Giordano Fedorája a Metropolitan felvételén
Umberto Giordano háromfelvonásos melodrámája, a Fedora az olasz operakomponista második legnépszerűbb műve az André Chénier után.
Librettója ama Victorien Sardou műve alapján készült, aki Puccini Toscájának eredeti drámáját is írta. A Metropolitan előadásának érdekessége, hogy a Beppe de Tomasi rendezte produkciót először a barcelonai Gran Teatro Del Liceuban mutatták be, s ez került a MET színpadára. A megvásárolható felvétel egy 1997-es előadást rögzített, Mirella Frenivel és Plácido Domingóval a főszerepben, a karmester Roberto Abbado volt.
A cselekmény egy 19. századi gyakori jelenséget mutat be. Orosz emigránsok nyugat európai élete szolgáltatja a hátterét Fedora Romazov hercegnő és Loris Ipanov herceg viharos szerelmének, melyben az első felvonás helyszíne még Szentpétervár, Vlagyimir herceg palotája. Ide érkezik egy éjjel Fedora, s jegyesét várja, akit azonban súlyos lőtt sebekkel hoznak szolgái. Hamarosan belehal sérüléseibe, s a rögtönzött kihallgatáson gyanúba keveredik egy bizonyos Loris Ipanov herceg is. Fedora bosszút esküszik.
A második felvonás helyszíne Fedora párizsi palotája, egy fényes estélyen jelen van Olga Sukarev grófnő, a hercegnő barátnője, kitartottja, a lengyel Boleslao Lazinski zongoraművész fellépése szolgáltatja az est fénypontját (a zongorista szerepe néma szerep, ám a zongoraszóló az opera egyik kiemelkedő pillanata). A vendégek sorában elmaradhatatlan az első felvonásban is jelen lévő svájci nagykövet, de Siriex, aki parádés karakterszámot énekel az orosz nők jellegzetességeiről. A felvonás első felének harmadik nagy száma, a híres „Amor ti vieta” tenorária Loris Ipanovtól. Eme estélyen összehozta a sors őt és Fedorát, s a nőbe halálosan szerelmes herceg bevallja, ő volt Vlagyimir gyilkosa, ámde tettének igazolására dokumentumokat tud felmutatni. Megígéri, az estély végeztével visszatér. A felvonás két nagy egységét Fedora feljelentése köti össze, tájékoztatja az orosz titkosrendőrt, Grechet, hogy Ipanov bevallotta tettét. Bosszúra készül, s a szerelmes férfi öccse ellen is koholt vádakat küld hazájába. A visszatérő Loris és Fedora között többrészes, drámai kettős bontakozik ki. Ipanov levelekkel bizonyítja, hogy Vlagyimir ifjú feleségét csábította el, együttlétükkor tört rájuk, s végzett a számító herceggel, aki Fedorát is csupán hatalmas vagyona miatt készült elvenni. A két kiábrándult ember egymással vigasztalódik, s hamar fellángol Fedorában is a szerelem.
A harmadik felvonás Fedora svájci nyaralójában találja a világtól elvonult szerelmeseket. Az idillikus életet egy tavaszt köszöntő színfalak mögötti kórus vezeti fel, Loris szenvedéllyel tele áradozik hölgye szépségéről, s a városba indul. A pár vendége Olga is, akit Lazinskivel való szerelmi csalódását érkezett kiheverni. Az érkező De Siriex Olgát biciklitúrára invitálja, s az opera utolsó karakterjelenetét hozza a ledér grófnővel. Loris a városban táviratokat kapott Borov nevű barátjától, az első a cári kegyelemről tudósít, Ipanov hazatérhet, ám a második bebörtönzött öccse és édesanyja haláláról. Egy Párizsban élő tekintélyes orosz nő jelentette fel Loris öccsét, mint összeesküvőt. Fedora nem bírja tovább a darabokra tört Loris fájdalmát látni, s bevallja, ő volt a feljelentő. Loris nem tud megbocsátani, Fedora megmérgezi magát, s Loris bocsánatáért könyörögve hal meg.
A Fedorával foglalkozó operatörténészek gyakori kérdése a hősnő nem tisztázott életkora. Láthattuk, egy érett, komoly egzisztenciával rendelkező főnemesről van szó, akinek párizsi palotája, svájci nyaralója van. Érdekes jelenség az is, hogy Fedorát általában karrierjük csúcsán már túljutott érett szopránok tűzték szívesen repertoárjukra, s vitték sikerre. Így van ez a Metropolitan felvételén is, a már idősödő Mirella Freni válik ideális Romazov hercegnővé. Mély tapasztalat, érett nőiség szólal meg nagy súllyal hangjából, ráadásul vérbeli nagyasszonyt jelenít meg a színpadon. Loris Ipanov szerepére sem találhatnánk Domingónál alkalmasabb tenort. A szólamból fakadva, mely nem brillírozásra, hanem magabiztos, de visszafogott produkcióra ad lehetőséget, mindig Fedora árnyékában marad, hitelessé téve az előadást. A rövid, ámde örök klasszikus és szívhez szóló „Amor ti vieta” ária egyik legnagyobb megszólaltatója. Mindkét főszereplő alakítása a szólam legmélyebb ismeretét bizonyítja, s ez érvényes minden Metropolitan DVD-re.
Az Olga Sukarevet megszemélyesítő Ainhoa Arteta azonban mintha nem ismerne mértéket a szélsőséges karakteralkotásnak. Sokszor túlzó, ám mégis egyszerre szórakoztató, friss nőiességet áraszt, s a korszak (a Fedora cselekménye 1881-ben játszódik) egyik prototípusát testesíti meg könnyed, pezsgő személyiségével. Lazinskival való kapcsolata másodlagos, de jellegzetes és mesterien ábrázolt szál.
Olasz operákban, akár Verdinél vagy Puccininál megszokott humánus bariton figura sem hiányzik a Fedorából, ő De Siriex, a felvételen Dwayne Croft. Kevésbé ismert, ám magabiztos technikájú, igazi charmeur, aki a Domingo stílusához hasonló finomsággal tárja elénk saját De Siriex elképzelését.
A felvételen megcsodálható produkció példaértékű, klasszikus és látványos feldolgozása eme nem igazán hosszú (kb. 108 perc) mégis sok értékes melódiával és izgalmas cselekményű operának. Korunk két legnagyobb operacsillagát, Frenit és Domingot élvezhetjük rendkívül sajátos szerepben s mellettük, olyan kevéssé ismert, de kiváló énekest ismerhetünk meg, mint Arteta vagy Croft. Minden operabarát számára ajánlott, operatörténeti fontosságú előadásfelvétel egy nagyszerű operáról.
Don Luis de Vargas
[2006.08.30.]