbán János
Berczelly István
Sárkány Kázmér
Ambrus Ákos
Kiss B. Atilla
Kovácsházi István
Mukk József
Beöthy-Kiss László
González Mónika
Wierdl Eszter
Kapcsolódó események
Wagner, R.: A nürnbergi mesterdalnokok
[2006. május 24.
szerda 17:00]
Wagner, R.: A nürnbergi mesterdalnokok
[2006. május 27.
szombat 17:00]
Wagner, R.: A nürnbergi mesterdalnokok
[2006. május 31.
szerda 17:00]
Wagner, R.: A nürnbergi mesterdalnokok BEMUTATÓ
[2006. május 20.
szombat 17:00]

A nürnbergi mesterdalnokok az Operában, ahogy a rendező látja

Ennek a történetnek egyik központi figurája Sachs, akin keresztül az események szálai keresztülfutnak, aki összefogja és megoldani igyekszik az emberi viszonyok összekuszálódott rendszerét. Aki egyszerre képes megélni a szerelem gyötrő és gyönyörűséges valóságát, ugyanakkor megtenni a boldogságról való lemondás legnemesebb gesztusát, felismerve azt, hogy az ő küldetése nem más, mint hogy teret adjon a művészetben és a szerelemben is az újnak, aki egyszerre tud szárnyalni és segítséget nyújtani másoknak is a szárnyalásban.

Képes örülni annak, ha mások magasabbra jutnak, vagy szebben tudnak zengeni, mint ő, mert ezen keresztül látja megvalósulni az eljövendő újat, a jövő gyönyörűségét, és ezt fontosabbnak tekinti saját, egyéni boldogságánál. Küldetése, nagysága a lemondás képességében rejlik, és ily módon talán az egész mű egyik kulminációs pontját, esszenciáját jelenti a III. felvonás 5-ik jelenete, amikor Sachs lemond Éváról, és az életről, a költészetről, a lét álomszerűségéről énekelve fogalmazza meg ars poeticá-ját.

Az előadás stílusa, gesztusrendszere a díszlettervezőmmel és alkotótársammal, Alekszandr Belozubbal való hosszú vajúdás, keresés során tisztult le. Korábbi rendezéseimhez hasonlóan igyekeztem a cselekmény reális helyzeteit, közegét alapul venni, nem törekedtem arra, hogy eleve absztrakt, párhuzamos jelrendszert építsek fel. A rendezés során megpróbáltam a valóságos, realisztikus történetmesélésből fokozatosan átlépni, átemelkedni egy szimbolikus világba, kerültem a szándékos, öncélú modorosságot, a mesterkélt „modernkedést”, mivel érzésem szerint Wagner zenéje önmagában leveti a felesleges gesztusokat. A tér kialakítása, a díszletek és jelmezek visszafogott stilizáltsága és a szereplők mozgása együttesen tisztul le a III. felvonás elejére, hogy aztán a fináléra, a dalnokverseny megmérettetésére újra előjöjjenek a korábbi gesztusok egy teljesebb, kibontott formában.

A tér zenéje számomra mindig is kulcskérdés volt – itt is az absztrakt és a konkrét, az elemelt és a valóságos ábrázolás közötti feszültség dinamikája határozza meg a formanyelvet, mivel számomra a stilizáltság nem a történettől való eltávolodást, hanem mélyebbre ásást jelent. A wagneri történetmesélést megőrizve festményszerű kompozícióban, mozgásban, térben igyekeztem ábrázolni azt az univerzalitást, amely a mű szakrális vetületét hordozza. Nem véletlen, hogy a darab cselekménye is egy templomból indul, hogy aztán az előadás végére egyetemes szimbólumok mitológiai szintjéig emelkedjen – ahol a Nap, a Hold, a csillagok határozzák meg azt a szakrális közeget, amelyben még a profán tárgyak is, mint például egy cipőfűző ihletforrássá válhatnak. Ezért domináns szín ebben az előadásban az arany, a nemes, ragyogó napszín, amely egyúttal a teremtés örök energiáját is szimbolizálja.

Egy zseniális művész, Richard Wagner lenyűgözően szép alkotásának, a Nürnbergi mesterdalnokoknak a megszólaltatására vállalkoztam alkotótársaimmal együtt. Nekünk is be kellett járni azt a szellemi-lelki utat, amit Wagner ábrázolt szereplőin keresztül, és remélem, hogy az az alázat és küzdelem, amelyre az előadás létrehozásához volt szükségünk, a nézők számára is átélhetővé teszi az emberi lét és a művészi küldetés nagy misztériumát.

Vidnyánszky Attila

[2006.05.19.]

« előző oldal  (2. oldal)  

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
-Billentyűs zenész [2024.10.28.] apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Megnéztük - szuperhősök és vikingek metal bulija a Barba Negraban
November 03-án két...

Megnéztük az Animal Cannibalst a Zene Házában - képekkel
Élő zenekaros koncertet adott az...

Megnéztük Horváth Tomi Halloween partyját a Barba Negraban
Valóban verhetetlen - Frank Turner visszatért Budapestre!
Álom Színházban jártunk - megnéztük a Dream Theater koncertjét Mike Portnoy visszatérésével
Hans Zimmer legendás zenéi élőben: Ilyne volt a New Dimension koncert Budapesten
Brit Floyd koncertbeszámoló - Ha nincs ló, tényleg jó a szamár is!
beszámolók még