2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
A négyütemű rock & roll motor - A V'Moto-Rock története I.
A négyütemű rock & roll motor - A V'Moto-Rock története II.
A négyütemű rock & roll motor - A V'Moto-Rock története V.
A négyütemű rock & roll motor - A V' Moto-Rock története III.
A négyütemű rock & roll motor - a V’Moto-Rock története  IV.
A négyütemű rock & roll motor - A V'Moto-Rock története VI
Demjén Ferenc már készül - fantasztikus lesz a V' Moto-Rock Aréna-bulija?
Egy fantasztikus V' Moto-Rock buli készül a Sportarénában - beszélgetés Menyhárt Jánossal
Kapcsolatok
V'Moto-Rock
Sáfár "Öcsi" József
Demjén "Rózsi" Ferenc
The Beatles
Lerch István

Újabb titkok a V' Moto-Rock történetéből - interjú Lerch Istvánnal

Lassan elérkezik a pillanat, mikor a négy legendás zenész a Budapest Sportaréna színpadán, közel húsz év különélés után, megmutatja mit jelentett – és mit jelenthet ma is – a szó legnemesebb értelmében vett,igazából semmilyen műfaji skatulyába nem tuszkolható zene Magyarországon. A szuperkoncert kapcsán Lerch Istvánnal, a V’Moto-Rock billentyűsével beszélgettünk.

- Hogyan, és kitől származott az ötlet a V’Moto-Rock megalakítására?
- A 70-es években markánsan progresszív jegyeket magán viselő V’73 együttes benevezett a Metronóm ’77 fesztiválra. Az én zenémre Sáfár Öcsi írt szöveget, amely „világvége hangulatot” tükröző mondanivalója miatt nem nyerte el a zenei szerkesztő Módos Péter tetszését. Javaslatára Demjén új verset kreált a meglévő dallamra, ebből lett a „Csak egy pillanat”. Ekkor - életünk első személyes találkozása alkalmával - Rózsi már fölvetette a közös munka lehetőségét. Bármennyire is szívem csücskének éreztem a V’73-t (egyébként ma is az) tudtam, hogy nincs perspektíva, soha nem lehet saját nagylemezünk. Márpedig egy zenészt két dolog éltet: a lemez és a koncertezés. Herpai Sanyi dobos adott volt, a gitárost – több jelentkező közül kiválasztva – Rózsi javasolta; Menyhárt „Menyus” János mellett döntöttünk. Mivel a V’73 a Volán hathatós támogatását élvezte, nem szerettük volna elveszíteni ezt a lehetőséget. Így a névválasztásnál a meglévő V betűhöz kellett illeszteni valami frappáns kifejezést, a Moto-Rock több szempontból is hatásosnak bizonyult.

- Hogyan élte meg a V’73 basszusgitárosa, Sáfár József, hogy nem lehet tagja az új formációnak?
- Fájdalmasan. Öcsi többet jelentett, mint egy szimpla zenekari tag; annak idején egy iskolába jártunk, vele kezdtem a Hétfő együttesben, ráadásul nagyon jó barátság fűzött össze bennünket. Nem utolsó sorban egy szenzációsan jó zenésztől kellett megválnunk. Éppen ezért, nagyon nehezemre esett közölni vele a rossz hírt, amire egy alapos berúgás kíséretében az Erzsébet sörözőben került sor. Muszáj volt ezt meglépni, hiszen egy bandában nem lehet két basszusgitáros.

- Mondjuk, ha Rózsi „csak” frontember lett volna…?
- Ezzel is próbálkoztam. Futottam egy kört Rózsinál, hajlott is rá. Aztán rájöttem, hogy később ez nagyon sok probléma forrása lehet, úgy hogy maradt a „négy henger”.

- Az együttes tulajdonképpen bőrruhás rock-zenekarként indult, de az első lemez után jónak láttátok módosítani a stílust. Miért?
- Igazából nem tudtuk, hogy mit akarunk. Rózsi első szólólemezét játszottuk, és fölvettünk egy kislemezt, a Motor boogie-t. Ruhánk is a motoros miliőhöz próbált igazodni;de nem bőrből készült, csak úgy nézett ki. A színpadra feltolt motorral úgyszintén a stílust kívántuk demonstrálni, az első lemezen mégis inkább a szentimentális számok domináltak.

- A VMR nóták dallamáért – nagyjából 80%-ban - Lerch István volt a felelős. A banda többi tagjának mennyire lehetett beleszólása a végleges kialakításban?
- Mint zeneszerző, kétfajta identitással rendelkeztem. Az egyik a klasszikus zenei alapokon nyugvó virtuóz billentyűs, az Emerson-féle vonal, a másik inkább Elton John világát idéző líraibb vonulat. A Beatlesben is inkább a szép dalok fogtak meg.
Már a V’ 73-ban kialakult bennem a rendszeres próbák rutinja. Később a V’Moto-Rock is rengeteget gyakorolt, és ott a pincében sok minden eldőlt. Az első két nagylemez esetében abszolút műhelymunkáról beszélhetünk. Még a Gyertyáknál is az akusztikus hangszerelés volt a jellemző, de a Garázskijáratban már kezdtem használni a computert is. Ahogy bővült a hangszerparkom úgy jöttek sorban az új felfedezések. Jött az új hullám, ezt a stílust is beemeltük a V’Moto-Rock zenei világába – igaz inkább poénként – ez lett a New Wave. De az első rappet is mi írtuk 1984-ben! Úgy érzem színes karriert sikerült befutnunk, hiszen minden lemezünk kicsit más.

- Ez a színes karrier azért arról is árulkodik, hogy csapat 12 éves működése szinte állandó útkeresésben telt el. Mi lehetett az oka, hogy a két csúcs LP után (II. és Gyertyák), a Garázskijárat, az V. és a Fény felé, sokkal halványabbra sikerült?
- Nem hiszem, hogy egyértelmű útkeresésről beszélhetnénk. Kísérletező zeneszerző voltam és vagyok, aki nem akart megrekedni a slágergyártás szintjén, amellett, hogy a siker nyilvánvalóan engem igazol. Ráadásul a közönség követelését sem lehet figyelmen kívül hagyni. Persze a jó értelemben vett slágerekről beszélek, mert ma ennek a szónak – sajnos - van némi pejoratív kicsengése. A Várj, míg felkel majd a Nap, a Jégszív vagy a Gyertyák a maguk rendhagyó szerkezetével, dallamvezetésével a mai napig is büszkén vállalhatók, de a többi lemezen is van egy csomó dalom amire szívesen emlékszem. Ezzel együtt senki nem kötelezhet arra, hogy csak slágereket írjak.

- Mint zeneszerző, nyilván egyfajta koncepcióval dolgoztál, ami később, egyre inkább a komputerizált muzsikát jelentette. Ezt a fajta sound-ot mindenki magáénak érezte?
- Nem volt egyértelmű a megítélés. Mi egy őrült laza zenekar voltunk, akik nem szigorú koncepció mentén dolgoztunk. Mindenki hozta az ötletét, ha tetszett megcsináltuk. Mondjuk Menyus lehetett volna talán aktívabb, de amiket írt, pl. a Miért, vagy a Miért adnánk fel, abszolút megállja a helyét. Mikor a dob-komputert megvettem, Herpai Sanyinál nem okozott osztatlan lelkesedést, az biztos. Nyilván nem vette jó néven, hogy a gép fog dobolni helyette. Persze csak egy-két lemezen, de élőben hús-vér emberként dolgozott a szerelés mögött. Utólag belátom, jogos volt a felháborodás részéről, miközben egy csomó veszekedést spóroltunk meg ezáltal…

- Hogyan érezte magát a VMR a koncerteken, mennyire lehetett az ő közege ez a miliő?
- Jó lemezeket csináltunk, jó számokkal. Voltak jó koncertjeink és voltak nem jó koncertjeink; nem mindig tudtuk kihozni magunkból a maximumot.1982-ben mi nyitottuk – együtt a Minivel - a mostani Sportaréna elődjét, a BS-t (Budapest Sportcsarnok – a szerk.). Sajnos Rózsi nem volt a legjobb állapotban, így az a fellépés örök életre egy rossz emlék marad. A bulik nagyon fontosak egy zenekar életében, hiszen a közönség reakciójából nyerjük a visszaigazolást. Szükségünk volt arra az atmoszférára, amit a rajongók teremtenek, szükség volt a kontaktusra, – különös tekintettel a lányokra – járni az országot, jól érezni magunkat, szabadnak lenni: valahol ez a rock and roll!

- Mi tette fel az i-re a pontot 1989-ben, vagyis mi jelentette a közös munka végét?
- Miért lett vége? Egyszer minden szerelem véget ér… Rózsira úgy tekintettem, mintha a bátyám lett volna, sülve-főve együtt voltunk. Szerintem többet, mint a feleségeinkkel. Egyéniségünk ugyan különböző, de azonos hullámhosszon működtünk. 1987-ben kihívtak minket Kanadába turnézni, ahol baromi jól éreztük magunkat, teljesen felszabadultunk. Külföldön mindig összeszedte magát a zenekar, volt inspiráció, meg kellett felelni a kihívásoknak. Az egyik áruházban a mi számunk – 1001. éjszaka - szólt angolul a rádióból, gondolhatod, elájultunk tőle! Kell ennél több? Akkor, ott elhittük, hogy világsztárok leszünk! Aztán jött a kijózanító valóság – itthon.

Ahol már semmi nem akart úgy sikerülni, ahogyan eddig. Persze egymást okoltuk. A Hanglemezgyár is arcátlanul demo-felvételt követelt tőlünk, mondván, hogy nem úgy fogynak a lemezeink, mint régebben. Pedig mindössze többet kellett volna foglalkozniuk a promócióval. Én már akkor elhatároztam, hogy elkészítem első szólóanyagomat, ami – érthető okokból – nem nagyon tetszett a többieknek. Rózsi magánéleti válságát sem tudta elvonatkoztatni a zenekari munkától, de a többiekkel való viszonyunk sem volt már a régi. Egyszóval elfáradtunk.

- Kitől hangzott el először az újraegyesülés ötlete, és hogy viszonyultak a többiek ehhez?
- Régóta lógott a levegőben. Ez alatt a közel húsz év alatt többször felvetődött, hogy meg kéne próbálni újra együtt. Legalább egy koncert erejéig. A 30 éves zenei pályafutásom ünneplésén a Kongresszusi Központban, valamint Rózsi 60. születésnapján az Arénában, ha rövid időre is – de együtt muzsikáltunk. Azt gondolom, valahol mindegyikünk egyformán várta, hogy egy egész estés megmérettetésen újra fölelevenítsük azokat az időket, amikor ezek a dalok születtek. És úgy kell játszanunk, hogy mindenki pozitív élménnyel térjen haza.

Olvass tovább: A V'Moto-Rock története sorozat összes része

- Hegedűs István -

[2008.10.03.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még