A mozismagazin nyitott a könnyűzene felé: kíméletlenek lesznek a kritikák?
A film- és DVD kritikák mellett most már videoklipekről is olvashatunk Európa legnagyobb filmmagazinjában. Erről a lap főszerkesztőjét, Levitin Dávidot kérdeztük, aki többek mellett azt is elárulta, hogy a szeptemberi számban a Sugarloaf Nikita című dalának klipjét veszi górcső alá a lap, természetesen filmes szemszögből.
- Milyen céllal nyitott a Cinema a zene felé? - Fogalmazzunk inkább úgy, hogy a videoklipek felé nyitottunk, amiket már lehet filmként is értelmezni, elemezni. Nem mintha ez a műfaj távol állna a film fogalmától, hiszen egy-egy jól eltalált zene még egy kevésbé eltalált filmen is sokat dobhat – lásd Godzilla. Ezenkívül nem titok, hogy a Cinema az utóbbi pár hónapban – ha szabad ilyen csúnya szót alkalmazni – magazinosodott, vagyis színesebb lett, ennek része a fokozottabb nyitottság. (Nem csak a zene irányában egyébként)
- Milyen szempontok szerint és hogyan válogatjátok ki a klipeket?
- Az a legfontosabb, hogy a klip filmként is működjön, pontosabban éljen olyan eszközökkel, amelyekkel adott esetben egy mozifilm. Az mindenképpen előny a kiválasztásnál, ha egy konkrét filmhez is tudjuk kötni, mint például a NOX (300) vagy a Sugarloaf (Sin City) klipjét. De például a következő – októberi – számunkban olyan klipeket gyűjtöttünk össze, melyek a western stílusában készültek.
- Milyen szempontok szerint kritizáljátok a kisfilmeket?
-Mint minden kritikánál, itt sem hagyható el teljesen a történet, bár egy „hagyományos” kritikánál ez csak amolyan szükséges rossz, nem emiatt olvassuk a kritikákat, de csak ennek fényében érthetjük meg. Jelen esetben azonban kiváltképp érdekes, hogyan és mennyire kötődik a klip sztorija az inspirációt adó filméhez – amennyiben erről a típusról van szó. Gyakorlatilag annyit kértem a rovatot vezető filmkritikus, Kozsák Rudolf Árpádtól, hogy úgy írjon a klipekről, mintha egy filmről írna. Vagyis történet, hangulat, kameramozgások, színvilág, stílus, és az elmaradhatatlan összegző, kíméletlen vélemény. Ezek a legfontosabb elemek. Persze minden klip – ahogy minden jó film is – kell hogy adjon valami egyedit, és erről az egyediről mindig kell hogy legyen véleményünk.
- Bíró Zsolt -
[2007.09.25.]